Jag tror HV kan få det ganska jobbigt framöver. Poängskörden hittills har inte varit i proportion till prestationen.
Det som är saken är ju att HV varit sjukt effektiva i år, bäst i ligan tror jag. Kan vi fortsätta vara snipers och hänga dem så ska vi nog kunna ta poängen men det gäller att inte släppa till för mycket bakåt då. Vet någon var Melin var förresten?
Melin är ljumskskadad.
Campoli o Laine var helt klart bäst.
Allt vi skapade på isen var näst intill på individuella prestationer, det funkar ju inte ens på NHL på PS3.
Dags att ta tag i den gemensamma prestationen, så ska nog det blå tåget kunna skörda fina pinnar.
Lite reflektioner.
Campoli - Gjorde sin bästa match för säsongen, uppoffrande och bra skott på mål. Är precis som många andra lite oroad över hans skridskoåkning. Han ramlar ju säkert 3-4 gånger per match - dock fick han en felaktig utvisning med sig när han fick ett felskär och domaren tog för en tripping. ![]()
Wesslau - gör en bra match och det som händer vid 3-2 målet är sånt som händer. Domaren hade lika gärna kunnat blåsa. 2 av målen är direkt backarnas fel.
Fiala - är så galet trött på att han gång på gång kastar bort puckar med sina chanspassningar. Sen att han inte kan passa när han väl ska passa är nästan mer irriterande. Det var nåt läge i matchen när han dribblar bort en spelare och har ett kanonläge att passa Brithen som i princip skulle få öppet mål men väljer istället en fint till för att själv göra mål och tappar såklart pucken.
Tycker HV skapar lägen och spelar hyfsat bra när de väl är i anfallszon. Luleå är ett sjuuukt tråkigt lag och de ger inte så mycket yta att få transportera in pucken på. Fasiken vad kul det är när Tedenby får upp farten och snurrar upp motståndarna ![]()
In med en skridskostark och pucksäker back som kan spela 20-25 minuter nu!
JP-femman
5+ Teemu Laine. Krigade max hela matchen, var mest besviken av alla efteråt när HV förlorat.
4+ Chris Campoli. Låg bakom många av HV:s farligheter.
3+ Mattias Tedenby. Viktig kugge i det offensiva spelet, tog i så han kräktes på slutet.
2+ Patrik Carlsson. Jobbade bra, men liksom lagkamraterna hade han det svårt med Luleås täta defensiv.
1+ Andreas Jämtin. Också en hårt jobbande spelare som aldrig backar från en närkamp. Men också han var bleck framför mål.
Andreas Johansson: -Jag är glad att vi kvitterade på slutet, men det var ingen jättematch direkt. Vi straffade oss själva flera gånger om. Det gäller för oss att tvätta bort sådana misstag som vi gjorde.
Joakim Fagervall: -Vi fick möblera om en del i laget efter ett par skador i första perioden. Men jag tycker vi klarade det bra.
Och att vi vann var rättvist - det är alltid rättvist när man vinner hockeymatcher…
Laget borde försöka jobba tillbaka den totala defensiv jobbet som de hade mot bla Frölunda & SAIK.
När vi inte hade puck åkte inte alla och tittade på motståndarens puckförare, man letade upp närmaste motspelare och markerade denna så gott man kunde.
Försvarsspelet mot Modo(halva matchen) & Luleå räcker inte ens i Allsvenskan, då pratar jag inte bara om backarnas insats utan hela lagets.
Hela Hv måste ligga närmare motståndarna.
HV gillar snabba spelvändningar, men de senaste matcherna tycker jag att de kommer med lite för få spelare när vi möter 3-4 motståndare blir av med pucken & åker på en kontring, hoppas de kommer försöka koncentrera sig på dessa bitar.
Inte ens Teden/ Kevin ‘Robin hood’ kunde ju fixa 2-3 motståndare själv igår, när han anföll själv och resten åkte & bytte.
Dessa pusselbitarna måste sitta för en plats bland topp 6.
Ska bli intressant att se på lite bortaspel nu mot DIF, kanske blir lite annat spel då ?
JP FEMMAN summerar väldigt bra. Campoli var riktigt bra om man jämför med hur han brukar spela.
Tedenby,Carlsson och Laine var dem som försökte spela hockey därute. Resten såg jag ingen som stack ut. Fiala spelade sitt eget spel fortfarande. Brithen, Ridderwall, Christensen har varit sämre än Törngrens lina sedan vi började förlora. Skapar egentligen ingenting.
Om det fortsätter så här så skulle jag vilja att man sätter på Carlsson Kaptensbindeln. Han var förtjänt av den redan från början. Sliter varje match och skapar alltid farliga chanser framåt. Inte för att jag inte gillar Brithen men av det han visat upp sista tiden så tycker jag inte han ska vara Kapten. En kapten gör avtryck varje match. Carlsson är en sådan spelare. Han ger alltid 100 %. Tror det skulle motivera resten av spelarna mer att han en kapten som alltid syns där ute. Dessutom så känns Carlsson mer som en spelare som kommer fortsätta i HV71 i många säsonger framåt om man visar att man vill ha honom här. Brithen känns lite mer som en spelare som vill testa på andra ligor och utvecklas. Det behöver kanske inte vara så men den inre känslan säger så.
Saknar Williamsson i JP-femman, såg han bra mycket mer än både Purre och Jämtin. Han satte in ett par fina tacklingar och transporterade även pucken riktigt bra in i offensiv zon vid ett flertal tillfällen.
Jag tycker inte man ska lasta Wesslau för sista målet. Eftersom HV har full kontroll på pucken slappnar han av och när chansen ändå uppstår hamnar pucken utanför hans synhåll. Det är 25-Karlsson som jag tycker ska ta på sig det målet när han kladdar i överlämningen till Laine bakom Wesslau. Det var Luleå spm hade stolpe in i går kväll men spelmässigt med tanke på att HV inte spelat match på två veckor var det en ok insats tycker jag.
Såg hockeykväll nu och jag kan bara instämma i att det är fantastiskt skönt att se Laine så förbannad när vi spelar som vi gör. Sådan attityd vill jag ha! Salmela stod för den förra året, jag har sagt det innan men kolla på hans reaktion efter målet när han avgör i sudden mot Växjö. Nu tar Laine över, att det ska krävas en finne till att ruska om i laget när de spelar tafatt backspel. Hoppas han börjar tacklas lite mer bara, som i hans första match för säsongen. Go Laine!