Fast vad är vår hockey? Hur ska de spela, om de gör som Tommy/stille säger?
Jag skulle vilja se någon journalist som faktiskt pressar dem lite på det. Ställ följdfrågor, acceptera inte “vi skall komma med fart/vårt spel går ut på snabba pass genom mittzon/vi skall vara jobbiga i anfallszon” etc. Vafan spelar det för roll om vo outar vår spelide när alla motståndare redan verkar ha sett igenom oss, ge oss fans en möjlighet till att hänga med och verkligen bedöma utfallet baserat på målbild. Nu är det ju gissningsleken.
När vi tog SM-guld 2017 så fanns det en rad detaljer som vi anammade för att sätta dit motståndarna, de var väl scoutade av media genom tv-sändningar med folk som kan sina saker, de ritade pilar och körde repris-sekvenser. Nu är vi i hockeyns bakgård och ingen bryr sig ett skit om HV så det blir inga analyser värda namnet. Kolla bara på hur ytliga Sanny och Svensson är i sin pod. Det enda de ger oss i analys är “de har satt ihop ett bra lag/de har en stor spelarbudget”. De kryddar detta med att påstå att vi är favoriter att gå upp… vilket, tjena, har de ens hängt med de sista två månaderna? Det är otroligt ytligt. De skiter i oss. Sanny har väl kommenterat ett par matcher men utanför det verkar de inte ha en susning om vad som föregår. Som i dagens pod nämnde de #HultOut, men Sanny fick det att låta som om det var en ny företeelse och tog direkt Hult’s parti igen, med den trötta analysen att Hult satt ihop ett bra lag.
Det sade vi oxå, likt vi gjort tidigare år, men ett lag på pappret och ett annat lag på isen… är det. Precis som tidigare år. Och när det börja osa katt, då står Hult med byxorna i knävecken och fattar inget, fladdrar med käkpartiet och får ur sig: “Det är gruppen som skall göra det”
Det är inte så att jag vill hänga ut Sanny och Svenssons pod, den är underhållande, men det är uppenbart att de inte har något fokus på HV och enbart spottar ur sig plattityder. Så är det med övrig press oxå och ingenstans verkar man uppfatta vart det just nu är på väg. Kanske kommer pressen komma undan med detta, givet att HV kickar igång å således uppfyller den uppfattning som pressen cementerat. Jag hoppas naturligtvis på det scenariot, för jag skiter helt i om pressen har koll eller inte, givet att vi går upp. Men när det inte går så bra, och det inte skrivs om det, då kommer inte föreningen känna någon som helst press på sig att förändra.
Jag är övertygad om att media styr och ställer mer än vad klubbarna vill tillstå. Jag är säker på att alla som sitter i en klubbledning skruvar på sig när media får nys om att det kackar i systemet och att blickarna riktas mot dem. Det är människor i dessa organisationer, inte robotar, och dessa människor är absolut inte särskilt hårda/kalla/beräknande, utan känslostyrda likt vi andra. Det är inte proffs på samma nivå som spelarna. De är ett gäng styrelsefjantar som i de flesta fall bara haft flyt i livet och sällan skapat sin egen lycka, precis som de flesta i samhället i stort. I vissa föreningar sitter säkert tvättäkta proffs som har riktiga kvalitéer, men i stort… mäh!
Är min gissning.
Så sammanfattningsvis: Jag hoppas någon i media granskar det nu sjunkande skeppet, både sportsligt men även strukturellt, så att det eldas på lite under röfven på Willander/Lindbom med flera. Dessutom, som bonus, kanske vi kan få lite klarhet i hur fan det är tänkt att spela. Jag hoppas vid gudarna inte att det är vad jag ser just nu, vilket är:
Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-
Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-Dump-
Dump-Dump-Dump-Dump-…