Omgång 27: Växjö Lakers - HV71


[size=150]Patrik Carlsson klev fram som matchhjälte och satte båda sina straffar[/size]

OMGÅNG 27 2013-11-30 18:30

Läget i HV71: Säsongens roligaste och häftigaste match som hade allt. HV71 kunde dock förvaltat sina chanser lite bättre och det hade antagligen vart 3 poäng ikväll. Men ska även kommas ihåg att det var två bra målvakter på isen idag. Hela laget åkte skridskor och alla kämpade för varandra. Det syntes på isen att dom hade kul idag. Chockerande är dock att när HV71 möter lag som det står FBK,LHC,Frölunda på tröjorna så spelar dom med en helt annan inställning. Det mönstret måste brytas snarast. Men det sitter psykologiskt som en spelare sa en gång. Budskapet är om det inte gick fram att HV71 ska spela lika bra hockey oavsett vad det står för klubbmärke på det andra laget. Nåväl, 2 sköna poäng är bättre än inga alls. Patrik Carlsson fick avgöra på straffar. HV71 vann rättvist sett över hela matchen. Andreas Jämtin fick 10 minuter personligt straff för att han hånande FBK när Elias Fälth gjorde 2-2. I övrigt inga skador att rapportera om. Mer info om laget kommer under morgondagen.

Dagens ros: Går till NBS Tifo grupp som ordnade en grym inramning och stämning. Publiken var grym, hallen kokade. Applådera Er själva

Skadelistan:
Johan Davidsson (Långtidsskadad)
Mattias Karlsson (Långtidsskadad)

Utlånad:
Filip Sandberg är utlånad till Västerås.


Jämtin tackade alla fansen efter han fått sitt personliga straff i slutet av sista perioden.

Läget i Växjö: Växjö Lakers plockade säsongens första övertidsseger i tisdags mot Linköping – ett trendbrott i säsongens tolfte övertidsperiod. Dock har Växjö Lakers har inte gjort första målet i någon match sedan landslagsuppehållet och hamnat i 0-2-underlägen i fyra av de fem senaste matcherna. Trots det har det blivit poäng i fem raka matcher. Växjö Lakers är fyra i tabellen med 42 inspelade poäng. Lördagens match är slutsåld och deras arena öppnar redan vid 16.00.

Skadelistan:
Colby Armstrong
Dennis Rasmussen
Malte Strömwall


Mer info och lineup under matchdagen.

Blir tufft att ladda om så snabbt.
Kan bli många sega ben i tredje.

Hv är uppe i tempo! Kör över lakers i två perioder spelar på en 3-0 ledning i tredje.

Spöa spöa spöa! Lakers!

Bästa matchen för säsongen senast med hårt jobb och mycket skridskoåkning över hela banan, precis så som man vill se HV71, Men ligger på så pass hårt helt tiden så att man inte behöver spela dålig defensiv hockey för att man fastnar i egen zon.

Det jag tycker var negativt från förra matchen var att man hade så grymt mycket klara chanser som man tyckte skulle varit mål, Men får nåt grymt dålig utdelning. Det hänger ju förstås inte bara på otur. En stor bidragande faktor till detta var av den anledning att man hela tiden låg så nära och intensivt, då blir det snabba stela avslut och man radar upp bra chanser, Men precisionen på avsluten blir mycket sämre. Man behöver steppa ner lite granna när läget kommer och tänka till lite snabbt innan skjuter.

Rajala hade till exempel 8 skott på mål +1 straff igår men nätade inte, Alla chanser var så pass heta att han kunde gjort 9 mål.
Förväntar mig förstås 9 mål, Men med dessa lägen och en skicklig Rajala så skulle han åtminstone gjort 3 mål på dessa.

Så för hög intensitet är inte bara bra, Roligare att kolla på dock. Men steppa ner lite lite bara för att få bättre avslut.
En liten detalj som kan resultera i stort målövertag om man lyckas utnyttja det.

Brithen riktigt bra som väntat när han fick chansen, 4-kedjan kan ingen klaga på med Strandberg i farten :slight_smile: ibland trodde jag det var WK som hade puck för att se på tröjnumret att nä det är ju Strandberg. Behöver dock öva på skott och passningar. Farten, hålla puck och jobba intensivt har han lärt sig.

Sterling var het senast men liksom många andra spelare så var det bara så när att han fick friläget, eller passningen. Det var mycket av den varan att man skapar sig kanonchanser genom snabbtänkt intensivt spel, Men slarvar bort dem för att man är lite väl intensiv när lägena ges och missar mottagningen av dessa passningar, Inte får ordentlig träff på pucken o så vidare. Återigen lite för överheta när chanserna ges.

Där måste man slå av på intensiteten för ett kort ögonblick och titta upp vart man ska passa, när passningen kommer, vart man ska skjuta. Sen efter målet så slår man på intensiteten igen till läget dyker upp då man steppar ner och blir lite kyligare. Fortsätter vi mala på så här match efter match så kommer målen komma. Vi kommer vänja oss vi detta tempo och kunna göra dom sista grejerna rätt också till slut.

Det som är så störande med detta är att man vinner mot Örebro och är totalt värdelösa. Man har ingen intensitet. Men man sätter dit pucken istället på dom få chanser som gavs. Här är det tvärt om trots att man spelar gudalikt. Så det gäller att vara intensiv i rätt lägen om kyligare när lägena ges.

Intressant tanke där Tommy med att bli aningen kyligare just i avsluten och inte stressa fram dem pga för högt tempo. (kanske speciellt gäller vissa spelare)

Mitt eget tips är att OM det blir slitna och sega ben pga matchen igår så plocka in några av spelarna som inte fick spela igår eller som spelade mindre tid för att avlasta, men på ett klokt och säkert sätt.

Sen måste jag säga att Jesper WIlliamson måste ha stärkt sina aktier igår (nog på bekostnad av Stefan Johansson). Märkte inte alls av det där strulet i uppspelsfasen som alltid burkar vara. Mycket säkrare backspel igår - så spela backparen lika igen.

Ändra inte för mycket i ett vinnande lag som spelat så bra utan använd också samma tre första kedjorna igen.

Strandberg, Bengtsson, Johnson var inte inne så mycket men hade -1 igår, tyckte Strandberg spelade riktigt bra igår men vill varna för att de tänker lite för mycket offensivt ibland på bekostnad av säkerheten - det var speciellt ett läge där en av dem /Bengtsson eller Strandberg) höll på att tappa pucken i ett farligt läge med inga spelare bakom sig att täcka upp.

Självklart ska man inte ändra på ett vinnande lag som dessutom spelade bra, blir nog samma uppställningar idag med men kanske lite mer speltid på en del. Wesslau eller Gunnarsson? Ja det är frågan, beror helt på hur wesslan känner sig idag kan jag tänka mig.

Williamsson som nämnts gjorde det stabilt och det var nog oerhört skönt för han personligen att inte gå in och göra en dålig match när han väl fick chansen - han tog “petningen” på ett imponerande sätt!

Angående Rajala som missade en hel del lägen igår, med det självförtroendet och med det skottet tycker ni verkligen han ska sluta skjuta? Jag tycker han gör helt rätt och att han fortsätter ta avslut visar istället att han inte började tvivla på sig själv vilket säkert flera spelare hade gjort vid 7 raka bommar. Var längesen jag såg nån i HV skapa så många målchanser, nästan läskigt bra blick för spelet. Straffen han försökte sig på igår (synd att han tappa skäret) - kommentarer överflödiga…

Vore så underbart med en 3:a nu!

Självklart ska Rajala skjuta i bra lägen, Men finns det ett bättre läge för Putte så kanske han ska överväga att passa över pucken ibland också, Han är ju duktig på båda och Putte är också duktig på att göra mål. Dock inte lika skicklig som Rajala på att läsa spelet kanske och föra upp pucken i en jäkla fart. Men jag tror det vore bra med lite variation i den kedjan så alla håller sig heta och målfarliga och även för att det inte ska bli dålig stämning.

Hur tror ni Putte känner sig om ett par matcher om han börjar med att spela upp pucken till Rajala som sedan går rakt på mål varje gång och aldrig passar tillbaka. Vet själv på idrotten i skolan av erfarenhet att det inte är särskilt kul att bli behandlad så varje lektion bara för att någon är bättre så ska han ha bollen och skjuta varje gång.

Man känner sig utanför, och till slut så försvinner glöden. Så det är viktigt att hela kedjan håller ihop och passar en puck ibland om någon har ett bättre läge och inte alltid skjuter själv oavsett läge bara för att man är bäst på det.

WK och Rajala passar varandra mycket men putte känns som om han inte riktigt har fått vara med ordentligt. Vi får se hur det urartar sig. I annat fall kanske man ska flytta Putte till en annan kedja där han får vara mer delaktig. För det känns som slöseri med en bra målskytt om han aldrig får ta avslut.

Ibland tycker man helt enkelt olika, tycker personligen att Purre är väldigt delaktig men sen kan man ju ha olika roller i kedjorna. PC vinner extremt mycket puckar vid sargen och skapar ytor åt sina medspelare och att han är bra på att sätta puckarna i nät är såklart ett plus det med. Sen tror jag inte han känner sig speciellt utanför faktiskt, han var nog tänkt som en hårt arbetande 3e/4e center när han värvades, nu spelar han med två av seriens bästa spelare i en leading-line så jag tror hockeylivet leker för honom.

Självklart finns det utrymme för förbättringar hela tiden, det gäller samtliga…

Hoppas på samma formationer som igår, fungerade bra. Enda grejen som man stör sig på är att Nilson spelat fruktansvärt dåligt de senaste matcherna :angry:

I dagens JP sa Christensen att man häromdagen hade ett snack i laget om att man “egentligen inte är ett bottenlag. Det är bara tabellen som visar det.”

Dags att visa det idag då! Spelmässigt uppvisade man ju fina tendenser igår, men utdelningen i form av ynka 2 mål är för dåligt om man ska lämna botten definitivt. Poängmässigt börjar tabellen dras isär och de första 6-7 lagen börjar skaffa sig ett avstånd till de 5-6 sista lagen.

En 3-poängare är nästan nödvändig om HVs respit ovanför kvalstrecket inte bara ska vara tillfällig. Mna har ett guldläge att gå om LHC idag. De 2 poäng som man “tappade” mot ÖHK och FBK kan visa sig riktigt kostsamma om det bli 0p idag. Det är lika långt upp till plats 6 nu som det var till plats 3 för bara några omgångar sen. Lagt till det så har HV haft många hemmamatcher på sistone så nu gäller det att börja ta poäng även på bortaplan. Det kommer inte att räcka att ta poäng hemma, särskilt inte om det inte blir full pott.

Vinst idag så hänger man på i jakten om direktkvalificering till slutspel. Förlust idag och man fastnar i kampen om att undvika kval. Viktig match således, och jag vill se HV visa att man vill lämna botten, inte bara snacka om det.

Men kan man spela som igår (allt hänger på om man lyckas ladda om och orkar i 60min) så kan det bli 3p idag. Jag hoppas verkligen att HV vinner!

Kom igen nu, HV!!!

KOM IGEN NU HÅVE BLÅÅÅÅÅÅ!

Har precis kollat laguppställningen till kvällens match!

En sak som jag funderat på väldigt mycket under den sista tiden är hur Liket orkar hålla humöret uppet för att spela i HV.
Han har under sin mesta tid i HV71 blivit bänkad flera gånger per säsong. Det slutar alltid med att han kommer tillbaka och stänker in några kassar och sliter röven av sig. Vilket han gör oavsett bänkning eller inte.

Då är den stora frågan varför spelare som Bengtsson och Nilson får spela?

Vill se det fullt levande Liket på isen illa kvickt! :wink:

Känner på mig att ikväll blir det storkross! 5-1 till HV

Håååveblåå är dom bästa!

Tippar 2-5 till Håve!

SmålandDerbydags!!
Ladda om, tagga och ge allt. KÄMPA HV

Skall inte matchen ha börjat?? Jag klickar länken men får bara annan hockey hos Csport-miffona! AAAAAAHH! Hjälp!

// JV

Ah, nu har jag rätt feed!

// JV

Perfekt, Munroe hastigt sjuk så sållet Modig i buren, även Armstrong borta.
Borde bli seger, Modig är riktigt darrig medan GW kör vidare.

anka > chips

wesslan är varm

Spel mot ett mål :open_mouth: :open_mouth: