Omgång 12: HV71 - Malmö Redhawks

[size=200]HV71 - Malmö Redhawks[/size]


[size=150]HV71 på jakt efter tredje raka segern[/size]

Publicerad: 2015-10-23 10:00 shl.se/shl-arena/39722/pregame/

HV71 har efter sex raka förluster och en resa ner i tabellen nu fått ordning på spelet. På onsdagen kom lagets andra raka vinst när Karlskrona besegrades med 4-2 på bortais. Segerorganisatörer i matchen var Erik Christensen med två mål och Mattias Tedenby med tre assist.

– Jag tycker att vi gjorde många bra saker. Vi behöll pucken bra och spelar oss förbi dem, vi gör ett par mål på det sättet, sa tvåmålsskytten Erik Christensen i C More efter matchen.

Tedenby har nu gjort sex poäng på de två senaste matcherna och den lilla speedkulan har verkligen klivit fram när HV71 som mest behövt det.


Christensen gjorde snygga mål mot KHK och Tedenby passade fram snyggt.

Segrarna har gjort att HV71 nu hoppat upp från trettonde till elfte plats i SHL-tabellen och har bra häng på Luleå, Rögle och Växjö i tabellen. Ett annat stort glädjeämne var att lagkaptenen Ted Brithén gjorde säsongsdebut på onsdagen efter sin skada.

Brithén som gjorde 30 poäng i fjol på 44 matcher inledde sin comeback med att göra en assist. Poäng till trots så kanske inte det är just produktionen från Brithén som kommer att vara det viktigaste för HV71. Att han sin kapten och en spelare som går i första ledet kan vara vitalt för Jönköpingslaget när laget nu ska inleda sin klättring upp i SHL-tabellen.

[size=125]Svidande derbyförlust senast[/size]

Malmö Redhawks kommer från en svidande förlust i säsongens första skånederby på bortais mot Rögle. Malmö inledde matchen bäst och hade en 2-0 ledningen en bit in i den andra perioden efter mål av Nils Andersson och Björn Svensson. Rögle skulle dock lyckas vända på steken och till slut vinna med 3-2.

– Vi skapar chanser och jag tycker att vi gör en bra bortamatch. Vi håller oss till planen, men vi får inte betalt för det idag, summerade Malmötränaren Björn Hellkvist för C More efter matchen.

Malmö står nu alltså på elva poäng efter elva omgångar och ligger precis över nedlyttningstrecket. Därav skulle en seger i fredagens bortamöte med HV71 komma väldigt lägligt och ge Malmö lite andrum.

Malmö har efter skadorna på målvakterna Pontus Sjögren och Oscar Alsenfelt förstärkt laget med en ny burväktare. Finländaren Mika Noronen som närmast kommer från spel i SM-Liiga med Tappara blev i veckan klar för klubben. 36-åringen har tonvis av rutin efter att ha meriter från NHL- , KHL- och VM-spel.

– Skadeläget har vi gjort oss tvungna att agera och har därför letat en målvakt med rutin. I Mika har vi hittat ett väldigt bra alternativ, sa Malmö Redhawks sportchef, Patrik Sylvegård till klubbens hemsida.

[size=150]HEJA HÅÅVVEE BLÅÅÅ!![/size]

Efter att ha sett Malmös insats i skånederbyt och hur HV sett ut senaste matcherna så ska vi bara vinna denna matchen. Men allt kan hända. Vi får se upp med Malmös kontringspel. Dom är vassa i dom lägena.

Jag hoppas verkligen på vinst idag, kom ut med en rivstart idag och chocka dom!

Sedan spelar ni för publiken på lördag och tar en vinst till!

6 poäng denna back to back och vi är med igen!

Jag tror att man rivstartar med 3-0 i första , 2-1 i andra och 1-1 i tredje…men det kanske har med ett annat tips att göra som man tror detta :slight_smile:

Nu vill jag se ett aggressivt HV direkt från nedsläpp, för att visa Malmö och övriga SHL-lag att i Kinnarps Arena bestämmer vi.

[size=150]Forza Hv71 [/size]

Spela hockey från start är viktigt

Amen förfan, inte Arto!!! :cry: :cry: :cry: :cry:

Jo TYVÄRR :imp: :imp: :imp:

HV - Malmö

4-3
Thörnberg

Var det bara jag som såg i Cmore att Christensen har ett stödskydd på högra knäet?

jaha… kass start

passivare BP får man leta efter

Men skit. Inga jävla utvisningar!!

Trodde HV skulle visa direkt att se var kungar i borgen…men icke…sen att Arto alltid ska kommentera Hvs matcher…SUCK

YYYYYYEEEEEESSSSSSSS Törna :smiley: :smiley: :smiley:

Bra powerplay…snyggt mål

kasst PP men mål är mål o snyggt skott

Förutom målet i PP tycker jag HV spelar bedrövligt. …

Såja abbott?? Ja :smiley:

Så ja!!! Lite Hv-hockey!