Omgång 13: HV71 - Leksand

[size=200]HV71 - Leksands IF[/size]


[size=150]HV71 vill fortsätta sin supersvit hemma[/size]
Publicerad: 2014-10-20 15:30 shl.se/shl-arena/38930/pregame/

Sex spelade hemmamatcher, maximala 18 poäng och en målskillnad på imponerande 28-11. Där har ni HV71:s facit i Kinnarps Arena så här långt in på säsongen och det är siffror som borde inge respekt hos varje motståndare.

– Vi spelar med fem backar nästan hela matchen och gör sex mål på Växjö vilket är riktigt bra. Jag är stolt över grabbarna, det finns massvis av karaktär i det här laget, sa tränaren Andreas Johansson till C More efter matchen.

På tisdagskvällen heter motståndaren Leksand och dalalaget lär få det hett om öronen. Det är emellertid ett stärkt Leksand som kommer på besök efter att i lördags ha slagit tillbaka Örebro på bortaplan med 5-3.

– Vi har spelat många matcher på slutet där jag tycker att vi förtjänat poäng, och det var riktigt skönt att vi äntligen fick poängen med oss, sammanfattade en av målskyttarna Daniel Josefsson matchen på klubbens hemsida.

[size=125]Hemmasuverän mot bortakung[/size]
Fler glädjeämnen för Leksand var att även Mattias Ritola, ett annat nyförvärv, gjorde sitt första mål för sin nya klubb. Annars är det idel finländskt i topp i lagets interna poängliga där Tomi Sallinen är allra bäst med sju gjorda poäng.

Noterbart är att Sallinen gjort alla sina poäng på bortaplan vilket visar att han blir att se upp med för HV71:s backar. Med den noteringen är han tredje bäst i SHL i poängligan på bortaplan.


Erik Christensen plockar mkt poäng på hemmais

Erik Christensen är den spelare, både i HV71 och i hela SHL, som varit mest framgångsrik i offensiven på hemmaplan så här långt. Han har svarat för 13 poäng totalt varav elva har tillkommit på hemmaplan.

Kommer HV71 att bibehålla sin imponerande hemmasvit eller är Leksand laget som kommer bli först med att bryta den? Svaret får vi på tisdagskvällen när ett kokande Kinnarps Arena ska göra sitt för att skapa en härlig inramning.

[size=150]KROSSA MASARNA!![/size]

Tror på en seger men blir nog en lurig match, Leksand har fått lite luft under vingarna nu i och med förändringarna i laget, de vann som sagt senast borta och var även nära att knipa poäng mot Frölunda i matchen innan den.

Campoli skadad men Petrasek tillbaka vilket betyder att vi kan mönstra 6 st backar igen, antar dock att våra yngre backar får spela relativt mycket ändå då Petrasek inte riktigt är i matchform.

Full fart framåt med ödmjukhet för uppgiften så blir detta kanon!

Men börjar vi glida runt på en grilla i första bytena så kommer Leksand in i det.

Fart, fysik och trafik framför mål åt båda hållen så grejjar vi detta!

Dålig magkänsla. Första hemmaförlusten kommer mot jumbon.

Jakob Cederholm med i truppen enligt person på twitter

Vinst om HV gör det dom ska och inte Alsenfelt plocka fram en av säsongens riktiga sensationsmatcher.

Känns lite osäkert inför matchen, har haft mycket medstuds senaste tiden och skulle ju vara typiskt om hemmasviten sprack mot jumbon. Dock chans att gå upp i serieledning denna omgång, var ett tag sen :smiley:

Riktigt kul, 16 år och en spännande back talang, Antar att han blir 7:e back.

Jag tycker också det är en rätt lurig match. Leksands formkurva pekar uppåt och HVs njaoo lite sådär ljummet kanske. Vi har ju haft en bländande effektivitet och vunnit två matcher som vi verkligen skulle kammat noll i men sånt spel håller inte i evigheter och det skulle kännas snöpligt om första hemmaförlusten kom nu.

Eller så kan vi vända på det, är det nått lag som ska tvåla till oss så må det vara leksand som troligtvis inte kommer bli något större hot i långa loppet ta i trä

svårt att tippa men jag gissar 3-2 till HV i övertid och vi får vårat första poängtapp hemma men första riktiga förlusten får vänta ett litet tag till :slight_smile:

Fiala är underbar att se i pp… :slight_smile:

Vi förde spelet bra i första, tyckte dock vi ändå inte skapade några riktiga farligheter, lite turligt mål i PP men gött ändå.

Inte mycket liv här, Forumet är knasigt igen:(

Nej Forumet är inte som det ska tyvärr :frowning:

Väldigt svårt att få igenom kommentarer :exclamation:
inte undra på att det ser “Dött” ut här har försökt sen målet utan att komma in får se om detta går in

Åh gud vilken sömnig match. Hv borde förvaltat alla pp. Kan straffa sig. Snälla hv vinn!

Verkar svårare att sätta våra chanser idag, onödigt att bjuda in Leksand som vi gjorde i andra, riktigt dumt gjort av Nilson att snacka till sig en extra 2:a. Bra att vi ändå lyckades reda ut den.

Seeeeeeeeeeeeeegggggggggggggggttttttttttttt

Vinst och 3 poäng :slight_smile:

+Wesslua: Svår match för hans del men håller nollan, riktigt bra.
+Fiala: J*kla bra tempoväxling på killen, kunde gjort fler än 1 mål idag, borde spela med lite vassare lekkamrater i mitt tycke.
+Brithen: Kaptenen gör mål igen! Bra över hela banan.

-Petrasek: Långsam med pucken, försvårade för sig själv och tappade bort sin markering vid två tillfällen. Inte i matchform förstås.
-Nilson: Snackade till sig en extra 2:a i et läge där matchen kunde tagit en rejäl svängning, inte smart.

Bra inlägg och håller med. Troligtvis kör även JP på samma och frågan är vilka övriga två blir.

[b]Kör citera då nytt inlägg är nästintill omöjligt och vi jobbar med problemet. Ber samtidigt om ursäkt.
Ang tippet så kan ni skicka PM så fixar vi till det. Ingen ska behöva missa sitt tipp pga problem med inlägg.

mvh sir Ward[/b]

Matchen var ett riktigt sömnpiller, dock vill jag plussa ordentligt för Wesslau, Fiala samt Emil Johansson. Är otroligt imponerad av Emil, tycker han spelar enkelt och klokt över hela banan.

Är dock väldigt besviken på Herr Nilsson, han verkar ha svårt att hålla humöret i styr, domaren dömer, utvisningen var billig, men det är helt oacceptabelt att snacka till sig ytterligare en 2a, matchen tog en vändning efter det och vi kan nog vara otroligt tacksamma till Wesslau att det blev 3 poäng igår.

Vill gärna se att Fiala får gå in med Christenssen och kapten igen, tycker att han är för bra för att spela i en fjärdefemma.

Matchen igår tyckte jag ändå var ett stäpp frammåt från Växjö matchen. Vi hade längre anfall, bättre försvar. Visst vi mötte ett sämre lag men ändå såg det lite bättre ut, men långt ifrån vad man har kapacitet till. Det tråkiga igår var i slutet när HV försvaret slutade spela och Leksand nästan fick hål på Wesslaus nolla, visst det är akademiskt men en nolla betyder mycket för en målvakt och jag tyckte försvaret skulle stått upp mer, visst man trodde de var klart. Nu klarade han nollan med nån sekund men det var inställningen där jag är lite besvikenn på. Nu nya tag mot Saik på torsdag som kommer bli tufft på bortaplan.