Omgång 19: Kristianstads IK - HV71

Det är ju inget unikt för den här matchen men jag blir galen på att att man åker runt och fiser i 2 perioder. Match efter match efter match.
Det är starkt att man vunnit såpass många matcher på 20 minuters spel som man har gjort men Kristianstad har gått som tåget på sistone och då funkar det inte.

Gunnars vara eller inte vara lämnar jag därhän. Det stora problemet enligt mig är att man tror att man fortfarande är stora elaka HV71 från Shl.
Ja, man är ganska stora och elaka, men inte mycket mer än nån annan. Och man är inte Hv från Shl utan man är Hv71, det allsvenska laget. Man vinner inga matcher gratis bara för att det är så. Man måste kämpa i 60 minutet precis som alla andra.

Att vinna matcher på det sätt som HV ofta gjort, spela dåligt, vända matcher på slutet är kanske inte så bra egentligen i förlängningen. Att få en påminnelse om att man faktiskt kan förlora matcher kan vara nyttigt. Sen är laget inte bättre än att det får betydelse att man saknar Önerud, Forsberg och Matson. Trots förlust i kväll tycker jag att HV var “närmare” Kristianstad denna gången jämfört med första matchen.

Och hur löser vi det? En forwardstränare in gör inte Marcus Davidsson till ett spelgeni eller Jesper Kokkonen till en sniper.

Nyförvärv måste in.

Två spelare som kan ersätta två SHL-spelare, samt en frisk Ulla och så en Thörna på det. Då slipper vi dököttet. I en normal värld kommer Hult jobba häcken av sig den kommande månaden.

Även om det blev förlust idag så har jag svårt att sura, Martin Thörnberg. Den mannen väcker så många goda minnen till liv så det är helt löjligt.

Inte helt oväntad förlust. Sättet vi förlorar på är tråkigt. Ett misstag av Gunnar helt klart. Övriga gubbar på isen kan göra många misstag men det blir såklart inte lika kostsamt. Men alla, Gunnar inkluderat, vet ju att det är en mer utsatt position som målvakt så han är självklart inte nöjd med detta ingripande som kostade oss poäng idag. Men han har räddat poäng åt oss tidigare. Bara släppa o gå vidare.

Hade nån sagt 48 p på 19 matcher innan vi började säsongen hade jag betraktat det som orimliga förväntningar.

Nåväl. Larsson i buren på söndag.

Det som oroar är att HV generellt har svårt mot lag med hög press/intensivt spel. Vi blev ägda i första perioden pga detta. Sen orkar inte många lag hålla denna nivå i hela matcher. Blev ganska tydligt ikväll oxå. Dock är ju slutspelet byggt på ett mer intensivt spel och är oroad över om vi är ett slutspelslag som pallar trycket…

+1 på detta

Absolut så måste det ske förändringar (och förstärkningar) i truppen. Men man ska inte underskatta betydelsen av en forwardstränare. Efter en ganska bra inledning av serien har det, tycker jag, blivit sämre och sämre. Och det kan ha sina förklaringar.

Strax efter seriepremiären opererade Stillman en axel. Sedan dess har inte Stillman varit med på en enda isträning. Jag förmodar p g a skaderisk innan axeln läkt. Det betyder att Samuelsson har drivit precis varenda isträning under två månader helt själv. Viss assistans har han haft av Pelle G och vår eminente sportchef, men de har inte varit särskilt aktiva. Att, på träning, styra allt från försvarsspel, boxplay, anfallsspel och powerplay och sedan hinna ge alla spelare feedback helt själv är naturligtvis inte optimalt. Det är, över tid, ohållbart. Jag tror att mycket av lagets ibland, rent usla spel och dåliga prestationer, beror på detta faktum.

Därför var det jätteviktigt att få in Thermell och snart är förhoppningsvis Stillman rehabiliterad så även han kan vara med på isträningarna. Så ja, truppen behöver förstärkas och förändras, men det finns sannolikt förbättringspotential i den trupp som finns.

Han var nästan ​2 meter ur position från att rädda första skottet som studsade i sargen om man ser på reprisen … visst ska andra spelare täcka upp men han var väldigt långsam tillbaka där i mina ögon …

Så hans agerande tycker jag såg riktigt illa ut vid två tillfällen som båda ledde till mål.

Men jag har lärt mig nu att det finns hur många ursäkter på helst på lager för vissa spelare, Gunnarsson är en av dem, medan andra kan sågas med fotknölarna om de ens är inne på isen när ett mål faller …

Jag bara hoppas det inte är svågerpolitik för det var det som ledde till HV:s situation

+100

Om du nu läser mitt inlägg ovan, så borde du se att jag i första hand inte ursäktar Gunnarsson utan faktiskt kritiserar våra anfallare. Kontentan är att oavsett om du har en målvakt som står på huvudet och till sist bara släpper in ett mål, då vinner man ändå inte om utespelarna inte gör mål. Med det sagt menar jag inte att Gunnarsson stod på huvudet igår. En normal Gunnarssonmatch med ett par idioträddningar och situationer där han inte hittar de lösa puckarna.

Absolut, håller med. Finns inget negativt med att fylla på tränarstaben. Men precis som du skriver. Vi är överens. I slutändan måste det förstärkas och förändras i truppen. Annars har ju Thermell inte så mycket att jobba med…

Snart ett dygn senare…
fortfarande en rätt tung upplevelse, framförallt nu när man sitter framför cmore och ser Luleå-Malmö… Och ser Fröberg i första linjen i LHF… kräks lite i munnen…

Det är sån skillnad Shl mot hockeyladan i Kristianstsd… allt, tempo, intensitet, upplevelse… Åh vad jag saknar mitt Hv i Shl!

Lite kommentarer om matchen…
Tycker Kik för lätt får alldeles för långa anfall, slänger in mycket folk på mål och det känns farligt typ hela tiden… Hv med kortare anfall, giftiga till och från, men bör få till längre anfall, använda backarna bättre att vända upp på. Tror dock det sitter i lite för dålig puckskicklighet från backarnas sida…
Det märks alldeles för sällan den skicklighet vi besitter (iaf bör besitta). Målet var ett bra exempel, snyggt hela vägen upp i spelvändningen och Vesel lurade målvakten till den milda grad han tappade balansen, så jäkla bortgjord…
Annsrs var endast 3:e perioden godkänd. Ganska talande att S&S satte upp Thörnberg i 1:a med Vesel o Houtala… kontrakt på Thörnberg tack… Men vi var ändå inte tillräckligt bra även om många räddningar var slumpen då han uppenbart inte visste han räddade innan pucken träffade han…

Den enda acceptabla reaktionen på detta bötning måste vara en rejäl urladdning imorrn!! Markera att det här accepterar vi inte så kom inte och tro ni är ngt…

Satt i loge tidigare under säsongen och fick ett snack med tränare och sportchef i Kik inför den matchen… deras förhoppning inför säsongen var endast att ha två lag bakom sig när säsongen var över… så snacka om att överprestera även mot egna förväntningar…

Input 2: känns inte helt seriöst att deras klack har högtalare riktat från klacken ut mot isen där man kör inspelat ljud, trummor, jubel etc… allt för att förstärka den egna klacken

Va?!?!
Lägg av, du måste väl ändå skoja.

Min kommentar till att Netterberg inte spelar. Har han spelat färdigt en enda situation den här säsongen? Mitt svar - nej. Därför går alla andra före just nu. Tycker Netterberg och Törngren är de största besvikelserna den här säsongen. Tveksamt om de spelar färdigt hela säsongen i HV. Skulle väl vara för att det är en massa skador då.

Nä tyvärr inte… märktes väldigt tydligt onsdagsmatchen jag såg då stod jag mot den sidan och då var det inte så mkt folk…
Märktes inte lika tydligt denna match då det var mycket folk o jag stod längst bort i hv klacken… men de lär kört den denna match med…

Så länge sånt inte sker i Husqvarna garden bara.
Lär ju absolut inte behövas nästa match, om #10 gör mål då får nog matchen pausas medans man springer bort till E4:an och hämtar taket.

:laughing:

Tror snarare att de landar på riksväg40 faktiskt… :wink: :slight_smile: