Omgång 21: HV71 - Timrå IK

[size=150]HV71 - Timrå IK[/size]

[b]“Magi”, så uttryckte Tommy vår senaste framgång i målproducerandet, och jag är beredd att hålla med. Det var definitivt ett skimmer av häxkonst över den senaste startuppställningen, komplett med risigt hår, snor, vårtor och krokig näsa. Skönhetsfläckarna är kvar inför matchen mot Timrå, med den skillnaden att vår riddare i den blanka silverrustningen, André Petersson, är tillbaka. Som vi dock tidigare påpekat så saknar Petersson en stor fin vit hingst som bär honom fram till hjältedåd. Han kommer istället bäras fram av en omgivning, som sett till poängproduktionen de första 20 omgångarna, motsvarat en trebent get. Such is life.

Tedenfart, som jag inte ens vill börja beskriva i termer passande ovan allegori, är inte tillbaka. Detta är lite tråkigt för oss fans, dock gör Hammer hemmadebut, tjoho! Motståndarna har med ett något modifierat Kent-bygge fått luft under vingarna och detta blir Joey’s första möte med sina forna lagkamrater.

Så, spännande! Mycket att fundera på och studera. Hur formeras laget när André nu är tillbaka? Kommer gammal Canadick vara äldst italienare? Måns? Kommer han fortsätta sin svagt lutande men spikraka väg uppåt mot en given plats i en tredjelina runt 2028? Finns det en lill-dansk inne i stor-dansk, gömd, som vill komma ut? Man hoppas!

Aah, jag ser fram emot morgondagen på ett sätt jag inte gjort på länge.

[/b]

[size=150]Tommys tankar[/size]

[size=150]FORZA HV71!![/size]

(Diabolics - proxy för Macce)

Nog första matchen jag ser fram emot denna säsongen med glädje :laughing: tror på 3 tunga poäng och att våra bottenkonkurrenter torskar.
Oskarshamn spelar borta mot ett sargat Brynäs från lördagens match. Ett revanschsuget Brynäs borde knipa de tre poängen mot ligans just nu sämsta lag.
Rögle och Malmö möts vilket kan vara bra om ett av lagen vinner och vi tar 3 poäng vilket innebär tabellklättring.
Linköping möter ett just nu hyfsat svagt Örebro så den matchen känns ganska oviss.
Men det gäller för HV att inte tappa poäng nu och det kommer en del viktiga matcher framöver som HV borde vinna!
Forza HÅVE <3<3<3<3

Kanske skulle låta Lill-dansk centra Peterson och Lenc?

nja, inte en så bra ide imho. Han skall växa in i det, långsamt. Han är inte en Kevin Stenlund i detta nu.

Såg på Twitter att han får namn på tröjan nu. Så han lär nog få chanser att visa i vilken kedja han ska spela.

Å kontrakt måste väl skrivas nu när han gjort tillräckligt med junisminuter, om jag förstått det rätt?

Jag hade rätt (det får jag sällan skriva):

100 minuter → kontrakt

Enligt Sico.

“Det finns också regler om att klubben är skyldig att erbjuda anställning till spelare från de egna leden/ hockey-gymnasium om en spelare deltar i a-lagsverksamheten och uppnår 100 spelminuter.”

Här gäller det att matcha kedjorna rätt! Dahlén är ju fasligt farlig så idag vill jag se Hansson och Lindbäck mot dessa herrar. Tackla och grisa så fort de är inne.

Enormt viktig match. 3 poäng idag skulle med största sannolikhet innebära en plats över strecket då Malmö och Rögle möter varandra.

Men Timrå känns riktigt starka, enorm offensiv spetts i det laget, Pettersson, Lander, Dahlen, Wedin… Men deras målvakts och backsida skrämmer ju inte någon (förutom Stenqvist och Eronen). Så jag tror en nyckel för att vinna idag är att jaga livet ur deras backar. Det blir som vanligt viktigt att inte bjuda på ett skit och hålla sig på banan.

Överlag så vilar Nubbens ande över TIKs bygge. All budget på namnstarka forwards men typ noll budgetallokering till en medioker målvakts och backsida. Det finns ingen balans i bygget överhuvudtaget. Skillnaden är väll att deras toppspelare faktiskt levererat på en annan nivå än HVs.

Skrämmer inte deras målvakt någon? Kanske varit en av de bästa i serien så här långt in.
Har haft en otroligt bra utvecklingskurva och var storspelat match efter match.
Så här har vi en otroligt svår nöt att knäcka. Bara hoppas att han inte står idag.

Undrar vad i dagens HV som eventuellt skrämmer en motståndare?

Vinst 3 av 4 matcher efter uppehållet?
Andra och tredje perioden mot Skellefteå?

Jag håller med om att kvällens match blir en svår nöt att knäcka. Jag har senaste tiden gått in med inställningen att inget talar för vinst som ett slags mentalt skydd. Men… Det är ju inte på något sätt en omöjlig motståndare.

Ja, kanske? Det skulle vara kul att vara en fluga på väggen i andra lags omklädningsrum – “se upp för X!”, “håll koll på Y!”, “ligg tätt på Z!”.

Ja, Dahlén och så Lander skrämmer mig också

När dessa herrar är inne gäller det att spela ENKELT ut ur zon och inte bli övermodig och försöka spela sig snyggt ur pressen.

De är livsfarliga om man ger dem lillfingret.

Carl Ljungquist JP

HV-tränaren om viktiga detaljen efter uppehållet – André gör comeback: ”Det är tydligt”
HV71 har haft en tuff säsong. Men efter landslagsuppehållet har trenden pekat uppåt med tre segrar på fyra matcher. På tisdagskvällen väntar en ny kamp om viktiga poäng, den här gången mot Timrå IK.

Efter 16 spelade SHL-matcher låg HV71 sist i tabellen när det var dags för ett veckolångt matchuppehåll i SHL då Tre Kronor spelade Karjala Cup.
HV startade sedan om seriespelet mot Malmö den 19 november och fick då jubla över tre poäng efter seger med 4–2. Förra veckan blev det segrar mot Oskarshamn och Brynäs samt en förlust mot Skellefteå.
På de fyra matcher som har spelats efter landslagsuppehållet har HV71 – som i skrivande stund nu är delad jumbo med Oskarshamn, men som har bättre målskillnad – alltså tagit tre segrar.

Vad är det ni har gjort bättre efter uppehållet?
– Det är ganska tydligt att vi är mer effektiva i vårt spel på offensiv planhalva, i alltifrån powerplay till spel fem mot fem. Sedan tycker jag att vi i långa stunder också har lyckats hålla i vårt försvarsspel, som jag tycker var en av våra nycklar under de första 16 matcherna. Vi trillade dock ur det uppe i Skellefteå, där vi släppte flera mål i fem mot fem och det kan vi inte göra. Vi måste fortsätta att ha en stabil grund att stå på och fortsätta att försöka effektivisera vårt anfallsspel, säger HV71:s huvudtränare Tommy Samuelsson.

Inför uppehållet hade HV också svårt att göra mål. Efter uppehållet har det sett bättre ut vad gäller målfabrikationen. På de senaste fyra matcherna har laget totalt gjort 18 mål.
– Framför allt är det glädjande för killarna, för det är klart att det var något vi kämpade med och pratade om i 16 omgångar. När vi sedan startade om lite grann var det något vi hade lagt mer fokus på, i alltifrån positionerna till hur vi ville ha våra ingångar och allt sådant. Det är skönt för killarna att känna att det inte bara är ord och att det inte händer någonting, nu har de fått betalt för det och då blir det mycket lättare att jobba på daglig basis, säger Samuelsson om målskörden i de senaste matcherna.

Efter tre raka bortamatcher spelar HV71 på tisdagskvällen hemma mot Timrå IK.
– Alltid trevligt att vara i vår egen arena och framför våra egna fans. Jag hoppas att vi har samma goa känsla när vi går in till matchen mot Timrå som vi hade i lördags, säger Tommy Samuelsson, vars lag på lördagen vann med klara 5–1 borta mot Brynäs.

Landslagsforwarden André Petersson missade de två senaste matcherna på grund av sjukdom, men tränade för fullt på måndagen.
– Ja, André är tillbaka och är spelbar, meddelar Tommy Samuelsson.

Mattias Tedenby tränade också han med övriga laget på måndagen och tippas inom kort göra comeback efter sin skadefrånvaro. Om det blir redan mot Timrå återstår att se.
– Ja, han tränade för fullt i dag och vi får ha ett snack med ”medical” och Mattias själv. Han kanske behöver någon träning till innan han är hundra spelbar, säger Tommy Samuelsson.

Saknades på måndagens träning gjorde Jonathan Davidsson, Joonas Nättinen och Simon Önerud.

FAKTA
HV71–Timrå IK

När: Tisdag 29 november, 19.00.
Vad: SHL, omgång 21.
Var: Husqvarna Garden.
Läget i HV71: Saknades på måndagens träning gjorde Jonathan Davidsson, Joonas Nättinen och Simon Önerud. André Petersson är dock tillbaka efter sjukdom och Mattias Tedenby, som har varit skadad, kunde träna fullt ut på måndagens ispass. Vann senast då det blev 5–1 borta mot Brynäs. HV ligger inför matchen näst sist i tabellen med samma antal poäng (23) som Oskarshamn, men med bättre målskillnad. Timrå ligger just nu femma i tabellen med 34 poäng på 20 matcher och vann också med 5–1 på bortaplan i den senaste omgången, detta då laget besegrade Oskarshamn.

JP/Jnytts Carl Ljungquist tippar: 4–3 efter förlängning.

Innan har dom skrivit “sjuk” efter Nättinen, nu stod det bara att han inte är med. Petad?

Känns som de blandar och ger i kommunikationen, men som sagts tidigare har/har haft lunginflammation. Så han kanske är frisk rent faktiskt i vardagen men måste få ordning på sina lungor.

En riktig värdemätare och ett bra test på var vi står just nu. Ett Timrå i bra form och med stort självförtroende som har många matchvinnare. Tar vi 2 poäng idag så är jag nöjd.

Hans bil står på parkeringen.

Timrå är riktigt bra just nu. Blir tufft. Hoppas hv kan dra längsta stråt.