Omgång 1: HV71 - Djurgårdens IF

Gött med tre pinnar, synd att Teden missade…

Stabil seger. Bra anfallsspel men försvaret var lite svajjigt stundtals idag.

Brännström och Engwall bästa femman idag. Ullströms femman spelade de idag? Visst tror att Sweat skall in där istället för Figren men de borde kunna spela bättre, de syntes första 10 sen var de helt osynliga offensivt.

Riktigt bra match av HV - klart över förväntan. Kul att se Isac Brännström ta för sig också, känns som han kan bli riktigt bra i år. Bäst på isen idag i mitt tycke.

Väldigt skönt att vinna matchen och att flera nya gubbar får näta. HV gör i stora delar en bra match och laget ser i vissa delar helt annorlunda ut än på försäsongen. Och det är till det bättre, så det var ju ett bra besked. Sen tycker jag nog att man borde vunnit med ett par, tre baljor fler men en seger är en seger och det räcker alla drar i veckan!

Däremot så är det en sak jag inte riktigt fattar. HV lyckas nästan alltid med att sätta press på DIF i anfallszon, men lyckas nästan aldrig sätta press på dem i försvarszon. Varför blir det så? Markeringen är dålig i egen zon och försvarsspelet är väldigt passivt. Flera gånger fick DIF-spelarna gå runt och in på insidan av HVs försvarare. Det måste rättas till.

Men som sagt, en härlig premiär, med flera härliga besked och en härlig seger!

Pierre Engvall tyckte jag var riktigt bra idag. Påminner med sin längd och gänglighet om en annan gammal HV-hjälte, Thomas Lindster.

Tänkte på det samma, förutom att det skiljer typ en halv meter :wink:

Härligt med 3p i första matchen. Nu är det bara bygga vidare på detta spelet som bitvis såg riktigt bra ut.
Plus till kedjorna med Tedenby - Ejdsell - Wennström och Wärn - Bengtsson - Andersson.

Fan att nästa match inte är förrän på torsdag. :frowning:

Tycker alltid det ser ut så mot Djurgården. Vet inte hur många gånger vi spelade ut dom förra säsongen, men nog fan är dom med i matcherna och får in något skitmål så det blir jämnt in i kaklet. Wennerholm hade inte protesterat om DIF hade fått poäng med sig…personligen tyckte jag HV var helt överlägsna spelmässigt, men det verkar vara svårt att stänga matcher mot djurgårdarna.

Tycker exakt som du aimstar. Hv var spelmässigt överlägsna och borde ha slutat med större siffror.
Hv var som iglar på djurgårdarna som hade väldiga problem med hvs presspel. Tycker hv såg ut precis som förra säsongen.
Engwall kommer bli ett fynd var så säkra. Har skrivit de innan, han blir bättre och bättre för varje match som går.
Sen måste jag säga att Brännström den äldre såg riktigt bra ut. Betänk att sundh Stenlund och sweatt skall in i laget. Vi har en oerhörd bredd i år igen. Hoppas bara de ser lika bra ut nästa match och att Stenlund snart är tillbaka.
För just centersidan kanske inte är jättebred.

Fan va skönt att de äntligen är igång.

Helvete Tedenby! Hade du inte missat öppet mål hade jag satt en målskyttetrippel till 40 gånger pengarna!

Hade Miele, Lasch och Tedenby :imp:

Kul att se att storebror Brännström, som setts som den mindre talangfulle, har klivit upp några nivåer sen förra säsongen.

Riktigt bra genomförd match! Stressar skiten ut Djurgårdsbackarna matchen igenom. Fantastisk forecheck precis som ifjol.
Bra PP, härliga uppspel och tryck mot kassen.
Vi har en del att jobba med i vårt uppställda försvarsspel, men ändå 3 sköna poäng.

Söderström mycket stabil!
Alla backar fullt godkända, men bäst var nog Pilut, som spelade stort och kloke Berglund. Gillar vad jag ser av Ytterell också.
Bland FW var 3 av våra 4 kedjor klart godkända. Vårt förstafemman kan mer!
Isak Brännström är en fröjd att följa och Engvall har massor i sig.
Bengan, Wärn o Andersson är oerhört tuffa att möta.

Skönt att börja med en seger och ser med optimism fram emot nästa match!

Bara första matchen men viktigt med en seger efter den där usla försäsongen, nu kan man bygga vidare på detta spelet. PP är ett så här långt ett klar förbättring om man jämför ifjol.
Lite trist med Stenlund skada, han behövs då centersidan är tunn men stort plus till Gustafsson som gjorde det bra istället.

Bra genomförd första match av HV. Kunde varit större siffror då man missade de renaste lägena. Tänker framförallt på Ejdsells kanonläge i slottet på pass av Teden då han går på backhand istället för att trycka upp den distinkt i klubbhandskrysset alla Önerud. Men men, det lär väl komma framöver.

en riktigt bra match över förväntan där vi ägde matchbilden och pucken stora delar av matchen, borde nästan haft 40+skott
denna match

Men jag skulle inte gå så långt som nån gjorde i studion och säga att man spelar lika bra som där man slutade förra säsongen, dit finns allt en bit kvar. Men skönt att få en så pass bra start och bygga lite självförtroende. Den här matchen vanns på hårt jobb snarare än skill.

Bengtssons kedja med Wärn och Erik Andersson tycker jag ska ha stor beröm idag, riktigt bra match av dem där man ägde mycket puc och skapade en hel del chanser, men framförallt dominerade man i det fysiska spelet och vann nästan varje duell.

Engvalls kedja gjorde också det riktigt bra, och ska ha beröm.
Wännström såg bra ut också, samt alla backar gjorde en bra match.
Resten höll sig mer i bakgrunden men lär säkert kliva fram i nästa match istället.

Viktigt att få vinna första matchen och bygga lite självförtroende direkt.

Var i hallen igår, blev riktigt positivt överraskad !

Tillskillnad emot försäsongs matcherna som varit lite soso så var denna match riktigt bra med tanke på hur många nya det är i laget.
De flesta femmorna klickade bra och det va längesen man såg så bra PP från Hv.

Skit kul!

Det enda negativa var väl att Ullström och Thörnberg såg sådär ut, kul då att Bengtsson visar sitt livs form och att Engwall äntligen visar upp sina skills, Ejdsell såg lovande ut i pp, Reese ser riktigt het ut

3 poäng…gött!

Bra start men jag måste ärligt säga att jag blev inte ett dugg imponerad av DIF igår. Definitivt ett lag som jag tror kommer harva i botten och kämpa för att ta sig till slutspel. Det lär krävas en klar förbättring om vi ska kunna slå oss in i topp 4 när serien summeras vilket jag förmodar är målet efter att ha lyssnat på Lindbom och Hult. Är övertygad om att HV kommer bli bättre ju längre säsongen pågår. Nyförvärven visar redan glimtar av vad de kan och vi har sparkapital i Thörnberg och Ullström som startat svagt men som garanterat kommer lyfta sig för varje omgång.

Jag får hålla med föregående. Djurgården var inte bra. De har ruskigt tröga backar. Så fort våra snabba forwards satte lite fart på skridskorna så fick vi långa anfall. Vi borde ha kunnat straffa dem mer här.
Men några reflektioner:

  • PP såg bra ut, här blir Ejdsell viktig.
  • Engwall (hade inte en aning om att han var så bra, tar kliv för varje match.) han kan mycket väl skriva NHL kontrakt när säsongen är över.
  • Pilut, kommer spela OS/VM i år. Så bra är han
  • vi måste kunna göra mer mål på det puckinnehavet vi har
    -Ulla och Thörna såg tröga ut. Är dock inte orolig. De kommer vara som bäst i slutspelet.

JP-femman:
5: Lawrence Pilut
4: Pierre Engvall
3: Anton Bengtsson
2: Erik Brännström
1: Isac Brännström

Matchens lirare:
HV71: Lawrence Pilut, back. Skicklig på det mesta. Stabil bakåt och produktiv framåt. Kommer att göra en bra säsong, var så säkra.
Djurgården: Jonathan Davidsson, forward. Målskytt och var involverad i en hel del.