Jag har noll förtroende för att föreningen klarar av att genomföra en korrekt analys kring vad det krävs för att anställa vår nästa klubbdirektör. Så låt oss bidra med våra tankar.
Så, detta blir ett experiment. Jag ser det som att vi genomför vår egen anställningsprocess.
Den är normalt uppdelad i minst 3 steg:
Kravspec
Samlande av CVs genom annonser eller genom direktkontakt.
Utvärdering av CVs passform mot kravspecen samt genom intervjuer.
Jag tänker att vi genomgår del 1. och bygger en kravspec först, sen när vi är nöjda med detta så kan vi börja leta namn och genomföra del 3.
Så.
Kör.
Vad skall en KD ha för kvalifikationer och bakgrund?
Vi bygger kravspecen nedan, fyller på/ändrar allteftersom:
Kravspec:
Tidigare aktiv inom ishockeyn, antingen som spelare eller ledare i en föreningen på minst div 1 nivå.
Relevant akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande
Dokumenterad erfarenhet av ledande befattning, gärna som VD, klubbdirektör eller motsvarande
Erfarenhet av budgetansvar och ekonomisk styrning
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift
Erfarenhet från elitidrott eller professionell sportverksamhet
Erfarenhet av arbete i medlemsstyrd organisation eller ideell förening
Dokumenterad framgång inom affärsutveckling och sponsorförsäljning
Erfarenhet av krishantering och förändringsledning
Stark och tydlig ledare med hög integritet
Strategisk och analytisk med god beslutsförmåga
Relationsskapande och kommunikativ
Förmåga att hantera komplexa intressen och höga externa förväntningar
Resultatorienterad med långsiktigt perspektiv
Hög arbetskapacitet och beredskap för oregelbundna arbetstider
Jag tycker HV behöver någon med erfarenhet från privat sektor där man utsätts för konkurrens. Offentlig sektor är skyddad verkstad och precis motsats vad HV behöver just nu.
Man vill väl ha in någon som har erfarenhet av att förändra verksamheter till det bättre. Nylin känns snarare som att han förvaltar det som redan finns.
Hade inte sagt emot att ta tillbaka någon gammal HV-anställd som gjorde det bra. Tommy Fritz var väl aktuell men för ordförandejobbet om jag minns rätt?
Ja. Det kan vara bra. Vi vet ju dock inte vad detta är, mer än rent generelt:
Leda föreningens arbete, vad gäller allt. Precis som en VD i ett bolag.
Hen svarar inför styrelsen. Sitter troligen med på styrelsemöten (kanske inte alla), även om hen inte har en formell roll där.
Hen har ett antal direct reports till sig: SC/GMs, marknadschef, arenachef, etc.
Hen rekryterar till dessa roller och följer upp den verksamheten.
Hen har säkerligen en massa publika åtaganden
Jag håller på att luska lite där just nu. Vill inte gå ut med någon information om detta i nuläget men kan åtminstone informera om att jag sonderar marknaden. Fler borde ta efter, kommer ni på en lämplig kandidat så tveka inte för att höra av er till personen i fråga! Det värsta man kan få är ett ”nej jag är inte intresserad”. Men likt @Diabolics så litar inte jag på att utvalda personer kommer lyckas pricka rätt i rekryteringen… Då får man ta tag i det själv.