Lagbygget 23/24

Sen ska man inte underskatta kontinuitet. Tror inte vi ska göra oss av med halva laget om vi börjat få en kemi i gruppen. Jag brukar gå tillbaka till säsongerna 15/16 och 16/17. 15/16 slutar HV nia och åker ut i kvarten. Dålig säsong med dåtidens HV-ögon. Vi gjorde inte många värvningar mellan dessa båda säsongerna trots detta. Vi vet vart det slutade säsongen 16/17.
Sedan säger jag inte att vi inte ska skicka några. Spelare som inte trivs, eller för den del underpresterar grovt, ska vi överväga att skicka.

Varför ska man bryta med Lenc. Han gör en hel del mål, är bra i tung trafik och inte dålig med pucken. Känns som en perfekt andra/tredjekedjespelare. Pettersson i en andra kedja. Han är topp-3 offensivt i SHL.

Det känns som många har lite övertro på HVs budget. Jag tror man går mot ett rejält minusresultat i år. Man kommer nog försöka vara lite mer restriktiv nästa år. En realistisk forwardssida budgetmässigt ser nog ut så här:

AP - Ny(Lias) -Ny (Isac)
Forsberg - Ny (Stenlund/Shore) - Ny
Lenc - Fisken- Teden
Åke - Nättinen (Sam om man kan göra sig av med Nättinen)- Lindbäck
Önerud - Herman

Det är nog där någonstans man kommer hamna. Man sitter på en del dyra kontrakt (Nättinen, Tedenby) som man inte kan göra sig av med. Sedan tror jag det finns rejäl uppsida på båda. Men man blir av med Miele och Boedker vilka inte presterat enligt budget. Men längre ner i laget känns det fullt. Det ska in 2 centrar, Isac och en ytter. Här kan man ju hoppas på Stenlund/Lias. Sen har Shore gjort ett bra jobb, skulle kunna tänka mig honom i en andra lina. Det är svårt att hitta centrar som på riktigt är bra över hela banan och på att teka. Shore ska man nog hålla hårt i om man inte får bingo med Lias och Kevin. Lägg till att Fisken blir ett år äldre och Nättinen kanske blir skadefri. Det ser bättre ut.

5 gillningar

Jag vet inte om det är värt till varje pris att få hit Engsund.
Missförstå mig rätt nu han har utvecklats något enormt under Bulan och är numera en väldigt habil back på Shl nivå som gör enorm nytta i framförallt defensiven.

Men 220-250k/månad och på 3-4 års kontrakt?
Där är jag personligen tveksam.
Jag tycker att det är helt rätt från Nubben att försöka få hit Brännström och Engsund men inte till vilket pris som helst.

Tycker Lenc är en kompetent spelare och bra komplement till lagets bärande spelare. Men som du säger och även jag är han en spelare för en 2/3 formation och vi har han på samma plats egentligen. Frågan är kommer han acceptera en sådan plats? Han kom ju hit för han var missnöjd i Frölunda där han hade snarlik plats. Är mest jag ser ett åldersdiget lagbygge med många över 30 och vill föryngra och få in lite mer ungdomlig känsla i laget, därmed är Nättinen och Lenc de naturliga att bryta med. Men har inget emot att ha kvar han då han gör ett gediget jobb. Är mest billiga ungdomliga värvningar från allsvenskan jag ser kunna ta en plats här. Men finns väll inga realistiska att få in här förutom nick Shilkey som gör det väldigt bra i björklöven men är 28, och sen en liten favorit Anton Heikkinen som går mot genombrott nu, 20 kassar iår. Men frågan är kommer typ dessa typ av värvningar ge mer än Lenc nästa år? Troligen nej men på längre sikt ja.

2 gillningar

Växjö och Rögle verkar dragit sig ur enligt Svensson så dom resonerar uppenbarligen som dig!

Hmmm, själv är jag kluven. Han vore en dunderförstärkning men kanske inte till vilka nivåer på kontraktet som helst. Men vad tjänar Martinsson? 250? I den jämförelsen är ju Engsund alla gånger värd pengarna.

[Oscar Engsund lämnar Luleå – klar för Oskarshamn • SHL]

Därav 50/50 på förlängning eller inte. Tycker vi behöver ha in två centrar som är bättre än Shore.

Det ska alltså läsas som att jag tycker de är väldigt baktunga. Förlänger man med Forsberg (vilket jag tycker är rimligt) och dessutom tar in Stakkestad så blir det väldigt mycket folk där. Precis som när den här säsongen startade. Kan möblera om en hel del, men ser ändå inte Tedenby, Lenc, Forsberg, Fisker (inte just nu) - ser jag inte högre än 3e
Hansson, Lindbäck eller en eventuell Stakkestad - ser jag inte högre än 4e.

De här med att Nättinen inte fått nån chans, de här med att Nättinen ska vara kvar i nästa års trupp? Fattar inte? Enligt mig ska han inte vara kvar. Han har fått sina chanser. Må vara att han varit skadad en del. Men när han spelat har han varit klappkass. Precis som Boedker. Nä vi kan få nåt mycket bättre än nättinen för dom pengarna.

Min åsikt.

1 gillning

Återigen: tiden han spelat är mycket mindre än Boedker. Mycket svårare att utvärdera en spelare efter så lite speltid.

Gå in å lyssna lite på de poddar med f.d. mycket framgångsrika importspelare i HV. De är nästan uteslutande apkassa första månaderna, alternativt hela första säsongen i föreningen.
Jukka var en sån.

Problemet med Nättinen är att de inte vet exakt vart han ska spela, center? forward? Killen har flängt runt och varit skadad mkt. Men av det jag sätt har jag inte varit impad alls. Men han har inte fått en ärlig chans sen kanske det enklare raka spelet HV har nu passar han mkt bättre med.

Ok jag är beredd att ge killen npgra matcher till. Vad sägs om 8. Blir han inte bättre så är de tack o hej tycker jag inför nästa säsong. Vi har liksom inte råd att chansa med honom nästa säsong också. För ja de är en chansning med tanke på hur han levererat denna säsong, och sen skadebiten.

Att Stenlund skulle lägga ner sin NHL-karriär nu kan vi ju fetglömma.
Hittat sin roll i Jets fjärdelina, vinner mycket tekningar, väldigt bra defensivt, lirar mycket boxplay (tredje bästa PK i NHL), en jobbig jävel att möta. Jets fjärdelina är en av de bästa i hela NHL.
Blir för övrigt intressant se var de petar in David Gustavsson när han är tillbaka från skada.
Tippar på vinge m Stenlund.

2 gillningar

Jag hoppas du har rätt om att det bara återstår åtta matcher av säsongen…

Sett till vad han presterat tidigare så borde det finnas mer i honom. Men ett skadeskjutet år i ett totalt krislag kanske inte varit de bästa förutsättningarna.

Vad säger Aftonbladet ang vem som borde vara tränare nästa säsong?

Niklas Eriksson

1 gillning

Finns det något som pekar på att det är Niklas som gäller?

Nästa säsong vill jag att vi ger Rasmus Bengtsson en REJÄL chans. Han har ju definitivt visat upp sig i oskarshamn. 11 assist och + 16. Skeppa iväg Martinsson och ta tillbaka Bengtsson. Ett jävla lyft skulle jag säga.

Tror inte han vill spela i HV

1 gillning

Varför? Om det nu var så att han inte fick förtroende från tränarna, så är ju de borta nu? Ingen annan kan väl ha behandlat honom illa? Skulle vara Kent i så fall. Men jag ser inte det som troligt.

Precis, och Kent gav honom chansen att få spela nånstans istället för att nöta bänk.