Omgång 21: HV71 - Timrå IK

Total jävla klasskillnad

Är inget fan av Glad, men nog går han före Billins. Bödker och Vigneault måste ju vara de tröttaste spelarna i hela SHL

Förra året, med Norberg, kom de sist i serien. Det är utan honom de spelar så här. Nu ligger istället hans nuvarande lag (näst) sist i serien.

Tycker Glad har spelat upp sig. Före Billins alla dagar i veckan i min bok.

Ändå han som byggt Timrå denna säsongen också. Sen att deras nuvarande sportchef byggt om lite för att få mer balans. Ja de må vara.

Sist just nu

Ja att vi har eessa spelare i en andra kedja. Ja de säger väl egentligen de mesta.

Kolla hur smart Timrå spelar sig ur egen zon, står attackredo med laget rättvänt redan i försvaret och får blixtsnabba anfall på det sättet. Raka motsatsen mot HVs uppspel.

Hv missar sista avgörande passen/skottet.

Det gör inte Timrå.

VI har jätteproblem med avslut när vi stångas mot ett samlat Timrå försvar. Vi har inte ens testat deras målvakt än.

Skillnaden mellan HV och Timrå är ju typ Anton Lander. Att ha en sådan första center gör skillnad.

Inte bra… som alla ser.
Vi får liksom inte stopp på dom.

Gå på kropp. Hårdare och oftare.

Timrå gör allt rätt i första perioden. Hv kommer ingenstans. Tragiskt att se.

Få in ett snabbt första nu. Timrå kommer säkert spela lite defensivare så vi får chocka dem nu

Det som oroar mig mest är att vi fortfarande har ett målvaktsproblem. Vi saknar en förstamålvakt. Gunnarsson kommer aldrig bli en om någon hade den förhoppningen och Ortio har börjat få exakt samma rörelsemönster efter 6 månader med Rahm. Otäckt!

Spelet genom neutral zon är som vanligt helt bedrövligt. Vi är helt isärdragna när vi väl kommer in i offensiv zon och får köra fast oss i hörnet för att vänta på resten av laget. Likadant i princip varje match…

Så otroligt tydligt att man inte har en aning om vad man ska göra. I slutet så har Martinsson puck och droppar den bak och sen åker han och ställer sig helt still utmed sargen. Vad ska han göra om han får puck? Det enda han kan göra är att lägga den djupt ner för att låta någon jaga. Men det finns ingen i närheten av den ytan som är redo för att åka.

Vi är inte alls med i matchen och vi skapar endast chanser på låt gå hockey! Finns ingen idé på hur man ska ta sig in i zon. Finns ingen idé på hur man ska komma samlade genom mittzon. Finns fan ingen idé på hur man ska komma ur egen zon. Man kastar iväg puckar. Vid första målet skickar man en blindpass rakt in i mitten. Där står en back och sen är det 0-1. Vid deras 0-2 är det André P som ställer till det. Enbart för att det inte finns någon som helst tanke på hur man ska agera i anfallszon.
Man spelar en låt gå hockey vilket idag lyser igenom.

Jag tittade på reprisen och på andra målet slår Peterson en inte helt bra pass bakåt i anfallszon.

Men det värsta problemet tycker jag verkar vara att Emil Andrae tjurrusar ned i anfallszon för att hålla kvar pucken där men missbedömer totalt och det blir övertaligt 2 mot 1 , Lenc hinner inte tillbaka.

Jag kan säga att jag är rätt missnöjd med Andrae:s säsong - tycker inte alls han varit bra .

Det har ju varit andra situationer som jag länkat till tidigare.

Han tror han är Erik Karlsson men det misslyckas oftast - kanske funkar i juniorlaget när spelarna är långsammare .

Han tänker offensiv före defensiv och är övermodig. Det funkade i hockeyallsvenskan men funkar inte när spelarna är minst lika bra som han själv.

Klockren analys. Funkade i allsvenskan och mot de sämre lagen. Mot topp 8 är det helkört

Märkbart irriterad tommy