Lagbygget 25/26

Ser bra ut men finns inte en chans i världen att Fransson spelar andra backpar.

Vill egentligen inte ha honom där men ser gärna Alsing som en pappa åt Fransson. Alsing är även nog våran mest skridsko starka back som då kanske får de lättare att lira på högersidan som leftare.
Och Alsing förtjänar enligt mig att spela i första/andra par.

2 gillningar

Utifrån hur truppen ser ut just nu så skulle man kunna tänka så här:

Borgman-Hansson

Alsing-Rindell

Day-Hatakka

Fransson

Lagerberg

Rindell rightare och kanske av det skälet får spela högre upp i hierakin än vad han är skicklighetsmässigt.

Jämför den backsidan med den som startade 22/23:

Martinsson - Andrae
Billins - Torp
Sjöholm - Glad
Westerlund

Om jag prickat in alla hyfsat rätt så går det inte att jämföra med den backsidan HV går in med i år…

5 gillningar

Ordentlig uppgradering på backsidan jämfört med de senaste säsongerna helt klart. På det en starkare mv-sida och även fw-sida.

Frågetecknen handlar om hur vår coachstab ska lyckas, hur vår centersida står sig och om vi har tillräckligt med tyngd/tuffhet.

Man kan ju hur som helst inte klaga på alternativa möjligheter att formera laget eller för den delen på backar som är orörliga.

9 gillningar

Måste lyfta i år annars känns det som att HV för alltid kommer vara ett bottenlag…

2 gillningar

Jag är fortfarande skeptisk till centerlinjen. Vem är 1C/2C? Rousek? Heponiemi? Kloos? Lindström?

Spelarna i sig är givetvis spännande men frågan är hur de kommer stå sig som center? Kloos vet vi var en av ligans bättre yttrar förra säsongen och nu ska vi eventuellt peta in honom som C? Har Heponiemi storleken och pondusen att leda en förstakedja? Kommer Rousek hålla sig fri från eventuella skadeproblem?

Lindström är en toppenspelare som 3C, nackdelen är att han knappt inte spelat på en hel säsong. Borde givetvis vara extremt revanschsugen men han måste säkerligen spelas i form mer än andra. När han är 100% återställd är, åtminstone mina förhoppningar att han ska vara en av ligans bättre defensiva centrar.

1 gillning

Ja, det är ju den stora frågan det. Finns ingen naturlig 1C i min mening. Man chansar här. Känner lite klassisk ”HV-syndrom” över att man missbedömer betydelsen av naturliga centrar.

5 gillningar

Tror att det kommer visa sig. Två linor med:

Ang - Rousek - Kloos
Woods - Heponiemi - Luoto

…ser ganska bra ut ändå kan jag tycka där många i topplinorna har spelat center och kan jobbet hemåt. Alla i den topp6 positionen kan tydligen spela C förutom Luoto…

1 gillning

Forwardsidan ser väldigt tjock ut just nu men det hade inte skadat om man adderade en naturlig första/andra center med lite storlek till lagbygget. Då kan man flytta ut Heponiemi på en kant där jag tror han passar betydligt bättre med tanke på hans storlek.

2 gillningar

Ang kan ju säkert spela center och så har vi Johnsson som jag tror kan göra det bra som tredjecenter

1 gillning

Några av alla forwards måste väl vara bra som center :winking_face_with_tongue:??

2 gillningar

Att ta rollen som 1C går utöver att ”klara att spela center”. Jag tror dock Kloos är mannen att klara att ta rollen.

2 gillningar

Kloos, Ruosek och Lindström som tredje? Heppo ut på en kant?

Jag hade gärna sett Ang testa center en match. Bara för att se. Jag är rätt så nyfiken på det.

2 gillningar

Ja tack. Åsså gör han det alldeles lysande och vi kan skratta högt åt att Le Fleur inte provade en enda gång i fjol.

Skratta åt vad?

Absolut kan man prova med Ang som center men känns som han behöver få ligga lite på rulle och chansa i lite omställningar. Tror inte han kan ta de defensiva ansvaret.

5 gillningar

Vilka har vi som är/kan spela center? Lindström, Kloos, Hepo, Reber, Johnsen, Rousek, Woods och Ang? Där är det väl bara Lindström och Johnsen som spelar center mestadels?
Jag tycker att vi egentligen ska testa allihopa både som vinge och center och beroende på de som presterar minst offensivt som vingar får spela center. Tex om Woods startar som vinge men inte levererar offensivt får han ta en centerroll.
Det skulle kännas som slöseri om tex Ang fick spela center och därmed halvera sin poängproduktion, typ så tänker jag.

2 gillningar

Mja riktigt så vill inte jag säga. Jag vill ju ha de spelarna med bäst allroundspel som centrar.
Att flytta in någon som C bara för de inte levererar på en kant känns dumt.
En jättestor grej att reda ut är ju tex vem som kan teka.

Vi ska ha klart för oss att de som är bra på att teka har lagt MÅNGA timmar på att träna på det, de är en konstform.

Vi behöver spelare som är bra på att ta det defensiva ansvaret, som har hockey-iq nog för att göra avvägningarna när man kan gå och när man ska hålla tillbaka. Det är detta som jag hävdar gjorde Borgy till en begränsad center. Hans offensiv va fin men totalansvaret fallerade styggt.

4 gillningar