Omgång 13: HV71 - Leksand

Man tog 3 välförtjänta poäng enligt mig, sett till hela matchen var man det bättre laget.
Man lät Leksand komma in i det i andra perioden, men man skapade lägen för att göra betydligt mer mål än man gjorde. Alsenfeldt gjorde ett par riktigt bra räddningar.

Plus för Fiala som var pigg, Wesslau spelade väldigt stabilt och Emil Johansson märkte man knappt av. Sedan gillade jag att se Axel Eidstedt gå upp och försöka trycka till Ryno direkt direkt efter att Ryno tjaffsat med en HV-spelare vid tekning. Man verkar ha fått en lagmoral som är att verkligen stå upp för varandra.

Sedan, att Nilson snackar till sig en extra tvåa är idioti att göra. Men kan någon svara varför man börjat ta en tvåa för sådant? Jag vill minnas att man alltid fått en personlig 10a om man tjafsar?

Nya regler för iår, man får en 2 istället för en 10. Och de är nog därför dommarna kommer vara mer hårdare med bedömningarna om tjafs.

JP femman

5+ Emil Johansson. Fortsätter att spela stabilt, klokt och efter sina resurser.

4+ Kevin Fiala. Blandar lysande insatser med enkla pucktapp. Men visst är killen en attraktion.

3+ Gustaf Wesslau. Fick en knepig match, fick stå overksam långa stunder, men fortsätter att spela riktigt bra.

2+ Lawrence Pilut. HV:s unga backar fortsätter att göra bra ifrån sig.

1+ Calle Ridderwall. Är alltid nyttig, jobbar hårt både offensivt och defensivt.

Andreas Johansson:En sökande start, en totalt sett helt okej första period. Lite sämre i andra, men sen tycker jag
vi stängde matchen bra i sista perioden.

Andreas Appelgren: HV hade mycket fler vassa chanser även om vi var med bra ännu en bit in i slutperioden.
Men HV vann rättvist.

Kevin Fiala om matchen:
jonkopingsposten.se/artikel/ … -hvs-seger

Är det verkligen så? Fick för mig att för “Abuse of officials” får man en 10:a men för “Unsportsmanlike conduct”, som Marcus Nilson fick, får man en 2:a.
Ser att de har skrivit “Abuse of officials” i matchrapporten men är ganska säker på att domaren sa “Unsportsmanlike conduct” i mikrofonen… :unamused:

Fiala är grym men håller alldeles för mycket puck, vilket inte är en nyhet direkt. Han måste lära sig passa i rätt tid och ta avslut ibland istället för att dribbla. Inte ofta man ser att en spelare blir förbannad när han inte får en given pass men Laine (tror det var han) visade väldigt tydligt vid en situation att han blev besviken på Fiala genom att dunka hårt i plexit. Ger inga bra signaler och börjar spelare störa sig på Fiala så kommer han få det jobbigt. AJ känns dock som rätt tränare som kan få ordning på kiden.

Får säga vad man vill om Marcus Nilson men när han slänger sig och täcker skott med bröstkorgen i slutet är fan stort!! Respekt!

Nytt för i år med 2 min för osportsligt, så det ska drabba laget och inte bara spelaren på en 10min… Nilsons agerande i det läget är huvudlöst men annars gillar jag hur han står upp för lagkamrater denna säsongen, insikten att laget har skickligare spelare än han själv och det är starkt av en så meriterad veteran att skifta roll - karaktär!

Lux, mycket bra sammanfattning om Fiala, killens teknik är grym och han gör det där extra men det är också det där extra som kan fälla ett lag, jag minns Melin 2008 tror jag det var då vi ledde matchen mot FBK i 7 avgörande på hemmaplan…Melin gjorde en extra dragning och fbk tog pucken och gjorde mål…Vi förlorade… Jag tycker Andreas J verkar dock ha bra koll på läget och det märks att han tycker det hypas för mycket om Fiala i media och jag håller med, killen är bra men han är inte Foppa ännu och han blandar ruggigt bra saker med vissa enkla misstag som tex i 5 mot 3 läget då han tappar pucken helt onödigt.

Wesslan är ju grym just också måste ge han cred då jag skällt på honom innan!

2006 var det, 2008 vann vi ju guld… :wink:

Just fan, hur kan man glömma då vi slog LHC hehe, det känns som det inte var så länge sedan men det var det ju :smiley:

Jahaja, där ser man. Då lärde man sig något nytt. :slight_smile:
Kan på ett sätt förstå det, man kommer nog kunna minska tjafset ganska mycket om det drabbar laget istället för individen.

Det håller jag med dig om, han backar inte ner och står upp för laget. Gäller bara för honom att visa sin kyla med att inte dra på några onödiga tvåor för snack. En gång i CHL (som gav matchstraff med avstängning) och nu igår. Och för att förtydliga, jag gillar att ha Nilson i laget så det är inte menat som en massa gnäll. :slight_smile: