Omgång 11: Skellefteå AIK - HV71


OMGÅNG 11 2013-10-10 19:00
Matchen sänds på:[size=150] [/size]

Läget i HV71: HV71 föll tungt i bottenmötet mot Leksands IF i tisdags. Kyle Beach gjorde debut och var en av dom få som fick godkänt i laget. Han visade upp en vilja som man inte sett i HV71 tidigare under säsongen. Han gick rakt på mål och var där med klubban och högg. Inte på något sätt oschysst, utan hela tiden på gränsen. Precis vad som behövs för att väcka laget då även William Karlsson stod upp för sitt lag och var förövrigt med Kyle och Elias Fälth de enda som fick godkänt.
Nu väntar serieledarna Skellefteå som spelar med högt självförtroende och ett finlir som är ögongodis att se på (oavsett vilket lag man håller på) Ska HV71 knäcka denna nöten?

Skadelistan:

Johan Davidsson
Oscar Fantenberg
Andreas Jämtin
Mattias Karlsson
Anthon Bengtsson (osäker på spel)

Läget i Skellefteå AIK: Skellefteå kommer närmast från tre raka segrar där man senast besegrade MODO på bortais med 1-0. Ett mål som prickades in av Joakim Lindström som därmed bröt en liten tids måltorka för hans del.
Så här säger Skellefteås tränare om att morgondagens match: "- Jag har sett ganska många av HV’s matcher och kan konstatera att det är ett bra hockeylag men resultaten har inte gått som de velat, säger Wallson och fortsätter

  • Så vi räknar definitivt med full körning och en fartfylld hockey, som alltid då man möter HV71."

Mer information och laguppställning kommer under matchdagen.* UPPDATERAD 17:36

MÅLVAKT
Gustaf Wesslau

1:A FEMMAN
Lawrence Pilut
Elias Fälth

Patrik Carlsson
William Karlsson
Marcus Nilson

2:A FEMMAN
Jesper Williamsson
David Petrasek

Johan Lindström
Jason Krog
Kyle Beach

3:E FEMMAN
Stefan Johansson
Johan Larsson

Riley Holzapfel
Ted Brithén
Brett Sterling

4:E FEMMAN
Rasmus Strindö
Erik Andersson

Sebastian Strandberg
Johan Johnsson
Filip Sandberg

Snygg matchtråd igen Kungkeno :slight_smile:

Finns ingenting som talar för att vi kommer ha någon chans imorgon men det är väl just det som talar för att det kan bli poäng, hängde någon med på vad jag menade? :wink:

Det enda som talar för oss, är att ingenting talar för oss.

Kör bara.

Tackar. Jo då jag hängde med :slight_smile: Precis som du säger, just det att allt talar emot oss, talar för oss. För att citera mig själv som jag skrev i förra matchtråden:
Lyckas vi knipa 3 poäng imorgon mot SAIK så lär underskattning(från saik) och överskattning(från hv71) spela in. Om fallet så är, så kommer det gynna oss tror jag. Vinner HV71 imorgon så är det mycket som förändras (medialt till att börja med) som kan få positiv inverkan för resten av det tuffa matchschemat. För vinner HV71 kommer media måla upp dom som “Dom döda har vaknat- Vann mot Serie 1:an” sen kommer den bollen att rulla fram tills på lördag då vi möter Frölunda. Tror att en vinst i morgon kan vara en räddning för fortsatt bra rullning på en positiv tid. Hoppas ni förstår mitt tankesätt. Lite stressad nu så hinner inte utveckla mina tankar mer. Tack förövrigt till Er som gillar mina matchtrådar. Kul med positiv feedback.

Nu har vi ett bra läge.

*Vi möter ett bättre lag för stunden, vilket brukar göra att spelarna är bättre än mot t ex aik, leksand.

*Vi är totalt uträknade, fördelen att slå från underläge ska inte glömmas bort.

*Skellefteå kommer från en match mot modo, vinst med 0-1 där modo skulle vunnit om inte skellefteås målvakt stått på huvudet ( detta enligt en kompis som håller på modo).

*Vi har en beach som lär vara hetare än senast, hoppas han fortsätter påverka övriga spelare att spela med mer frenesi.
HV ska vara jobbiga att möta.

*Vi har stort sparkapital i både Krog & Sterling. Önskemål från min sida är att Beach-Krog-Sterling intar en kedja så ska vi nog se lite magi.
Fördelen är ju också att då kan Uffe prata svenska med spelarna i båset när den kedjan är på isen :smiley: ( Holzapfel får köra en snabbkurs i “hockeysnack på svenska”)

Jag slutar aldrig att tro på HV inför varje match, detta tar vi.

Tät, tajt match hoppas jag på med inte för många mål. Stabilt försvarsspel & fantasirik, stenhård offensiv med spelare som vågar.

Förr eller senare så vänder det, varför inte nu mot tuffast möjliga motstånd, på bortaplan dessutom.

KOM IGEN NU HV!!

Spännande att se om nån vill vinna idag. Senaste matcherna har jag inte sett nån vilja alls och det borde vara ett krav när man spelar i HV71.

Många säger säkert att dom vill vinna men ingen är redo att betala priset för att göra det. Det är för jobbigt , det gör för ont.

I dom flesta intervjuer med spelare så sägs det att dom spela rätt bra men inte fick in pucken. Kan inte nån vara förbannad efter matchen? När ska man får höra " jag är så jävla förbannad på den här förlusten"?

Jättespännande match ikväll och hoppas,hoppas, hoppas vi kan vinna! Visa mig ett jävla fokus och mord i blicken! Slå sönder klubban i flisor vid felpass… visa mig nånting!

Heja HV71!

Då såg du inte förra matchem mao. Fälth tog saken i egna händer och drog iväg på anfallsräder.
Samma sak med Fantenberg den matchen han blev skadad.

Det är tyvär för dåligt att en eller två uppvisar den attityden men vi kan hoppas att det smittar av sig. Det är väl här Davidsson hade varit guld värd att ha på isen. Alla följer en ledare. Pettan är nog inte en ledare på det sättet.

Så, Jämtin och Fanten är mao inte med ikväll, som vi hoppades på innan matchen?

Känns som att när jag som minst tror på HV inför matcherna, går de emot alla odds och tar poäng mot bättre motstånd. Hoppas på det även ikväll, för oddsen är verkligen inte till HVs fördel.

Vågar inte tippa, men tror och hoppas Wesslan/Gunnar visar var skåpet ska stå och HV vinner med 2-3 mål.

Jämtin är sagt att man hoppas på Lördag.
Fantenberg är väl borta i typ 2 veckor till? Eller har jag missat något?

Från JP i dag: Förhoppningen är att både Jämtin och Fantenberg är med mot Frölunda på lördag säger Dahlèn.

En mycket glädjande nyhet! Var säker på att Fantenberg skulle bli borta längre än så. Blev han inte skadad för bara en vecka sen? Eller är jag tidsoptimist? :stuck_out_tongue:

Har för mig att Fanten skrev själv på Twitter att det kunde ta någon vecka, medans Frostemark sa att det kunde ta upp till 3-4 veckor som värst men hur som, glädjande nyheter

Spelarna själva brukar vara ivrigare än läkarna när det gäller comeback. Men även om dom känner sig friska och hela så bör dom lyssna på läkaren som är proffs inom området. Problemet som kan uppstå om dom gör comeback för tidigt är att dom blir skadeföljda resten av säsongen då deras skada aldrig hinner läka tillräckligt, och det kan sluta med att dom får lägga skridskorna på hyllan för gott om dom ignorerar detta. Och då ångrar nog sig spelarna att dom inte lyssnade på sina läkare. Fast i detta fall så tror jag inte att det är Fantenberg själv som tar beslutet om när han kan spela, utan det är som tur Frostemarks och läkarnas jobb att avgöra. Så med andra ord tror jag inte vi ska lita allt för mycket utav vad Fantenberg skriver på sin twitter, utan hålla oss till den tidsramen Frostemark och uttalat sig om. Men visst, ingen skulle bli gladare än oss fans om nu Fantenberg är med på lördag. Det visar sig.

Kuben dömer kvällens match

Laguppställningen längst upp och japp, Kuben som dömer tillsammans med Tobias Björk.

bra att brithen får spela med lite bättre spelare men skulle vilja att sterling var med krog och beach för beach kan skapa mer yta åt sterling och krog men får hoppas att liket spelar bra. Hv är uträknade men jag tror dom kan skrälla. Tycker tyvärr backsidan ser väldigt tunn ut…

Kan dock tycka att det är väldigt riskabelt att sätta Johansson och Larsson i samma backpar med tanke på att dem båda har haft det tungt i inledningen

Som några har sagt, ingenting talar för att vi ska vinna. Kanske kan släppa en del press från axlarna. Bara att köra…

En mycket intressant tredjekedja så här på förhand. Ska bli intressant att se vad dom kan skapa.

Eftersom jag hatar SAIK mer än allt annat på denna jord hoppas jag innerligt på en fet skräll ikväll. Vår förstalina kan bjuda upp till dans om de har en bra kväll, samtidigt som den övriga backsidan ser skrämmande svag ut… huuuuja. Hjärtat säger 4-3 till hv, hjärnan säger 6-2 till SAIK.