Det var som jag befarade fullkomlig idioti att köra på Lassi idag. Hur tänker man när man ställer honom igen direkt efter en så svag match? Obegripligt. Är inte Dichow tillbaka till nästa ska Gliffen stå. PUNKT. Kalla hem honom helt och fullt från IKO. Han har som bonus dessutom en kropp för att rädda höga skott…
Sen tycker jag Lassis agerande i många mål är för dåligt. Andra målet igår för luleå vad gjorde Lassi då? Känns som att han höjde axeln 2 cm i hopp om att den skulle gå över mål eller på sin höjd ta i axeln
Klart att motståndarna scoutat det! Vi som tittar på matcherna ser ju det hur tydligt som helst! Problemet med Lehtinens målvaktsspel är att han är en puckmotare, inte reflexräddare. Hans räddningar går ut på att vara i rätt position så att han får pucken på sig, inte att han är rörlig och flyttar sig in i puckbanan eller reflexräddar med plock/stöt.
Hur som är vi vid vägs ände. Han har bevisat sig inte hålla. Det inser övriga laget och det är supertydligt att laget spelar annorlunda med honom i mål. Allt blir räddhågset och avvaktande. Ingen trygghet i nånting. Det går inte. Kommer inte att gå. Dags att bryta.
Hur kan en målvakt utan axlar ha 1.38 i GAA och 94 i räddningsprocent (2020-21)? Eller har han lyckats glömma hur man täcker hela målet just i år?
Det hade varit en sak om exempelvis Glifford går upp i sin första seniorsäsong och det visar sig att han har en tydlig svaghet i en viss del av spelet, men det här är ju en målvakt som har spelat på toppnivå i nästa ett decennium.
Målvakter har extrem variation i prestation från säsong till säsong.
Det är som att folk glömmer Dichows svacka. Hugos storspel i början på förra säsongen.
Bra målvaktsstatistik på nivån gaa och räddningsprocent hänger mycket på försvaret framför. Förmågan att rensa bort även dåliga returer och att störa skyttar.
Nu har Lassi varit något sämre än förväntat även i mitt floppscenario. Problemet är väl att det inte sker någon intervention för att bryta trenden.
Jag skulle vilja se fler samarbeten med andra målvaktstränare. Finns otroligt många bra på junior och collegenivå i nordamerika.
Dichow och Lassi behöver dessutom använda väldigt olika teknik. Dichow är så stor att han kan spela en gammaldags stil där han täcker nedre delen av mål med benskydden och sedan håller överkroppen upprätt (förmodligen sjukt slitsamt).
Lassi är så gammal att han inte tränats i den nya skolan med mer fokus på rörlighet och en mer stående stil som junior. Jag tycker ofta att han är placerad rätt i förhållande till skottvinkeln men att han har kroppen som en målis från tidigt 2000-tal.
Jag är ingen målvaktsexpert men tycker också att han missar att vinkla huvudet för att minska hålet vid första stolpen och att han ofta placerar skridskon mot stolpen istället för innanför i grötiga situationer vid mål. Båda sakerna gör att han läcker lite.
Mindre målvakter som är på g i nordamerika har en framåtlutad, stående stil. När jag läst beskrivningar så förstår jag det som att man flyttar mer vikt mot tårna för att klara av snabba sidledsförflyttningar samt att den mer stående stilen gör det lättare att följa pucken.
Nu kommer Omark in i Luleå och de börjar bli tjocka på forwardsidan, finns det något där att hämta till HV?( Luleå kommer ju att stiga i tabellen map att inte sälja spelare till bottenkonkurrenter).