Omgång 32: Almtuna IS - HV71

[size=150]Almtuna IS - HV71[/size]

HV reser till Uppsala på måndagen och match mot Almtuna.
Efter en tråkig 3-4 förlust mot Karlskoga på onsdagen så får
det gärna bli tre poäng i Uppsala.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Ullström Bertov och Törngren saknas Jesper Thörnberg aoch Adam Hirsh lånas in från Dalen

Var på väg att skriva samma sak som Robert, men kan fylla på med orsaken till deras frånvaro.

Ullström (magsjuk),
Bertov (fotskada som spökar, samma som tidigare),
Törngren (sjuk).

Allt enligt artikel i dagens JP (jp.se/2022-01-16/flera-hv-s … n-lanas-in).

Bertov ville jag skulle bli bänkad till denna matchen och jag antar att han på sätt och vis blev det nu, även om det såklart är tråkigt att det är på grund av en skada.

Det ska bli spännande att se Adam Hirsch. Han har gjort det väldigt bra både denna och förra säsongen i HC Dalen så ska bli spännande att se han. Ser man bara till den här matchen så tror jag faktiskt att Jesper och Adam kan göra det bättre än Ullström/Törngren. Ullström är ju inte hundra utan behöver matchträning och Törngren har varit nere under isen länge. Nu kommer Jesper och Adam utifrån (förhoppningsvis inte har denna halvdana energi HV71 verkar ha just nu) med go energi och gott självförtroende. Lite som att ta in två lite vassare och mer erfarna juniorer. Hoppas att det kan slå väl ut och kanske få igång laget en aning. Även om de som sagt inte ska leda laget nödvändigtvis.

Har alltid haft en tro att det ska släppa. Hade det ifjol också men efter varje match så blir man lika besviken.
Vårt spel är varken underhållande eller effektivt. Fattar inte varför man envisas med att tro på denna typ av ishockey.
Man har kört på denna hockey den Ulf Dahlén tiden och resultaten talar för sig själv.

Ändå sitter man och kollar och tror att de helt plötsligt ska komma ut som gamla goda tiden då Hv71stod för elakhet och fartfylld ishockey.
Numera får man ju mer adrenalin av att kolla på Mandelmans trädgård!

En av 500 (?) lyckliga som går på dagens match. Tänkte det skulle passa att ha på sig Filip Larssons “All out”-keps till matchen, men hittade den ingenstans. Så blir HV-halsduk. Om ni hör någon mumla “Fy fan vad Hult är dålig”, alternativt ser någon hyperventilera i halsduk under match så är det nog jag.

Skriv ett stort plakat med #Hultout

Fast vad är vår hockey? Hur ska de spela, om de gör som Tommy/stille säger?

Jag skulle vilja se någon journalist som faktiskt pressar dem lite på det. Ställ följdfrågor, acceptera inte “vi skall komma med fart/vårt spel går ut på snabba pass genom mittzon/vi skall vara jobbiga i anfallszon” etc. Vafan spelar det för roll om vo outar vår spelide när alla motståndare redan verkar ha sett igenom oss, ge oss fans en möjlighet till att hänga med och verkligen bedöma utfallet baserat på målbild. Nu är det ju gissningsleken.

När vi tog SM-guld 2017 så fanns det en rad detaljer som vi anammade för att sätta dit motståndarna, de var väl scoutade av media genom tv-sändningar med folk som kan sina saker, de ritade pilar och körde repris-sekvenser. Nu är vi i hockeyns bakgård och ingen bryr sig ett skit om HV så det blir inga analyser värda namnet. Kolla bara på hur ytliga Sanny och Svensson är i sin pod. Det enda de ger oss i analys är “de har satt ihop ett bra lag/de har en stor spelarbudget”. De kryddar detta med att påstå att vi är favoriter att gå upp… vilket, tjena, har de ens hängt med de sista två månaderna? Det är otroligt ytligt. De skiter i oss. Sanny har väl kommenterat ett par matcher men utanför det verkar de inte ha en susning om vad som föregår. Som i dagens pod nämnde de #HultOut, men Sanny fick det att låta som om det var en ny företeelse och tog direkt Hult’s parti igen, med den trötta analysen att Hult satt ihop ett bra lag.

Det sade vi oxå, likt vi gjort tidigare år, men ett lag på pappret och ett annat lag på isen… är det. Precis som tidigare år. Och när det börja osa katt, då står Hult med byxorna i knävecken och fattar inget, fladdrar med käkpartiet och får ur sig: “Det är gruppen som skall göra det”

Det är inte så att jag vill hänga ut Sanny och Svenssons pod, den är underhållande, men det är uppenbart att de inte har något fokus på HV och enbart spottar ur sig plattityder. Så är det med övrig press oxå och ingenstans verkar man uppfatta vart det just nu är på väg. Kanske kommer pressen komma undan med detta, givet att HV kickar igång å således uppfyller den uppfattning som pressen cementerat. Jag hoppas naturligtvis på det scenariot, för jag skiter helt i om pressen har koll eller inte, givet att vi går upp. Men när det inte går så bra, och det inte skrivs om det, då kommer inte föreningen känna någon som helst press på sig att förändra.

Jag är övertygad om att media styr och ställer mer än vad klubbarna vill tillstå. Jag är säker på att alla som sitter i en klubbledning skruvar på sig när media får nys om att det kackar i systemet och att blickarna riktas mot dem. Det är människor i dessa organisationer, inte robotar, och dessa människor är absolut inte särskilt hårda/kalla/beräknande, utan känslostyrda likt vi andra. Det är inte proffs på samma nivå som spelarna. De är ett gäng styrelsefjantar som i de flesta fall bara haft flyt i livet och sällan skapat sin egen lycka, precis som de flesta i samhället i stort. I vissa föreningar sitter säkert tvättäkta proffs som har riktiga kvalitéer, men i stort… mäh!
Är min gissning.

Så sammanfattningsvis: Jag hoppas någon i media granskar det nu sjunkande skeppet, både sportsligt men även strukturellt, så att det eldas på lite under röfven på Willander/Lindbom med flera. Dessutom, som bonus, kanske vi kan få lite klarhet i hur fan det är tänkt att spela. Jag hoppas vid gudarna inte att det är vad jag ser just nu, vilket är:
Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-
Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-
Dump-Dump-Dump-Dump-…

Vill fortfarande hävda att tränarna är styrda från högre positioner då Hv71 har bestämt sig att sån här ishockey ska Hv71 stå för.
För inte kan det vara så att Lindbom, Rahm, Lillis och Tommy har exakt samma syn på hur ishockey ska spelas?
Isåfall är jag riktigt imponerad hur Hult lyckats med att rekrytera skrot även på tränarsidan där alla dessa herrar tror på dump och jaga hockey! Ingen framgångsrik ishockey om man säger så.

Men inget förvånar mig längre när det kommer till Hv71 numrera. Allt är lättmjölk förra säsongen var det mellanmjölk. Trodde inte det kunde bli värre än ifjol men vill hävda att vi är inte ett skit bättre utan det handlar bara om att Allsvenskan är så sjukt dålig så att man kan klara sig på en bra period om man är någorlunda effektiv och kan hålla tätt bakåt under matchen.

Om vi ska få sen ett annorlunda Hv71 så krävs det ändringar från de högre leden. Man märker ju nu efter dessa omgångar att spelarna inte lyser av glädje att lira denna hockey. Gnistan är på något sätt borta som det såg ut ifjol!

jag tror inte alls på att Hult styr spelsystemet.

Självklart är det inte så.

Däremot är han högst ansvarig för att plocka in spelare varje år som underpresterar sett till kollektivet. Jag tror helt enkelt att det blir “dump” när man inte klarar av det man tänkt sig. Det är helt enkelt för dåligt så då blir det enda man klarar av: dumpa. Jag tror inte för en sekund att man vill gå in i zonen så i 9 av 10 fall. Jag tror det blir så för det inte kuggar i, det blir inte som man vill (vad nu det är), pga individuell och kollektiv oskärpa/osäkerhet. Hult har satt ihop spelare som på pappret ser bra ut, men misslyckats att få ihop gruppen.

Nu vill jag tillägga, att få ihop en grupp är inget man gör på en halv säsong, om man inte har jävla flyt. Guldet 2017 sätter jag på kontinuitets-kontot, ty vi hade en grundstomme sedan flera år, som var tillräckligt bra för att kunna dra nytta av och växa med några riktigt bra värvningar av Hult där 2016-17. Just nu har vi inte den stommen, ty den flyttade våren 2017 och Hult har inte lyckats ersätta den med något nytt. Så istället blir det på pappret bra grejor, men det klickar inte. Det är så jag ser på det.

Håller med Diabolics. Vill dock bara påpeka/förtydliga att Hult aldrig var involverad i att sätta stommen som vann guld 2017. Han ärvde stora delar av den från sin tidigare sportchef.

Efter guldet påbörjades arbetet med att urholka den stommen. Den nya stommen, Hults stomme (som till stor del byggdes på legoknektar och spelare med max ett år i föreningen) var det som gjorde att vi åkte ur. Med det i åtanke är det läskigt att tänka att det är samma stomme som ska ta oss upp.

Håller med till 110%. Det är otroligt hur lätt S&S kommer undan egentligen.
Om man raljerar lite är journalistkåren av idag i stark symbios med alla utom folket numera. Oavsett nivå.
Visst, det är ingen fara på taket… än, men vi är ju ganska många som ser vad som håller på att hända.

Dessutom måste HV stå för något (som du är inne på). Ha värderingar.
Om det är att dumpa puck och därefter åka och byta, så kan de räkna bort mig direkt.

Ikväll vill jag se 100% fokus och vilja.

expressen.se/sport/hockey/h … kurrenten/
Fyfan att hålla på ett lag som Almtuna.

I och med att Västervik gör den värvningen känns väl Powell till HV lite närmre?

Intressant att alltså Västervik lyckas värva en allsvensk ”stjärna” från en konkurrent. Benker hade definitivt gjort HV bättre då han är klart bättre än Kokkonen och Wennlund. Vi har varit rejält skadedrabbade hela säsongen och det Hult har lyckats med är tre lånerundor från det lokala div 1 laget. Fattar ni hur extremt dålig Hult är?! Jag tänker på ett citat från filmen Farväl Falkenberg som är typ så här: ”du spelar i det sämsta laget, i den sämsta serien och är sämst- fattar du hur otroligt dålig du är?” Tycker det stämmer in fantastiskt på Hult.

Vinst idag ett måste för undvika risken med 4 raka förluster på start av säsongen. Tror vi förlorar mot Modo o björklöven

Älskar det citatet :laughing: Men tror bestämt det kommer från filmen Hata Göteborg
youtube.com/watch?v=zr1m3d4sxwQ

Helt rätt- jag som var ute och cyklade :laughing:

Nåväl, nu handlar tråden om kvällens match… Vi håller oss till det så länge…

FAKTA: Almtuna-HV71
När: Måndag 17 januari, 19.00.
Vad: Hockeyallsvenskan, omgång 32.
Var: Upplands Bilforum Arena.

Läget i Almtuna: Almtuna har haft covid i spelartruppen och tvingats skjuta upp ett gäng matcher på senare tid men nu ska laget vara redo för spel igen. Almtuna parkerar för närvarande på elfte plats med 32 poäng, två poäng från en play in-plats. Laget främste poängplockare är Hampus Harlestam med 21 poäng (10+11).

Läget i HV71: Fick tillbaka några spelare senast men har nu åter drabbats av visst manfall inför veckans bortaturné. Långtidsskadade Simon Önerud har fortfarande några veckor kvar på rehabiliteringen och för Zion Nybeck, som bröt foten i senaste matchen, är säsongen troligen över. Vidare saknas David Ullström, som drabbats av magsjuka, Daniel Bertov, som har lite känningar av sina gamla skada och fortfarande sjuke Christoffer Törngren. Detta innebär att HV lånar in Jesper Thörnberg och Adam Hirsch från HC Dalen. Tyler Vesel toppar den interna poängligan med 30 poäng (15+15)

JP/Jnytts Patrik Sjöblom tippar: 1-4