Omgång 33: IF Björklöven - HV71

[size=150]IF Björklöven - HV71[/size]

Det är dags för andra matchen på bortaturnén
för HV71 denna veckan. På onsdagskvällen står Björklöven
för motståndet och hoppas på tre nya poäng.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Trodde i min enfald att Hult skulle hitta några godbitar till vårt lag. Men vi får nog räkna med de som vi har samt från Dalen.
Björklöven borta med ett lag som verkligen har bromsat upp rejält. Inget lag är numera rädd för Hv71 för de vet jag om att laget har svagheter framförallt där bak som sätter både sig själva och lagkamrater i skiten.

Att tro man kan spela en period och sen försvara ledning kommer aldrig att räcka mot de lite mer skickligare lagen. Med nöd och näppe löste vi det mot Almtuna som inte krigar för toppen. Vi hade två från Dalen som räddade oss.

Dalen tar vi in spelare ifrån som är både hetare och bättre än många andra karaktärer som Hult hittat!
Imorgon tror jag tyvärr vi kommer få det otroligt hett om öronen.

Jag har inte sett en sådan här i flödet på ett tag, men nu är det äntligen några av “experterna” som vaknat, för detta är första gången som någon inte tippar övertag till HV.

Jag re-itererar: dessa lata jävla sportjournalister, som åtminstone fram till nu, bara går vidare med grundhypotesen att vi är överlägset bäst i ligan och kommer springa hem med serieseger och kvalplats till SHL. Det gynnar inte oss att media fortfarande är i lala-land.

Med det sagt: jag hoppas verkligen vi kan få se en topp-prestation ikväll. Jag vill ha seger. Helst en riktig jävla håll-käften-seger.

Ja, ikväll vill man ju ha ett besked på av vi här på forumet är fel ute, och att glädjefolket på FB har rätt, att HV är nedtränade samt har svårt för “dåligt” motstånd. Själv tycker jag HV haft svårt mot bättre motstånd också, Västeråsmatchen tex…med samma inställning som sist blir det nog en repris av den.

Glädjefolket på FB ger jag inte mycket för. Därför kollade jag hur vårt poängsnitt ser ut mot våra konkurrenter. I dagsläget ser det ut så här.

  1. Modo 2,50 poäng
  2. Karlskoga 1,50 poäng
  3. Kristianstad 0,67 poäng
  4. Björklöven 1,50 poäng
  5. Västerås 1,50 poäng
  6. Mora 0,50 poäng
  7. Västervik 1,00 poäng
  8. AIK 3,00 poäng
  9. Vita Hästen 3,00 poäng
  10. Almtuna 2,67 poäng
  11. Södertälje 3,00 poäng
  12. Tingsryd 3,00 poäng
  13. Troja 3,00 poäng

Skulle nog säga att det är just bottenlagen som varit HV:s räddning den här säsongen. Mot lag 9 till 14 har vi tappat totalt EN poäng.
Det är från 8:an och uppåt som vi haft det svårare. Vilket kanske säger något om vårt lag. Tillräckligt bra för att vifta bort dåliga lag i allsvenskan. Inte tillräckligt bra för att överglänsa de som faktiskt är våra huvudkonkurrenter om en SHL-plats. HV har hela tiden sagt att de tar serien på allvar. Men jag tror nog att även självaste Wilander förväntat sig mer än att man är jämnbra, i vissa fall sämre än lag som Västerås, Karlskoga, Kristianstad och Mora. Lag som dessutom har en betydligt lägre spelarbudget jämfört med HV.

Skönt att inte gå in med favoritskapet i denna svåra bortamatch.
Harald har dock tippat HV, vilket jag ser som en garant för förlust… :smiley:

Poängsnittet mot Modo ser bra ut men de 2 matcherna kunde lika Modo tagit alla poäng, speciellt bortamatchen. Helst vill man ju se att vi kan lägga in en växel till när vi möter de andra topp lagen i ligan men har snarare varit tvärtom. Ikväll hoppas jag att HV kan visa det för det blir svårt att bara trolla fram det när det väl blir slutspel och då kommer dessa topplag vara motståndarna.

Oerhört oroande eftersom det är just tre (förhoppningvis) av dessa lag vi kommer möta i bäst av sju framåt våren.

Ja, spännande att vi har boogie-team-tendenser för vår största konkurrent om SHL-platsen. MODO är nog inte så glada över de siffrorna. Det känns ju som att HV får svårt med de lag som spelar med fart, tyngd och lite elakhet; Karlskoga, Västervik och Kristianstad. Förhoppningsvis kan vi också skruva upp det när det ska avgöras.

Samuelsson sa nyligen (återigen) att nu är det dags för spelare att kliva fram. Men det har han sagt i snart 20 omgångar och ingen av spelarna verkar ha lyssnat. Jag tänkte att när Foppa och Matson kommer tillbaka från sina skador då kommer vi få se ett vinnande spel igen, men det är fortfarande lika hackigt. Vi kan spela bra i en period och bli totalt utspelade i nästa. Vi vinner matcher pga av tillfälligheter och tur och inte på något stabilt grundspel. Istället får man sitta och vara nervös i en match mot Almtuna ända fram till slutet och be till högre makter att det går vägen. Idag sätter jag mitt hopp till Dalen-spelarna. Förhoppningsvis kan de fixa oss en ny seger.

Ändring i alla kedjeformationer. Igen. Kan ändå tycka att detta ser helt ok ut. Men att Kokkonen placeras tillsammans med Vesel och Forsberg måste väl betyda att han får denna möjligheten, en sista chans, att bevisa att han överhuvudtaget ska vara kvar?

Kokkonen har fler “sista chanser” än katter har liv…

Släpp pucken!

Synd att de tar bort Netterberg från “Dalen-line” Tycker de funkade riktigt bra ihop.

Kan vara så att Kokkonen får en renodlad uppgift och det är att skapa utrymme för Vesel och Forsberg. Löser han det på ett bra sätt så kan det bli bra. Då kanske vi skakar liv i de två lite igen.

Ang. Kokkonen. Hoppas att kedjeändringarna beror på att Powell är klar och att man redan nu vill formera kedjorna så som man vill ha dem när han är klar för spel.

Om inte är det helt galet att splittra förra matchens bästa kedja och ge en av våra mest underpresterande spelare sin 1052:a chans. Han måste verkligen sprida enormt bra energi i omklädningsrummet. För det kan omöjligt vara hans kvaliteter på isen som gör att han fortfarande är en del av trippen.

Jag känner att jag är en del av den trippen…

:laughing:

En freudiansk felskrivning. För visst är det en tripp att vara en del av detta.

Helt sjukt vilka kontraster det är på sportchefer mellan löven å hv. Kenttä agerar och har en löpande trupp, tar in bra spelare titt som tätt. Hult trycker på snoozeknappen för fimtioelfte gången. Kenttä påminner en del om Växjös evertsson. Det är personer som fattar beslut och agerar. Vi behöver inte ha någon ambivalent medelmåtta som har svårt att förstå att man bygger ett lag nerifrån och upp.

Finns det en chans till en Hultfri matchtråd idag?
Frågar åt en kompis.

Jag är i chock. Svårt att fokusera på matchen (som Löven säkert vinner). Wilander sa att vi inte skulle vinna SM i ekonomi. Tro fan det om vi lägger en miljon för att köpa loss Myles Powell.

Tippar 112-75 till Löven efter tre övertidsmål. Herregud. Vet inte om det ens är möjligt att fokusera på dagens match.