Midsommaravstämning: slutplacering SHL 23/24?

Om du jämför förra årets laguppställning med årets så tror jag att även du kommer finna ett lugn… Tänker på den HV ställde upp med i premiären.

Finna ett lugn? Vi ställde ett lag som var käpprakt påväg ner i allsvenskan, på isen vid förra årets säsongsstart???

Att vi nu har ett aningen bättre lag än det är väl ingen värdemätare alls? Jag ställer mig frågande till om vi ens har ett bättre lag idag, än det vi avslutade säsongen med? Kan någon argumentera för varför detta, i stora delar nya lag, skall prestera bättre än det som vi avslutade med?

3 gillningar

Jag tror det blir svårt.

Tittar vi tex på första kedjan så producerades det stabilt i slutet av säsongen, AP på sina 42 pinnar och Miele på lite över 36.

Brännström gjorde inte 30p förra säsongen och denna gång vet vi faktiskt inte om våran nya första line kommer vara bättre.

Backsidan var den som blev avgörande för att vi klarade oss undan kvalet, vilka backar var det som gjorde skillnad? LaLeggia samt Kaski, nu har vi tappat våran bäst offensiva back och vi har ingen ersättare.

Nej, det är ingenting som varken talar för eller emot att det här laget skall vara bättre än den vi avslutade säsongen med.

Lite plus i kanten på defensiven bör det bli dock va?

Fast sista 10 omgångarna var vi väl etta i serien så det är väl ingen som förväntar sig att vi ska vara i klass med det? :slight_smile:

1 gillning

Etta i serien.
För en kort stund ja, när andra underpresterade. Vi var inte ett lag i paritet med etta i serien. Inte ens då. Vi tog vad? 2p/match i snitt de sista 10-11 matcherna? Det är inget att skryta med, under en så kort period.

Det krävs i snitt 2p/match under alla 52 omgångar för att vara garanterat topp tre i SHL (Lökars/FBK slutade precis under 2p i snitt). Vi lyckades hitta flytet under ett kort tag, men ingen skall komma och tro att vi hade ett lag som under 52 omgångar hade mäktat med 2p/match.

Vi hade kniven på strupen, fick lite medgång, det räddade kontraktet.

Tillägg: min högst tveksamma gissning är att om vi gått in med Lindbom i båset och det lag som slutade säsongen så kanske vi hade lag för en plats 6-9 öven en hel säsong. Max.

1 gillning

Jag håller helt med - men om man pratar om poängproduktion under den sista delen av säsongen så blir jämförelsen lite märklig eftersom laget & spelarna under den perioden överpresterade och då även gjorde mer poäng än normalt (får man väl anta iaf…).

1 gillning

Man skulle också kunna vända på det och säga att laget underpresterade första 2/3 av säsongen.
Vart man än vänder sig har man a***et bakåt.

3 gillningar

Gör du två poäng per match (104p) så vinner du serien varje år i princip. FBK hade 1,73 och kom trea.

Efter lindbom kom in så spelade vi in 2,15p per match vilket är såklart en överprestation. Samtidigt tror jag vi grovt underpresterade sett till laget innan dess och borde haft mer poäng med oss trots att spelet inte var super bra.

Många gånger under säsongen så kändes det nästan oförklarligt hur lite matcher vi vann med tanke på spelet.

Nästa säsong känns det som vi har ett bättre lag än vi började med men ett sämre än vi slutade med. Nån stans runt 1,4 p per match känns ändå fullt överkomligt och då hamnar vi runt 9e plats.

Tror det finns potential för betydligt bättre men vi vet ju också att det finns potential till sämre och så lugn är man inte.

1 gillning

Det där känner inte jag igen. Vi sög grovt under större delen av säsongen och körde dump n’ chase. Var virriga i försvaret och hade noll kontrollerade utgångar ur egen zon.

Sen, nej, 2p/match har bara räckt till serieseger hälften av säsongerna sedan 2010.

Visst säger inte att det såg bra ut men man är ju lite extra negativ mot sitt eget lag när de förlorar. Kollar man rent objektivt så tyckte jag kanske inte att vi spelade som ett lag som ska va sist även om det var väldigt trubbigt och vi bjöd på mycket mål… Men det kvittar ju, det är poäng som räknas.

2 gillningar

Vet Nubben sagt att kvartsfinal är målet. Minns dock inte hur han resonerade ang topp 6, 8 eller 10. Det jag känner om man jämför med övriga lags trupper är att det är MÅNGA frågetecken som måste bli utropstecken för att vi ska ha 5-6 lag bakom oss.

3 gillningar

Slutplacering: 12.
Poängkung: André 44P
Flest mål: André 26st
Flest assist: Borgström 22st

Bäst +/- landar på Sjöholm med stabila +12.

Ortio ramlar in på helt ok siffror med 89,27% och ett GAA på 2,89.

Sässen efter, då jävlar…

2 gillningar

Den slutplaceringen har LHC redan paxat :wink:

1 gillning

Fick upp den här tråden som förslag. Satte HV som 12:a i juni. Mitt tips lever fortfarande👍

Intressant ändå att gemensamt för tipsen i juni är att vi inte hade tokhöga förväntningar. I HV-mått mätt väldigt sparsamma förväntningar. Inte ens dessa kommer föreningen att uppnå när vi summerar säsongen 23/24.

6 gillningar

Jag hittar ut själv.

17 gillningar

:sweat_smile:

Jag ger mig själv en deprimerande klapp på axeln.

Tröstpriset är måsbajs i ansiktet.

3 gillningar

Jag var inne på ditt spår. Kändes solitt med Säppälä, Sjöholm (var ju stabil ifjol), Kaski, Nardella, Laleggia, och kanske Emil André och Strålman.
Sen lämnade Emil och lallegia, och Sjöholm underpresterar (mot förväntningarna hos mig iallafall).

BTW kan vi hänga ut nissen som trodde att vi skulle komma 1a i omröstningen? Haha skojar bara :smile:

2 gillningar

Jag är rätt nöjd med min initiala bedömning. :sweat_smile:

1 gillning

Det här inlägget med @Diabolics :joy: