Omgång 24: HV71 - Mora IK

Skönt att Lindbom och grabbarna lyssnade på mig :wink:
En bra genomförd match och många mål framåt, som sig bör mot ett bottenlag. Förhoppningsvis kan vi ta med oss detta självförtroendet i nästkommande matcher. Bra kämpat HV!

Märklig match egentligen. HV vinner med 5-0 trots att man gör en medioker insats. Seger mer pga att Mora gör en av de blekaste insatserna jag sett ett lag göra i SHL, än på eget skönspel. Man slarvar återigen något kopiöst i egen zon, särskilt i momentet att få ut pucken ur zon trots att man är helt ostörd.

Passningsspelet var som vanligt väldigt dåligt i mångt och mycket. Mottagningarna var ofta otroligt ofokuserade med tappad puck som resultat. Det var väldigt många gånger som farten man försökte få med sig bara dog pga av detta ständiga och frustrerande fippel med pucken. Spelare åker runt och glor på bladet som om det är klubban det är fel på… Vid ett flertal tillfällen visade spelare tydlig frustration, både med sig själva och sina medspelare.

Ullström tappar puckar och ramlar omkull precis som förra matchen. Jag undrar jag…

Reese tog extrem tid på sig och spelade fast sig själv i egen zon gång på gång på gång. Han är i en nedåtgående spiral och har väldigt svårt att hitta de enkla passen för både sig själv och sina medspelare.

Elliot är bland det sämsta jag sett i backväg i HV. Vad såg man i honom? Helt övertygad om att ingen i HVs organisation sett en enda hel match med honom, utan bara ett par, tre youtube-klipp från typ 2011. Han bidrar inte med någonting positivt. Gör inte ett rätt i princip. Fel in i varenda situation, passar knappt och i så fall i helt fel läge, kladdar, kladdar, kladdar med pucken. Felköp så det skriker om det, trots det så får han speltid i alla spelformer. Utgår från att det är för att få igång honom. Men jag tror inte det går. Minimera speltiden och därigenom minimera risken.

Det var det negativa.

Det positiva:

  • 3 friska pinnar och man hänger på uppåt.
  • PW fick hålla nollan.
  • Man gör mål i PP.
  • Man drar inte på sig en massa utvisningar.
  • Man rättar till målskillnaden.
  • ”Rätt” spelare gör målen. Viktigt för självförtroendet.
  • Tedenby var otroligt pigg på skridskorna igen.
  • Zanetti gjorde en mycket bra insats. En spelare som man får exakt det man ville ha av.

Så det finns positiva saker att ta med. Men det var inget att skriva hem till mor om. Mycket kan och måste fortfarande bli avsevärt bättre.

Varje säsong utser pöbeln här inne åtminstone en spelare som, oavsett prestation, alltid får utstå oförtjänt kritik. För några år sedan var det Mikko Luoma, sen var det Petrasek och därefter Adam Almquist. Nu är det Stefan Elliot som får rida gatlopp. Sååå jäkla dålig tycker jag inte han är. Att han skulle va sämsta backen någonsin i HV som någon skriver är ju oförskämt. I kväll spelade han ganska bra, enligt mig, mycket enklare än tidigare. Men naturligtvis måste han upp ett antal snäpp till. För övrigt var Zanetti riktigt, riktigt bra i kväll.

En back som däremot spelar riktigt dåligt just nu, och därmed förtjänar en hel del kritik, tycker jag är Erik Brännström. Där har vi en back som verkligen kladdar med pucken, får aldrig iväg en snabb förlösande passning. Han bara åker upp med pucken långt in i anfallszonen nästan varenda gång och där tappar han pucken. Det han gjorde så himla bra och enkelt förra året är helt borta.

Sen må HV som lag spela både dåligt och torftigt långa stunder dena säsongen, ha ett undermåligt pp och ganska kass bp, men…att under dom premisserna ändå hitta vägar att plocka poäng i den omfattningen som man ändå gör, är rätt bra. Vad kommer att hända när allting lossnar? För det gör det väl?

Ganska intressant hur olika man ser på saker och ting, igår tyckte jag exempelvis Brännström var riktigt riktigt bra, medans Elliott var raka motsatsen. Däremot helt enig om Zanetti, han överraskar positivt.

Elliot var riktigt usel igår. Brännström var bra.
Dock kanske som ni säger så försöker han driva upp pucken själv lite för många gånger. Men detta beror ju också delvis på att forwards inte hjälper honom. Då måste han försöka driva in pucken kontrollerat på egen hand. Lite som Borgman gjorde ifjol.

Elliot har lite problem med positioneringen. Han försöker vara kreativ i skridskoåkningen och puckhanteringen men ör ringrostig/ovan i SHL spelsystem. Ingen försäsong och sen första match tror jag är orsaken till detta. Sen att hela hv vart helt under isen sen han kom gör inte saken bättre. Alla andra osäkerhet har spritt sig till han och eskalerade hos han. Han har kvaliteer de syns men har är otajmad.

Alla backar vart sådär iår tyvärr. Dålig jämnhet tycker jag då de blandar väldigt mycke.
Brännström har blandat och gett

+1

JP-femman:
5: Fredrik Pettersson-Wentzel
4: David Ullström (0+1)
3: David Gustafsson (0+0)
2: Victor Ejdsell (1+0)
1: Lawrence Pilut (0+0)

Matchens lirare:
HV71: Fredrik Pettersson-Wentzel. Gjorde allt rätt och höll nollan.
Mora: Christian Engstrand. Gjorde mycket rätt men tvingades släppa in fem.

Presskonferensen: Stephan Lundh och Mattias Karlin
hv71.se/artikel/euwzajamz-3i … ias-karlin
Publik KA: 6524/7000

Ligger mycket i det, nu är ja oklar på Louma, men jag hade hellre sett Adam kvar än två- tre av de nya backarna. Men som sagt han var hack-kyckling men har fått ett stort förtroende i Frölunda. Dags att sluta med mobbandet om man ska va ett riktigt fans.

Jag håller inte riktigt med om en hel del som sägs härinne. Första 25-30 minuterna gladdes jag rejält åt att Ullström såg alertare ut än på länge. Men vad hände sedan? Mycket loj och arbetade inte klart i flera situationer! Thörnberg är jäkligt nyttig. Men varför skjuter han inte mer? Elliott får mycket skit. Delvis korrekt. Han misslyckas med mycket. Men samtidigt så förste jag varför han får förtroende. Jag gissar att han blir fantastiskt nyttig i Mars/April!