Lagbygget 24/25

Du har troligen en poäng här. Det vore intressant att se en jämförelse mellan lagen över antalet spelare som har minst en, eller kanske snarare två, säsonger i SHL.

1 gillning

Frågan är hur mycket av hans positiva syn (som han förmedlar i media) på lagbygget kommer av en vilja att vara just positiv/peppande och hur mycket som kommer från att han faktiskt tror på truppen på riktigt?

Jag gissar att det mesta är ett mentalt spel, en vilja och ambition att göra det bästa av situationen och skapa god stämning så att alla köper in och får “humlan att flyga”.

4 gillningar

Klart han ser samma problem som vi andra tänker jag.
Är inne på samma spår som @Diabolics
Truppen är relativt svag och det kommer förmodligen bli en utmanande säsong på flera plan.
Önskat utfall är att vi ligger på säker mark betydligt tidigare denna säsong så Abbot kan bygga ett starkare lag för 25/26.

6 gillningar

Om man ser till detta måste tedenby bara våran viktigaste spelare :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Haha. Kanske ändå finns ett värde i att han kan bidra med erfarenhet till våra yngre spelare.

2 gillningar

20-16-46
17-19-40
75-24-21
71-26-23
88-33-77
9

Kan vi krydda det här med ett stringent och väloljat spelsystem och med en Abbott som ständigt jobbar aktivt i bakgrunden finns alla möjligheter att undvika negativa kvaltråkigheter. Vill jag hoppas…

2 gillningar

88 istället för 21 så instämmer jag

1 gillning

Asså. Vi har många svaga spelare i årets trupp. Teden kanske tillhör den svagare gruppen. Men att han skulle anses vara så svag att han inte går före spelare som Hansson, Stakke, Tikka och Lindbäck. Jag väljer Teden alla dagar i veckan i en fjärdekedja framför dessa spelare.

6 gillningar

Jag skulle säga 88 istället för 21
Och 21 istället för 23

Om 4e kedjan är tänkt att vara en mestadels defensiv kedja så tar jag nog hellre de där du räknar upp än Tedenby.
Men annars är det jämnt skägg mellan Lindbäck Tedenby Stakke och Tikka. De är lika ofarliga framåt alla 4. Lindbäck=mest allround. Tikka=pansarvagn. Stakke=liten pansarvagn med potential. Hansson=bländande teknik med sinne för målet.(jk) Tedenby=snurrar runt i hörnen.

3 gillningar

Denna köper jag helt faktiskt. sen får vi ser vad de presterar. Tänk hur annorlunda laguppställningen kan se ut efter försäsongen

Gillar denna uppställningnen faktiskt, speciellt denna linan:
Lenc - Lindbäck - Pettersson

Måns axlade rollen som center väldigt bra dom få gångerna han fick den förra säsongen, inte många poäng men bra defensivt och slarvade inte onödigt med pucken. Han spelade förvisso även med spelare som inte var några poängmaskiner både 22/23 och 23/24 så tycker inte att man nödvändigtvis ska stirra sig blind på det.

Jag vet att många inklusive mig tycker det är konstigt att man inte rivit fler kontrakt, men jag tycker ändå någonstans att man ska avvakta tills säsongen börjar för att se hur alla spelar under ABs styre på isen. Ska man gå efter senaste två säsongerna så är det ju typ bara AP20, OSL och Fisken som borde ha kvar kontrakten. Är helt övertygad om att Abbott ser något i gruppen, men även att han kommer agera väldigt snabbt under säsongens inledning ifall någon underpresterar eller liknande. Det är inte Nubben, Lindbom och Montén nu, utan två karlar som faktiskt ställer krav och lägger en ribba.

3 gillningar

Tedenby kommer att få axla en helt annan roll än tidigare. Intensiv forechecking och mindre försök till trolleri och smått nyckfull pucktransport. Felpass, släpp bakom rygg och pucktapp i fel lägen kommer inte att accepteras under AB:s regim.

Får vi däremot få se en Tedenby som jagar skiten ur motståndarna i offensiv zon, som vinner puck och hittar enkla pass kan han mycket väl fylla en nog så viktig roll i en tredjekedja.

Ska Tedenby tugga istid måste han ändra sitt spel och synsätt. Han måste underkasta sig systemet. Laget före jaget. Och så vidare. Och det tror jag att vi kommer få se i vinter.

10 gillningar

Lindbäck, Herman och stakke gjorde 13 poäng tillsammans i grundserien förra säsongen.

Tedenby 12p.

Tedenby har tyvärr inte levt upp till förväntningarna men presterade fortfarande klart bättre offensivt än ovan nämnda.

Tedenby hade 12e bäst +- , bättre än de tre andra. Stakke näst sämst.

Sen säger inte statistik allt och detta är bara två mått.

Jag anser att prestation i förhållande till förväntan är det avseendet som tedenby är sämre än övriga i.

4 gillningar

Inte för att försvara Tedenby alltför mycket, håller med om att han underpresterat rejält, men han har fått chansen tillsammans med betydligt bättre spelare än exempelvis Lindbäck, Herman och Stakke. Spelarna han spelat ihop med har varit skickligare offensivt, vilket gjort att Tedenby lyckats skrapa ihop något poäng här och där bara för att han spelar med just dem. I vissa fall har han gjort bra prestationer som resulterat i mål, men i stort tänker jag att detta är anledningen.

Ingen av de tre andra du nämner är offensiva spelare i mina ögon, vilket Tedenby är (var?). Ska han spela, ska det vara i en offensiv lina. Punkt.

7 gillningar

Jag tycker hela diskussionen om Tedenby blir en aningen skev. I synnerhet när så många är beredda att ge en högavlönad Tikka en ärlig chans i en fjärdjekedja (vissa kan till och med tänka sig Tikka i en tredjekedja…).

Det verkar onekligen som att folk gått på den bild som Nubben hade av Teden när han värvades. En ledande spelare som ska göra en massa poäng.

Den bilden köpte aldrig jag. I mina ögon var Teden på sin höjd när han värvades en andrakedjespelare. Men hur har Teden använts i Nubbens lagbyggen? Som en stöttespelare, en spelare som ska ösa in poäng, en spelare som till och med använts som spelfördelare i PP. Helt galet naturligtvis. Teden har aldrig varit och kommer heller aldrig att bli den spelaren.

Många verkar helt ha glömt bort hur det såg ut när Teden slog igenom. Han var utanför topp sex och användes i stället i en fartfylld kedja med kedjekamrater som öste på precis som han. Fart och fläkt.

Så att Teden inte skulle funka i en fjärdekedja? Jag köper det inte. Han har haft liknande roller tidigare. Spelat i kedjor där allt handlar om att forechecka, att ligga på motspelarna som iglar, för att sen vända spelet.

Att Teden då skulle få stå tillbaka för spelare som knappt håller för allsvenskan (Ja, jag är rätt säker på att Herman skulle spela i division ett inom ett par år om han var allsvensk spelare) och spelare som förra säsongen visade att steget till SHL var allt för stort (Stakke) köper jag inte heller. I synnerhet inte när argumentet handlar om roll. I min värld är Teden inte bara en bättre spelare, han kan nämligen fylla den roll som ni tror att Hansson, Stakke och Lindbäck gör bättre.

På samma sätt som vissa av er tror att Tikka, som värvades som en toppspelare med lön därefter, kan fylla en roll som fysiskt monster i en fjärdekedja.

Så Teden har absolut en roll i det här laget. I alla fall så länge konkurrensen ser ut som den gör.

Ang. hans poängskörd. Vad händer om vi vänder på det istället? Kan det vara så att Tedens spelsstil hämmats av att han fått en alltför stor roll, en roll han inte klarar av. Att han haft kedjekamrater som helt enkelt är för bra för honom och som inte tänker hockey på samma sätt? Hade Tedenby mått bättre av att få kriga på i en tredje- fjärdekedja där förväntningarna inte alls är desamma och han får mer utrymme för att göra det han faktiskt är bra på?

Visst, Teden har en alldeles för hög lön. Han sitter på ett helt urbota dumt kontrakt. Han har underpresterat hur man än vrider och vänder på det. Men de bästa spelarna ska spela. Och jag är som sagt alldeles övertygad om att Teden kan fylla en funktion i en fjärdekedja (eller tredjekedja om kemin infinner sig).

10 gillningar

Håller med angående teden.
Efter att sett Träff på träningar och hört mycket bra om honom så känner jag att han bara måste in och få chansen. Så i min värld så hade jag velat se

46 - 16 - 20
17 - 19 - 40
75 - 24 - 88
71 - 26 - 21

Stakke , Lindbäck , Hansson får tävla om en plats . När de vankas slutspel i HA så säljer vi för en bra jävla peng.

2 gillningar

Jag gillar att ge Träff en rejäl chans och stort förtroende. Visst är det lite chansning men den möjliga uppsidan gör det enligt mig till en väldigt bra och välavvägd sådan.

1 gillning

Tränarna testar, tränarna ser, tränarna väljer. Blir spännande att se formationerna.

3 gillningar

Visst, jag förstår att det är lätt att man vill försvara “hemmaspelarna” över den sista kullen, men nu var det väl dock inte riktigt så med Tedenby.

För det första råder det väl delade meningar om Nubbens ens ville ha in honom i “Nubbens lagbygge” och för det andra var det väl ytterst få som trodde han skulle ösa in poäng då och fortfarande är lurade?

Det som isf målas upp som helt fel bild nu är väl att han skulle ha använts som en stöttespelare som ska ösa in poäng? Första året hade han ca 14 minuters istid, 17:e mest i laget, och 9:e mest istid i PP. Förra säsongen 13 minuter/match, 18:e mest i laget, och 11:e mest i PP. Nån spelare att luta sig mot i BP eller känsliga situationer osv var han inte heller. Dessutom användes han väl inte heller som någon flitig förstaline-spelare, utan snarare någonstans i mitten av uppställningen? På sin höjd en andrakedjespelare.

Att Tikka kan anses fylla en roll längre ner i laget trots sin lön (som väl egentligen inte är nån faktor just i bemärkelsen vilka roller man passar till) beror väl snarare på att han har egenskaper som passar i en sån kedja, trots att förväntningarna egentligen var högre. Tedenby har i mina ögon inte det. Fart och fläkt är en sak med en offensiv inriktning, en defensiv roll har han aldrig haft. Den rollen är mkt mer än fart och fläkt. Def positionsspel, beslutsfattande, fysiskt spel osv sätter jag stora frågetecken för. Dessutom kan han varken användas som center vid behov eller i BP. Därför finns det andra som jag hade valt före just till de rollerna som gör det bättre. Och högre upp i uppställningen ser jag inte att han platsar.

46 19 20
75 16 40
17 24 88
33 26 71
23

9 gillningar