Omgång 14: Djurgårdens IF - HV71

[size=200]Djurgårdens IF - HV71[/size]


[size=150]Hemma bäst för Djurgården[/size]

Publicerad: 2015-10-27 10:00 shl.se/shl-arena/39733/pregame/

Djurgården har spelat fem hemmamatcher och och sju matcher på bortaplan så här långt in på SHL 2015/2016. Det är där laget haft allra bäst resultat så här långt och jagar mot HV71 sin fjärde raka seger. På bortaplan har det blivit tre raka nederlag så vi kan gissa att stockholmarna tycker att det är skönt att komma hem igen.

Det första mötet lagen emellan vann HV71 efter en svängig förlängning som backen Niklas Hansson avgjorde efter att först ha räddat nästintill på egen mållinje och sedan kontrat in 4-3.

Djurgården har, trots att det bara blivit en trepoängare på de sista fem matcherna, haft en hyfsad form på sistone. Laget har bara kammat noll vid ett tillfälle och det var i lördags mot Luleå. I dessa har Djurgården släppt in tre mål i varje match under ordinarie speltid.

[size=125]Åttan ställs mot nian i tabellen[/size]

HV71 hade ett riktigt lyckat veckoslut i dubbelmötet med Malmö. Jönköpingslaget tog full pott (6-2 och 4-1) och lyfte med det rejält i tabellen. HV71 och Malmö stod inför mötena på samma poäng och HV71 lämnade i och med segrarna den absoluta botten och siktar nu uppåt i tabellen.

Det finns vid seger mot Djurgården till och med möjlighet att klättra förbi just stockholmarna då det skiljer en position och tre poäng mellan dem. Djurgården å sin sida kan också de klättra i tabellen vid seger, och de har dessutom en match mindre spelad.


Niklas Hansson avgjorde förra mötet med DIF i sudden hemma i Jönköping
och Chris Campoli spelade mycket bra mot Malmö i helgen.

Ovan nämnde Niklas Hansson går från klarhet till klarhet i HV71. 20-åringen spelade några matcher för Rögle i SHL för ett par säsonger sedan, men gör nu sin egentliga debutsäsong i den högsta ligan. Hittills har han fått ta ett stort ansvar på backplats i ett HV71 hårt drabbat av skador och avstängningar. Istiden ligger på 22:29 vilket är mest i laget och produktionen framåt ligger på elva poäng, varav två mål.

I Djurgården sticker en spelare ut som sett oerhört formstark ut på sistone. Daniel Brodin varvar sin ettriga och frenetiska spel med att mot slutet också hamnat frekvent i poängprotokollet. Han har gjort poäng i fyra raka matcher, fem poäng totalt, och han blir att räkna med för HV71-försvaret.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Gråter ju inga floder för att Thoresen är avstängd heller.

Lite nervös men förväntansfull! Snart ska jag och min som dra till Hovet - vi har biljetter nära bortastå!
Hoppas HV visar vad de kan och gör lite intryck på sonen, vill ju inte att han ska börja heja på “fel” lag bara för att han bor i huvudsta’n.

Frågan är dock om jag ska ha på mig en nyinköpt snygg HV-luvtröja eller ha min gamla fula trotjänare - ett bortaställ från floppsäsongen 98/99. Vad säger ni andra?

Ny HV-luvtröja:

Gula Blue Bulls-bortatröjan 98/99:

Flopptröja:
I med och motgång, stolt HV-supporter!

Det är just därför jag behållit tröjan alla dessa år! Jag har varit med ner i skiten och vänt, och när HV t ex vann den andra SM-finalen i sudden mot just DIF på Hovet år 2010 så hade jag den på mig.

OT: Se’n blev man inte insläppt på Hovet till de andra finalerna 2010 om man inte var DIF-medlem, en pinsam historia där jag är rädd att “fint” folk från HV bär en del av skulden.

Måste tyvärr fega ur bortastå. Småfebrig och har med 4-åring + au pair. Det blir Djurgårdsnätverkets VIP-lounge istället (min businesspartner är medlem där…). Det är verkligen inte min grej utan skaver hårt, men vad gör man när orken tryter och halsen känns sådär? Ni har mitt tysta moraliska stöd iallafall.

Forza HV!

// JV

Men du ska alltså befinna dig fysiskt på Hovet men ej i HV-klacken?

Var på en av SM-finalerna 2010 i Jönköping. DIF “supportrarna” gick efter matchen runt utanför arenan och började slåss och sökte bråk med alla de kunde se. Jag tog en bussresa från Karlskrona till Jönköping för att se matchen och en äldre man som åkte med vår buss blev attackerad av flertalet DIF “supportrar” (“supportrar” = tror de var mest med på bortaresan från stkhlm för att söka bråk, således inga äkta hardcoresupportrar).

Ovanstående ledde iaf till att HV71 valde att porta Djurgårdssupportrar från att besöka arenan under de sista matcherna och om jag inte minns fel så gjorde DIF samma sak av ren policy - som straff för att vi portat deras fans. Kan dock även vara HV-folk som misskött sig i Stockholm - men det har jag inget minne av.

Du har rätt. Mot Djurgården förra veckan skedde något liknande efter att ha läst på deras forum efter matchen. Tror 4 personer blev gripna.

Jo DIF-supportrar betedde sig nog mer illa än vad HV-supportrar gjorde, jag såg ju själv hur “fans” från båda sidor betedde sig på Hovet och fick rapporter från kompisar från Jkpg-matcherna. Jag syftade mer på hur funktionärer/styrelse(?) hanterade diplomatin vid sidan om. Kanske för hårt att stänga DIF-supportrar ute från Kinnarps Arena. Resultatet blev att man var tvungen att bli DIF-medlem samt köpa biljetter i förväg även om man inte visste om matchen skulle bli av eller inte. Blev det ingen sjätte match skulle inga pengar betalas tillbaka utan gå oavkortat till DIF:s kassa. Oschysst och omoget gjort av DIF men de måste ju ha blivit omoget behandlade av HV-representanter efter matchen innan så jag försvarar inte DIF (jag var rätt arg på dem kan jag erkänna, anar att det kunde vara ett lagbrott) men förmodligen var det en motreaktion mot HV:s uppträdande.

Nåja. Men nu är det OT! Igen, och det var mitt fel… :unamused:

Båda sidor har skärpt till sig sedan dess och ikväll blir det en bra fight! Jag kommer heja iklädd en gul Blue Bulls-tröja!

Så var det tid till att tagga!

HV71 har spelat bra alla matcher jag sett dom på hovet.

Hoppas dom fortsätter med det!

Spännande match ikväll! DIF på Hovet är ju en svår match. Jag hoppas att vi får se ett HV med ett betydligt mer välsorterat försvarsspel och särskilt BP ikväll. Framåt har det ju så att säga “rättat sä te´”!

Kom igen, HV!!!

Jag tar fram min halsduk från säsongen 00-01. Nog det ful/snyggaste hv plagget jag äger :slight_smile:

jag är sjuk :frowning:
hoppas det är ett tecken på att HV vinner.
Troligen kommer jag pga detta använda något mindre font idag…

är det extra dålig bild på sugmore eller är det min feber som sätter gränser för mitt synfält?

sundh… som en elefant i en godisbutik :open_mouth:

fan. så jälva klantigt sundh…

Så var det med det BP:t… :imp:

Oväntat att det mål i BP…

Föll han inte väldigt lätt?

Ja och snacka om att bli straffade. 1-0 DIF.