Såväl HV71 som Växjö var igång och spelade match under onsdagskvällen. HV71 förlorade skotten med 42-16 men vann ändå borta mot Färjestad efter storspel av målvakten Gustaf Wesslau.
Det var jönköpingslagets tredje raka seger i SHL vilket har gjort att man seglat upp till en fjärdeplats i tabellen.
Växjö parkerar på platsen precis bakom efter att laget föll i toppmötet borta mot Skellefteå med 1-2 efter en tät och rafflande match.
– Våra sista 40 är riktigt bra. Vi jobbade hårt, flyttade pucken bra men vi hade inte riktigt det där lilla sista som krävs för att göra fler mål än vi gjorde, sa tränaren Sam Hallam efter matchen.
[size=125]HV71 har revansch att utkräva[/size]
Efter elva omgångar har alla lag mött varandra en gång. HV71 och Växjö drabbade samman redan i premiären i ett minst sagt kokande Vida Arena i Växjö där hemmalaget gick segrande ur striden med 2-0. Liam Reddox gjorde då båda målen och var den givne matchhjälten efteråt.
Nu är det publiken i Kinnarps Arenas tur att skapa en magisk stämning och försöka bära fram sitt lag att ta revansch på sina antagonister belägna tolv mil söderut.
Kevin Fiala nyttig för HV71
Kevin Fiala har spelat två matcher för HV71 sedan han kom tillbaka från nordamerika. Han hade sedan tidigare två assists och gjorde mot Färjestad även mål vilket ger tre poäng hittills. Känslan är att HV71 kommer att ha stor nytta av schweizaren i vinter.
En sak som på förhand är säker är att vi kommer att få se en tempostark och känslofylld match med inslag av en hel del individuell skicklighet. Matchen inleder den tolfte omgången och är den enda som spelas under fredagskvällen.
Inget annat än seger på fredagkvällen, intressant å se ifall AJ gör några ändringar i kedjorna eller om vi kör vidare som senast. De är ju tuff konkurrans bland forwards, hade faktiskt vilja se Törngren in i laget igen och dessutom flytta upp Fiala i förstakedjan.
De åren då HV tokdominerade (som de förvisso alltid bör göra) så var inte spelet alltid “ööööverstyyyftttff” i all matcher, men de förlorade väldigt sällan poäng. Detta är en enorm styrka. Detta HV är tillbaka de senaste 5-6 matcherna. Vi spelade inte “ööööverstyyyftttff” mot fbk, men vi tog alla tre pinnarna. Jag förväntar mig inte 5-0 i alla matcher, bara i många, och sedan i de matcher då det inte klickar så hoppas jag de gnetar till sig mer pinnar än de tappar. Jag vill att HV återigen blir ett lag vilka andra möter och ser som bonus om de får med sig poäng.
Onwards and upwards.
Växjö losers skall inte tro att de är nått… tuggleksak!
Ser fram emot en fartfylld, tuff och spännande match ikväll! Kommer bli väldigt tufft att ta 3 poäng ikväll men håller vi oss bara på banan så kommer det här gå vägen. Av någon anledning känns det som att Växjös (och Linköpings) PP mot oss alltid blir lite extra farliga. Kanske bara jag som känner så…