Omgång 15: Brynäs IF - HV71

[size=200]Brynäs IF - HV71[/size]


[size=150]Brynäs siktar på att hitta tillbaka till segerformen[/size]
Publicerad: 2014-10-24 14:53 shl.se/shl-arena/38943/pregame/

Det har varit en tung vecka för Brynäs rent resultatmässigt. Det startade i tisdags med en 1-3 förlust mot Skellefteå på hemmaplan och det följdes i torsdags upp med 0-5 förlusten mot Linköping. Ett facit soma lltså säger noll poäng och 1-8 i målskillnad på de två senaste matcherna. Ett facit som säkerligen inte gör någon i Brynäslägret glad.

Men man har en hel del sparkapital i truppen som hoppas på att leverera när HV71 gästar. Bland annat snabbskrinnande Bill Sweatt som toppar den interna skytteligan med sex fullträffar, så där har Brynäs ett farligt vapen inför lördagens möte med HV71.

[size=125]HV71 imponerar med sitt spel[/size]
HV71 kommer närmast från en meriterande seger då man besegrade Skellefteå på bortais med 4-1 under torsdagen. Därmed blev man det första laget den här säsongen att knipa poäng från fjolårsmästarna i deras egna hemmaborg.

Segern grundlades av det stabila spelet i egen zon, ett magnifikt uppoffrande för laget och en strålande insats av Gustaf Wesslau i målet. En imponerande seger helt enkelt.


Wesslau är rena väggen just nu och Jämtin krigar på.

  • Vi krigar hårt för varandra i 60 minuter, sa Andreas Jämtin till C More efter matchen.

Nu handlar det för Jämtin och hans mannar att fortsätta kämpa för varandra då man åker till Gävle för bortamötet med Brynäs.

  • För oss handlar det om att göra om gårdagens prestation igen. Den inställningen måste vi visa varje dag. Vi ska spela vårt spel och inte fokusera för mycket på Brynäs, säger tränaren Andreas Johansson till klubbens hemsida inför mötet.

[size=150]HV71 ÄR BÄST!![/size]

Brynäs i dålig form och vi har för tillfället en lagmaskin. Tror på seger.

Och av den anledningen är jag pessimistisk och tror att vi får stryk.

Tror oxå på seger på lördag men kommer naturligtvis bli en svår match, hoppas på längre spel i anfallzon och att vi kan hålla uppe pressen i 60 min. Inga backmål än, hoppas på lite utdelning även därifrån.

Kolla tabellen runt klockan 18.32 så får ni se vårat HV71 som fortfarande ligger etta med 32 inspelade poäng :smiley:
Skulle nu även Frölunda vinna imorgon så slår vi dom i målskillnad. Stort av Örebro att vinna borta mot Frölunda. Och alla njuter väl när FBK åkte på ännu en förlust :wink:

Väl mött klockan 16.00

Yes, även Modo vann mot Luleå vilket gjorde att vår topp 3 position är ganska så ohotat, än så länge. En perfekt dag helt enkelt! :wink:

Jag vill inte på något sätt förstöra folks eufori över senaste tidens resultat.

MEN, vi måste ta tag i matcherna och bli det förande laget vi ska och vill vara. Att bli “out-shooted” var och varannan match kommer INTE hålla i längden. Dem senaste 4 matcherna har vi låtit motståndarna skjuta 154 skott på Wesslau medan vi har mäktat med 75. Det är en differens på hela 79 skott på 4 matcher!

Just nu är vi inne i ett flow där det mesta sitter och det studsar vår väg helt enkelt, samtidigt som vi är effektiva och starka defensivt helt klart. Men ikväll hoppas jag HV tar tag i taktpinnen direkt och för matchen i 60 min som det topplag vi är.

Kämpa Håve!!

Den som skjuter mest är nödvändigtvis inte bäst. Tycker därför skottstatistiken kan vara rätt ointressant. Eller, ja, den är i alla fall inte intressantare än antal målchanser och gjorda mål.

Sett till mål vet vi att HV gjorde fler än Skellefteå i lördags (vilket hockey liksom går ut på). Sett till målchanser var HV inte heller så värst mycket sämre än Skellefteå. Wikegård summerade matchen rätt bra och konstaterade att hur mycket Skellefteå än sköt så kunde han bara räkna till 5-7 kvalificerade chanser för hemmalaget under matchen. HV var minst lika vassa när de spelade i anfallszon.

För ett år sedan förstår jag om man oroat sig. Men inte i år. HV spelar smart och disciplinerat och låter motståndarna komma till halvdana avslut. Att HV då inte pepprar på med skott är jag inte ett dugg förvånad över.

Att det vinnande laget förlorar skottstatistiken verkar dessutom blivit lite av en trend om man ser till de senaste SHL-omgångarna…

Man satt och njöt var gång luren plingade och spotstats visade mål i baken på FBK och Frölunda :wink:

Vilket drygt svar. Du såg inget mer i mitt inlägg som var värt att notera utöver skottsktatistiken, typ “att föra matchen”?

Vi får väl se hur det artar sig. Wesslau/Ersberg kommer inte alltid stå på huvudet och då fungerar det inte att förlora SS med 16-45.

Men det får gärna fungera hela säsongen, skiter i vilket bara vi tar poäng.

Wesslau och Ersberg har varit riktigt bra. Till saken hör att defensiven har varit minst lika bra. Så länge försvaret spelar som de gör nu tror jag det spelar mindre roll om vi förlorar eller vinner skotten.

Den såpass orutinerade backsidan de senaste matcherna tycker jag förklarar att vi inte har varit det spelförande laget. Tycker att man kan se ett samband mellan Campolis skada och mer defensivt spel då forwards har lagt mer fokus på att stötta de unga backarna. När Kolan och Campoli är tillbaka tror jag att spelet kommer flyttas upp igen. Känner ingen oro över detta, snarare tvärtom. Vi behärskar både att vara spelförande och hårt arbetande defensivt beroende på hur matcherna ter sig. Enorm styrka enligt mig.

Dagens NHL 15-simulering gav 5-2 till HV.

Nilson, Bengtsson, Melin, Brithén och Fiala målskyttar

:sunglasses:

Verkar som Kolan är tillbaka men vet nån om Christensen kan spela?

Christensen är hemma medan Kolan åkte tåg upp till Gävle igår. Så han bör väl spela.

Verkligen! Men det är ju oftast roligare matchbild om vi skjuter fler skott, eftersom det oftast betyder att vi spelar mer i anfallszon.

Stämmer de att Simon karlsson är med o är 7e back? Står på swehockey.se. .

Det står på sportstats också men det måste vara fel. I laguppställningen högst upp i tråden står det att det är Jacob Cederholm och han körde ju med det numret mot ZAIK också. Förvirrande när de har samma nummer…Varför?

Jävla skitsrart!! Haha 1-1 nu

Inte samma vilja och intisitet idag