Omgång 13: Luleå Hockey - HV71



OMGÅNG 13 2013-10-16 19.00

Läget i HV71: Femte raka förlusten och krisen blir allt djupare. HV 71 fick en pangstart hemma mot Frölunda och ledde med 2-0, men gästerna vände och vann med 4-2. Jönköpingslaget har bara åtta poäng efter tolv omgångar och ligger sist i tabellen.

– Det kan låta tjatigt men vi får jobba hårt för våra mål. Vi måste bli bättre på detaljerna. Kriga mer framför mål och ta baby steps och hålla ihop gruppen, och det gör vi. Vi är inne i en tuff period, men vi får inte bli ett lag som accepterar att förlora. Det är en irriterad grupp i omklädningsrummet som gärna hade spelat match redan i morgon, säger den alltmer pressade tränaren Ulf Dahlén till aftonbladet.

I Tisdags förmiddag meddelades att Toni Rajala förstärker truppen. Toni Rajala, 22, som senast kommer från Edmonton Oilers organisation. Rajala beskrivs som en skridskosnabb spelare som är duktig med puck och producerar en hel del poäng.
– Toni är en skridskoåkare och spelförare av rang. Han besitter alla tekniska kvalitéer som både framspelare och målskytt. Han kommer att tillföra kreativitet, säger Fredrik Stillman i ett pressmeddelande.

Det står även klart att Toni Rajala kommer att spela mot Luleå. Laguppställningen kommer någon timma innan matchstart som vanligt.


Dahlén har Stillman och styrelsens förtroende.

Skadelistan:
Johan Davidsson(långtidsskadad)
Mattias Karlsson(långtidsskadad
Brett Sterling(hjärnskakning)
Ted Brithén(hjärnskakning)

Läget i Luleå: Luleå fick med sig bonuspoängen i bortamatchen mot Linköping. Straffläggning blev det där.
Efter en mållös förstaperiod tog det fart i den andra. Amerikanen Chad Kolarik nätade fram till 1-0. Linus Klasen utjämnade, Johannes Salmonsson återgav initiativet till hemmalaget fram till 2-1 innan Niklas Olausson slog till fram till 2-2.

Den tredje perioden blev mållös och likaså förlängningsspelet. I den efterföljande straffläggningen klev två av gästernas förgrundsfigurer under ordinarie speltid - Linus Klasen och Niklas Olausson - fram. Detta i kombination med tätt målvaktsspel av David Rautio gav bonuspoängen till Luleå.

Johan Forsberg har brutit benet och opererats, men i övrigt är samtliga spelare tillgängliga.


Linus Klasen avgjorde på straffar för sitt Luleå när man bortaslog Linköping

1 Skellefteå
2 Luleå
3 Frölunda
4 Växjö
5 Brynäs
6 Örebro


7 Linköping
8 Leksand
9 Modo
10 Färjestad


11 AIK
12 HV71


Info och lineup under matchdagen

MÅLVAKT
Gustaf Wesslau

1:A FEMMAN
Elias Fälth
Jesper Williamsson
Marcus Nilson
Riley Holzapfel
Andreas Jämtin

2:A FEMMAN
David Petrasek
Oscar Fantenberg
Toni Rajala
William Karlsson
Patrik Carlsson

3:E FEMMAN
Johan Larsson
Stefan Johansson
Kyle Beach
Jason Krog
Johan Lindström

4:E FEMMAN
Sebastian Strandberg
Johan Johnsson
Filip Sandberg
Anton Bengtsson

Om HV kan knipa poäng i denna match tror jag det kan vända!!

Återigen grymt läcker matchtråd KungKeno!

Tippar på förlust, 1-3. Jag tror att Luleå är för bra, finns ingen mentalitet i laget och vi har redan SHL’s sämsta defensiva del och en väldigt ojämn offensiv del.

Finns en stor risk för att 0-6 förlusten från förra säsongen kan hända igen. Klasen gör hattrick

Sterling är inte osäker till spel, han är absolut inte med eftersom hjärnskakningar innebär minst 6-7 dagars hjärnvila. Synd som f*n när han hittade nätet igår och visade i övrigt upp en härlig krigarmentalitet.

Hjärtat tror på vinst men hjärnan tror på storstryk. Denna matchen vinner vi inte.

Skulle kunna lägga 5 lax på att HV förlorar denna och de 3 nästkommande matcherna, det är snarare en fråga om hur stora siffrorna blir

Ok.
Positiv utav bara f*n så säger jag 3-2,Till HV!

Jämtin kommer dominera nu när han har en match i benen, petrasek slutar matchen med +1, krog gör 2 mål & HV spelar grishockey,täcker skott & kämpar som svin! Dahlén gråter i intervjun efter matchen & Davidsson meddelar att han är spelklar igen.
Vem har sagt att man inte kan drömma även i denna tråd.

Fan va laddat jag är… redan nu. Vändningen kommer någon gång, skulle gärna se att det blir NU!

KOM IGEN HV!

Har positiva vibbar inför denna match konstigt nog, inte mycket som talar för att Håve ska vinna men känner mig ganska säker på 3 poäng och en vändning. Nu jävlar vänder det!!

Jag kommer försöka fortsätta vara positiv och intala mig själv att vändningen kommer nu!
Så nu jävlar är det dags att den faktiskt gör det!
Det kommer bli tufft, risken för torsk är stor men hjärtat säger att det blir seger.
Jag väljer att ignorera vad hjärnan säger…

Kom igen nu HV, nu vänds denna skiten!

Förbannat svår match att ta sig an, självförtroendet är lika med noll och ingenting klaffar spelmässigt och dessutom har vi alltid haft svårt uppe i Lule. Vill så gärna tro att vi kniper en vinst men kan inte riktigt föreställa mig nån… :frowning: …men hoppet finns alltid
Kämpa HV!!!

Skadelistan och ny spelare är uppdaterad i matchtråden.

Tabellen uppdaterad.

:smiley:

Helt rätt inställning!

Jag tror som vanligt på storvinst!

Vet nån om rajala hinner bli spelklar?

Borde dyka upp här om/när han blir spelklar:

stats.swehockey.se/Teams/Info/Te … /3905#HV71

Så ja! RajRaj spelklar! Para nu ihop honom med Krog å Jämtin å ge oss lite jävla ös!!

Verkar som att man kommer matcha in honom lite försiktigt? Läste någonstans (Aftonbladet?) att man skulle ge honom några byten. Kanske 4e lina och lite spel i PP?

Ja jag såg det… Drömde mest lite :wink:

Oj… Skön uppställning tycker jag!

1
4-26-91

2
17-71-72

3
8-9-79

4
23-21-28

Extra 16.

Gillar de!