Två år väl en rimlig väl avvägd kontraktstid, då får man den tid man behöver för att se om utvecklingen kommer och kan förlänga eller avsluta. Menar du att vi skulle skriva långa kontrakt som vi sedan måste köpa ut om det inte funkar?
2+1 kontrakt är väl det mest optimala
Jag kan hålla med om att detta är den mest oroväckande delen av hur lagbygget ser ut just nu.
Som jag förstod agerandet i januari när förlängningen gjordes med AB så blev det väl mer eller mindre underförstått att de flesta högre upp i organisationen ansåg att det var lagbygget som var det stora problemet. Jag tror man kallt räknade med att antingen antingen åka ut och därmed kunna bygga helt från scratch. Alternativt; om man blev kvar (hurra) så behöver man vara lite långsammare och slugare vad gäller bygget om man dessutom vill ha en ansvarsfull ekonomisk situation.
Det som är bekymmersamt, och jag tror kanske är det @Diabolics reagerar på, är att om nu ledningen är övertygad om att AB är rätt coach för att leda HV och att lagbygget varit det stora problemet så är lagbygget oroväckande intakt.
Men eftersom jag bestämt mig för att vara team halv-full vill jag också föreslå att långsamheten paradoxalt nog kan vara ett bra tecken. Hade detta varit våra fornstora sportchefer misstänker jag att det hade kickats friskt och spenderats överdådigt med buller och bång för att visa alla att HV minsann är ett aktiebol … förlåt sportklubb står det här i papperna. En sportklubb som “satsar stort och vinner stort”.
Det kan ju vara så att Liljander faktiskt är oerhört slug och skicklig och vet att det krävs fingertoppskänsla för att navigera i en förening som är en jäkla cirkus. Inte trampa Tedenby (som känns ganska intimt förknippad med varumärket HV71) på tårna. Inte bara skicka iväg Tikka hur som helst utan invänta rätt tillfälle när något lag 10 matcher in i säsongen desperat behöver en landslagsmässig center från Finland. Kan han få 100 K bättre deal så är det liksom 1 miljon som sparas.
Håller med. Skulle vi bryta dessa kontrakt rakt av så skulle resterande värvningar vara från HA om vi inte skall spränga 80 miljonersvallen på truppen iår. Låt Tikka dominera i landslagsturneringen och hoppas på att nått finsk lag erbjuder en så pass bra deal att det ekonomiska inte blir så kännbart. Hoppas att DIF eller AIK går upp och lockar hem Ahlnerfeldt. Hoppas att Nyberg gjorde så pass bra intryck i Ilves att dem vill erbjuda han ett kontrakt osv osv.
ALNEFELT bör man kunna hitta en potentiell köpare till. Förutsatt att man står för en del av lönen.
Alternativet är att han blir kvar på ett omförhandlat betydligt billigare kontrakt.
Ja det kommer kanske inte bli så många kontrakt som bryts.
Det som ändå ger något form av tillstymmelse hopp är att Liljander har 3-4 centerluckor att fylla. Rätt centrar och det kan både bli mer stabilt bakåt och förmåga att gå över motståndarblå i samlad trupp.
(För att svära lite i kyrkan: Egentligen var varken Borgström eller OFM bra på att värdera i pressen i offensiv zon, väldigt ofta som båda hamnade som tredje gubbe bakom motståndarmålet i ivern att hjälpa och komma ut med puck. Det var inte heller tillräckligt bra på att sätta upp ingångar i offensivzon. Blev för ofta egna soloförsök in över blålinjen.)
Här har vi en följetång under sillyn. Blir spännande att se om Staffan knackar på idag igen..
https://hockeysverige.se/hockeyallsvenskan/ludvig-levinsson-lamnar-mora-klar-for-shl/
Jag tror på Liljander till 110 %. Visst, det är ett rejält hästjobb som väntar – men om det är någon som kan ta sig an en sån utmaning och faktiskt lyckas, så är det någon med den kaliber och det öga som Björn besitter.
Ta bara en titt på värvningen av Lagerberg. Det går inte att blunda för vilken typ av spelare Liljander letar efter – han har en tydlig vision, en röd tråd, där varje värvning har en funktion och en plats i helheten. Han försöker inte bara hitta “bra” spelare, han letar efter rätt spelare.
Tidigare har pusslet bestått av helt okej bitar – för all del – men de har plockats från olika lådor, och sen har man försökt pressa ihop dem trots att de inte hörde ihop från början. Resultatet? En bild som aldrig riktigt klaffade.
Men nu känns det annorlunda. Lagerberg är ett lysande exempel: en enormt bra värvning, både sett till framtiden och till de hockeykompetens han redan har – spelsinnet, rörligheten, förståelsen. Det här är en spelare som passar in. Liljander bygger ett lag – inte av bitar han får, utan av bitar han vill ha, bitar som faktiskt hör ihop. Och ja det märks, redan i ett sånt här tidigt skede. Liljander - vår frälsare
Wow.
Har du hört några rykten om Levinsson till HV?
Johan Svensson nämde det i hans och Sannys podd för ett par veckor sedan.
Var inte detta mer spekulation? Det lär ju bara bli en av LDN eller Levinsson, då tar jag hellre LDN.
Snälla, förstår du inte hur man arbetar när man avslutar kontrakt
295 x 12 =3,5 mkr för Tikkas kontrakt.
Hugo A 170k x 12=2 mkr
Nej de vill hitta nya klubbar som kan stor del av lönerna. Då kommer de ta ett tag. Tålamod är nyckelordet. Detta kommer bli bra med Liljander bara man ger han arbetsro.
Vi får hoppas på succé för Tikka i Finska landslaget så han hamnar i Schweiz
Nu när du lägger de sådär.
Fan va billigt!
Kör, vad väntar vi ens på?
Fast varför i hela världen skulle han gå med på det???
Svensson säger att Liljander kollade på honom ifall Malmö skulle åkt ut 2023 och att han nu tittar på honom även till SHL.
Så tolkar det som att om det blivit allsvenskan så skulle han varit högaktuell men man kollar på honom även nu.
Han pratade om (mellan raderna) att han sagt till någon att prata om hur det var att bo i stan och nämnde då att han bett personen prata med Smaski och Säppe (om jag minns rätt)
La märke till det också. Känns som han ”försa sig” lite där
Håller med. Varför ska vi köpa in yngre spelare som konkurrerar med våra egna yngre? Självklart, hittar vi extrem så är det ju en annan sak men jag förstår inte den här värvningen alls. Om han hade varit så skicklig som BL hävdar så hade han ju spelat väldigt mycket mer i sina båda tidigare klubbar. Är han draftad?
Gällande Lagerbergvärvningen så är den ju primärt långsiktig, men man hoppas att han kan göra skillnad direkt. Jag tror Liljander går in i säsongen med 4 etablerade backar (Alsing, Day, kanske Pilut och en högerskytt). Sen har vi Lagerberg, Fransson, Hallquisth, Viggo och Annborn som är fem backar mellan 17-21 som får tävla om övriga platser. Någon av dem kommer kanske lånas ut, men som Björn säger i podden så används nästan alltid 9-10 backar ganska frekvent under en lång säsong.
Det är väl bara Fransson i detta gäng som visat i mer än en halv säsong att han håller i SHL, resten har visat glimtvis eller att de är bra på en lägre nivå. Kanske visar sig Lagerberg vara mer mogen än Viggo G att spela i HV nästa år, kanske inte. De får tävla om det. Ser inget problem med att ha båda två under billiga kontrakt