Midsommaravstämning: slutplacering SHL 23/24?

Med tanke på senaste tidens spelaromsättning och osäkerheter, låt oss i nuläget prediktera utkomsten av säsongen 23/24. För att detta skall bli någorlunda intressant så rösta med hjärnan så mycket det går, och inte hjärtat.

Vilken plats slutar HV71 på efter säsongen 23/24?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

0 röster

Låt oss göra en ny sådan här sedan, när vi startar träningsmatcherna, eventuellt efter desamma. Kan vara kul att se vart “vår” samlade bild tar vägen…

6 gillningar

Kanon bra idé. Detta ska bli intressant. Vore kul med någon lista vem man tror blir tex poängkung, bäst plus/minus, flest utvm, flopp, flipp mm.

Jag tror Hv71 slutar 7a förövrigt. Egentligen inga tok stora grejer varför jag tror det, men längre försäsong, HV kan omöjligt få sämre start, bättre lag rätt över, sen en lättare rakare spelidé. Tror saker som dessa kommer göra stor skillnad.

Det är en bra ide. Låt oss göra det innan eller efter träningsmatcherna drar igång. Då har vi en mer komplett trupp och lite mer info.

2 gillningar

Tänkte även fortsätta med mina korta avstämningar under säsongen.

1 gillning

Som läget är nu med Borgström in men otroligt osäkert kring övriga centerplatser och med Släggia borta och Emil oviss så kan jag inte säga att jag utesluter något mellan 4 och 12…
(Men satte 8)
Är Nättinen fågel eller fisk? Hur stora steg tar Fisker. Vem ytterligare får spela C? Fyller vi på forwards? Får vi en ny Slägga? Kommer Emil tillbaks efter campen eller efter 9 matcher eller inte alls? Känns lite som nästa veckas avsnitt av lödder.
Teden, Nättinen, Foppa och till vissa delar Lenc borde ha revansch i sikte. Jag gissar på en flip en flop och två knappt godkända men en av dem sågad på forumet.

Satte placering 6.

Det är den potential jag ser i laget i år om de flesta levererar, om det blir en hyggligt bra start och PP fungerar. Är inte oroligt alls för defensiven efter avslutningen i våras och nyförvärven som gjorts. Däremot måste offensiven börja fungera hyggligt från start - och där finns oro både med många nya och spelare som inte levererar.

Som bäst kan det blir placering 6 men det kan också bli sämre. Däremot är placering 11 (som 25% tror på just nu!) och 12 uteslutet med de spelare vi har i laget och att Lindbom finns som backup att hoppa ner i båset i februari. :grinning:

1 gillning

Satte själv åttonde plats, men tänkter 8 ±2 platser.
Tycker nog laget har god potential, men det hänger mycket på hur våra centrar levererar. Gillar det jag sett av Borgström, tror har blir bra på stor is. Vem som tar 2C är mer oklart.
Backar, ja jag tycker vi har en bra grund där även utan Laleggia och Andrae, men det kommer behövas en offensiv pjäs. Där tror jag nubben har minst ett ess i rockärmen.
Strålman kommer in och kan nog avlasta i alla lägen, men ser honom inte gå in på topp fyra som ordinarie. Det var länge sedan jag såg fram emot seriepremiären som nu i år.

2 gillningar

Jag satte placering 11. Det känns som det mest troliga för tillfället.

HV har en bra målvakt och en ok backuppsättning defensivt.

Tyvärr avgörs många matcher i special teams. Laleggia och Andrae har stora kvaliteer i de momenten. Så det behövs minst en offensiv back till in av hög kvalité. Forwardsmässigt så känns det som att HV kan mönstra ett bra första PP. Men bredden på spettsen finns inte där för andra PP:et tyvärr.

Jag tycker egentligen att formation 3 och 4 är på helt ok SHL nivå, men det saknas en center eller spettsig ytter till för att leda en andra lina.

Lägg därtill att Montén har mycket att bevisa.

Med en andra center av högre klass än Fisken/Nättinen/Tikka och med Strålman plus en toppback in så skulle jag tippa HV topp-6. Problemet nu är att det känns som att ifall motståndarna kan stänga ner AP linan så blir det oerhört svårt för HV att vinna matcher.

1 gillning

Snart 90 röster och det är normalfördelat runt plats nio. 10e percentilen vid plats 7 och 90e vid plats 11. Otroligt “ren” normalfördelning. Spännande.

Ja verkligen. Sen om alla utgår från laget som det se rut nu så kommer mycket hända, strålman + en back till, en bra center till… Sen borde normalfördelning rört sig en del uppåt. Jag har svårt att se att laget inte är bättre än förra året och då kom vi ändå 11.

Jag lade ju min röst på just 11, men visst, det kommer förhoppningsvis finnas anledningar att värdera upp detta

Det ska mycket till för att jag ska värdera upp det här laget. Jag hade de som 9:a, 10:a innan LaLeggia och Andrae försvann. Nu utan dem ser jag HV i ingenmansland. Det ska till något överjävligt, då snackar vi två backar utöver Strålman, och egentligen även en högkvalitativ center in för att jag ska placera HV högre.

1 gillning

Jag värderar dina analyser högt.
I första omgången mot Luleå, när vi bland annat hade Glad i ett första backpar (Herregud) så blev vi rejält avklädda.

Om jag inte missminner mig, så sa du då att 2 klassbackar + 3 forwards behövdes in för att klara detta (Efter typ 2 perioder) :joy:

Själv Satte jag 6e plats, just på grund av att om kemin klickar fullt ut i våran första line med Borgy, då kan vi ha en riktigt härlig och spetsig första line.

1 gillning

Röstade på 4.
Iskallt. Mitt lyckonummer, Mr Stillman.

2 gillningar

HV har som mål att komma topp 8. Går man inte direkt till slutspel är plats 7 och 8 att föredra då man får hemmaplansfördel i åttondelen och på pappret en liite enklare väg till kvartsfinal.

Likväl tror 56 procent av de som röstat att HV inte kommer att nå sitt mål. Intressant.

Baserat på nuvarande trupp i Juni*

4 gillningar

Måns kopierar oss och kör en placerings-tippning:

HV tar sig upp en plats, från 11 till 10. Ty förra gången hade vi inte en andramålis, vilket drog ner betyget. Nu ser han problem med LaLeggias poängavsaknad, men tror Borgström kan vara en habil, om än inte poängsprutande, 1C.

1 gillning

Om man kollar runt lite på sociala medier så tippar merparten av alla ’soffexperter’ HV på plats 9-11. De lag som vi förväntas ha bakom oss är Malmö, Linköping och MoDo samt några tror att vi även kommer före Oskarshamn och Timrå.

De flesta experter samt experterna på forumet tippar HV lågt, Nubben är nöjd, säger att allt kommer ordna sig. Släggan och förmodligen Emil försvinner, Nubben är nöjd, säger att allt kommer ordna sig. Ispremiären är bakom hörnet, HV har platser kvar att fylla, trots att Nubben haft en halv evighet på sig att göra just detta…men Nubben är nöjd… han säger att allt kommer ordna sig.