Omgång 12: Brynäs IF - HV71

Om jag som va på plats får lägga in några or mellan allt här?

HV gör ett bea slut i första perioden och med de powerplayet samt boxplayet och Brynäs urusla powerplay så går man in i tredje med 3-1 ledning. HV har egentligen full kontroll med 10 min kvar av matchen. Här kommer enligt mig första misstaget av Blomman. Han tar timeout. VARFÖR? HV va tillbakapressade Ja men de hade kontroll. Hade varit bättre att rulla tre kedjor med 10 min kvar och få till anfall.

Som helhet så rånar HV Brynäs på 1 pinne ikväll och man lämnar matchen med en bitter eftersmak i munnen men det hade lika gärna kunnat bli en vinst.

Jag tycker dock att HV spelar helt ok idag jämfört med de spel som inte funnits de tre senaste SHL säsongerna. Detta är inte ett botten 2 lag i SHL och jag tror att HV kommer börja klättra ganska snart i tabellen när andra droppar.

Forza HV!!

3 gillningar

Jag tycker inte det är perfekt försvarat, heller inte uselt. Han blir lite stillastående, sannolikt mycket pga långt byte. Tycker mer att det är “hatten av” till anfallande spelare som ser ut att söka passning för att sedan explodera i en fantastisk tempoväxling.

Känner bara att det blir lite missriktat att Day får ta rollen som syndabock bara.

1 gillning

jag tycker han är otroligt klen i övrigt, så det spelar naturligtvis in i min bedömning. Han gör ett par ok saker per match, men rätt mycket totalt klappkassa insatser.

Det som motståndaren gör bra på 4-3 är att han ser att Day står på hälarna och utnyttjar det. Lite mer närvaro och rörelse, bara så lite, hade gjort att killen nog inte ens försökt gå runt. Som när AP blev uppkäkad aningen tidigare.

Vill man se uselt svagt backspel kan man titta på Engsund och Hallquisth vid 3-3 :man_shrugging:

2 gillningar

Day gör en mindre bra insats i 3 mot 3.
Kan tycka att Dishow är lite “svag” vid det målet med.
En bra dag tar han den.

Noterar att Engsund är minus 3 idag och Day får mest skit.

Tar med mig att vi har ett Powerplay och Boxplay som ser bättre ur nu.

Mest sur är jag på Blomman, tredje eller fjärde matchen han strular bort.

1 gillning

vi har gjort otroligt dåliga insatser i 3mot3 hela säsongen, försäsong inkluderat.

2 gillningar

Och vid 2-3 också, tyvärr.

Det märks att vi går tungt just nu, som förening. Tålamod och lugn är bortblåst. Även här på forumet.

5 gillningar

Helt okej 3-mot-3 idag (trots uppställningen) till dess att OSL fjuttar iväg en pastej i sargen (ensam mot två) för att sen åka och byta och därmed komma undan minus i plus/minus.

2 gillningar

Smart att slippa minus :slight_smile:

jag tycker inte det var bra dock. Inte ett enda bra läge framåt.
Vi höll i pucken lite mer, men hotade inte.

Så är det. Ibland gör motståndarna bra prestationer som ingen kan göra något åt. Det som jag egentligen tror skaver är att vi ledde med 3-1 och ändå förlorar. Finns ingen naturlag om att vi bör/ska vinna bara för att vi leder. Vi tog ändå en poäng och ska vara nöjda med det. vi leder inför tredje men det är trots allt en tredjedel kvar av matchen men mot en motståndare med medflyt så inte förvånande att det slutar med en poäng. Vilket i sig är en framgång i det läge vi är.

1 gillning

Det kan jag väl hålla med om på det stora hela. Det är ju passivt agerat. Men, som sagt, han får oproportionerligt mycket kritik för förlusten kan jag känna.

Tänk att som tränare ta timeout vid 3-1 läge och sedan fortsatt spela Tedenby, killen som suttit på bänken i tredje vid ledning typ halva karriären.

Så länge vi har pucken, kan inte motståndarna göra mål :slight_smile: förr eller senare kommer chansen i 3-mot-3, då gäller det att förvalta.

1 gillning

Min åsikt är att turmålet som dicken släpper in har större betydelse än Days insats. Men likväl, de två sakerna blir avgörande, åtminstone rent mentalt (ty alla mål är ju avgörande, på samma sätt som alla poäng oavsett omgång 1 eller 52 är lika betydelsefulla)

Engsund står mest och muppar sig under matcherna. Ger bort puckar,
Och tar dumma utvisningar. Tycker inte han platsar när Kaski är tillbaka.

1 gillning

Ber om ursäkt @Le_mieux. Jag uppfattade det som att du var dryg, men är tacksam för att du förklarar dig. Som sagt, skriven text är svårtydd ibland, precis som du är inne på.

Som svar på din fråga om att ”kväva” så är jag övertygad om att ingen här vill se ett forum där alla tycker lika. Det skulle bli väldigt tråkigt och dött och tappa sitt syfte helt. Jag hade förövrigt varit utslängd för länge sedan om så vore fallet :blush:

Nu vänder vi blad!

3 gillningar

tycker engsund är en av våra bästa defensiva backar.

6 gillningar

Jag tror det går att landa i att lagets prestation helt enkelt inte räcker ikväll. Det är surt!

Verkligen.

Jag återkommer till ingressen: man hittar hopp, men det byts snabbt ut till dubbelångest. :frowning_face: