Lagbygget 23/24

Det får man göra. Vi är här för diskussionen. Men ingen av oss får tänja för mycket på historien för att få fram sina poänger. Det genererar alltid en motreaktion :wink:

Martinsson och Sandberg tillsammans med Wedin (när han väl var skadefri) var ju våra bästa spelare det året. Men nu handlar det väl om lagbygget 23/24? :slight_smile:

1 gillning

Precis. Så baserat på det året, samt alla andra år, inklusive detta år med SAIK så borde vi kunna förvänta oss en “mogen” svamp, ifall vi nu landar honom. En spelare för alla väder som kan vara en del i laget under längre tid. Han har gjort sin “resa”.

2 gillningar

Lite OT

Men jag läste igenom en gammal artikel med Rahm, och såg då följande mening. Vafan alltså, får det gå till så att man bygger laget runt 1 person?

”Nicklas Rahm nämner specifikt förlusten av Lias Andersson efter årsskiftet som en del i misslyckandet.

– Det var långt ifrån optimalt, både för oss och för Lias. Vi visste inte vad vi hade att jobba med under säsongen. Det var vår förstacenter vi byggde laget runt. Det är synd att det blev som det blev. Det kunde vi hanterat bättre.”

Välkommen hem igen Johan. Jag tror att det blir klockrent med en roll som ansvarig för forwards och powerplay.

3 gillningar

Hockeykunnande - ja

Ledarerfarenhet - noll, ungefär lika stor som Ulf Dahlen som fick var enda hockeyjobb för han hette Ulf Dahlen.

Gör några år i div 1-3 eller juniorlaget som Pelle & Lindbom har gjort. Jag är minst sagt förvånad, inte minst efter 3-4 år på posten som assisterande sportchef. Vad bidrog han man med?

Då är ditt minne kort, väldigt kort!

Hur vet du hur han är som ledare?
Jag personligen tror att det här kan bli riktigt bra. En person som bar ”C” under många år som ställde höga krav på sig själv och sina medmänniskor under den tiden då vi var guldköping. Sen var han en poängmaskin!

Sålänge han inte är en person med noll skälvinsikt, så har han säkerligen en massa lärdomar att dra från tiden i föreningen.

Lycka till Johan :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

2 gillningar

Ledarerfarenhet noll? Några år som lagkapten har han allt :wink: Dessutom under vår mest framgångsrika period.

1 gillning

På tal om Davidsson som assisterande, tänk på att viss Jörgen Jönsson har gjort liknande resa och var han är idag. Den tog han lite mer än 10år trots allt.

1 gillning

Vid ett tillfälle när HV var illa ute och JD var skadad, så grep sponsorerna in och krävde att JD skulle stå i båset. Bara den insikten att han stod i båset lyfte laget och spelarna lyfte sig.

5 gillningar

Johan Davidsson is arguably one of the top SHL players of all time. A mix of dominant two-way play, offensive ability and speed, he captained HV71 to three championship titles. He was a terrific playmaker who thrived on the powerplay. In the playoffs, he was always at his best.

  • Erik K. Piri, Elite Prospects

Räcker med beskrivningen från EP!
”WHO thrived on the powerplay”

Det finns säkerligen saker att styra upp igen!

1 gillning

Dessutom uppfattar jag JD som väldigt sympatisk, positiv, glad, hjälpsam och lätt att ha att göra med. Dvs. han kommer kunna ta rollen som Challe hade med att skapa en god känsla och stämning - men sannolikt på ett mindre tramsigt mer elegant sätt.

Inte minst Pelle G som varit med i beslutet vet vad JD går för.

3 gillningar

En gissning. Pelle har önskat /övertalat Johan.

3 gillningar

Tycker att vi vet förlite för att dömma JD som ass, jag är försiktigt positivt, hellre JD än Challe iaf

Jag är mer skeptisk mot Monten som typ aldrig? Lyckats som tränare tidigare

1 gillning

Angående Monten tycker jag han fått för mycket skit för j-vm. Tyvärr har Sverige haft svagare trupper än sina motståndare och Sverige bästa spelare var ej tillgängliga. Men ja jag är också skeptisk till Monten.

André & Isac mot Tikka ikväll 19.00 på SVT, blir en intressant match!

8 gillningar

I brist på annat blir det att titta på denna :slight_smile:

1 gillning

Är det inte Montén som medvetet valde bort några av våra bästa namn?

Tänker på Victor Söderström och William Wallinder.

Och där blev precis Seppälä finsk mästare (M Davidsson avgjorde). Nu inväntar vi presentation

2 gillningar