Omgång 33: Luleå Hockey - HV71


OMGÅNG 33 2013-12-14 16:00 Visas på:

Sista matchen innan uppehållet innebär att lagen kan tömma sig ordentligt. Såväl Luleå som HV71 tog segrar i sina senaste matcher och siktar såklart på att ta en till när man på lördagen drabbar samman i COOP Norrbotten Arena.

Läget i Luleå Hockey: Luleå tog efter ett par förluster en trepoängare när man under torsdagen bortabesegrade MODO. Norrbottningarna gjorde en solid insats, gjorde tre mål framåt och höll tätt bakåt. David Rautio utsattes för 18 skott och motade samtliga fram till sin andra nolla för säsongen. Han parkerar på en fjärdeplats i målvaktsligan för räddningsprocent med 92,65.

I och med segern gick laget upp på 48 poäng. Nu väntar HV71 som jagar åtta poäng bakom. Lagen har mötts tre gånger tidigare under säsongen. Efter två inledande segrar blev det i den senaste förlust för Luleå. Jönköpingslaget vann då med 3-2 i Kinnarps Arena och Luleå har nog inget emot att ta revansch för den matchen och gå till upphållet med en färsk seger.

Skador:

Utlånade:

Nyförvärv:
Mark Owuya [url]http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5763[/url]

Läget i HV71: HV71 besegrade Frölunda på torsdagen. Vid den till synes säkra 3-1 ledningen tilldömdes laget straff. Toni Rajala missade den och istället blev det riktigt nervigt när gästerna reducerade. Trots press på slutet höll HV71 undan och tog tre viktiga poäng.

  • Det var en underhållande hockeymatch precis som det brukar vara mot Frölunda. Både vi och Frölunda bjuder upp men jag tycker att vi borde ha stängt matchen tidigare. Vi åker mycket skridskor, krigar och täcker skott. Det är det som krävs för att vinna hockeymatcher och jag är mycket nöjd med matchen idag, sa tränaren Ulf Dahlén på presskonferensen efter matchen.

Vid seger mot Luleå tar HV71 ytterligare ett stort steg i att få riktig kontakt med lagen ovanför som slåss runt slutspelsstrecket. Ett scenario som laget och deras supportrar säkerligen skulle gilla.

Sista matchen innan ett tolv dagar långt uppehåll i SHL och räkna med att båda lagen krämar ur det sista de har i benen för att gå till vila med så många poäng som möjligt.

Skador:
Mattias Karlsson (Långtidsskadad)
Johan Davidsson (Långtidsskadad)

Utlånade:
Johan Johnsson (Troja-Ljungby)
Filip Sandberg (Västerås)

Laguppställning: Kommer under matchdagen.

I eftermiddag, för en gångs skull, vill jag se ett förbannat hungrigt HV som inte blir uppätet av den stora björnen i Coop. Nu gäller det att kriga för HV, skapa ett bra utgångsläge inför fortsättningen och harmoni in gruppen! De senaste säsongerna har matcherna varit över redan efter tio minuter - det är HV för bra för! Stoppa humörspelaren Klasen och låt Ledin åka ut två min ensam för hooking som ryggsäck för att han inte hänger med! Köööör!

Har en känsla av att Hv vinner idag. Christensen är på G och avgör matchen med ett solomål. :mrgreen:

Luleå är ett väldigt speciellt lag med riktiga toppar …

jag tror det lönar sig att spela taktiskt säkerhetsspel i vissa lägen mot Klasen och Abbott:arna, då är jag lite tveksam om Dahlén förstår det…

Om man börjar drälla med pucken i egen zon kommer man att straffas hårt, likaså om mindre rutinerade spelare som Strandberg blir för offensiva och glömmer att de har att göra med en sylvass offensiv som kommer straffa misstag benhårt …

Nyckeln är att lägga ut pucken enkelt över blå om man hamnar i stark press …

Tror HV:s chans är bredden, om vi bara inte underskattar Luleås vassa offensiv och ändå inte blir för fega utan har fart på skridskorna och glömmer att man spelar på bortaplan så har HV faktiskt i min mening en större bredd än Luleå och borde ha möjlighet att vinna matchen …

Inte så fegt spel som mot Växjö borta, glöm att det är bortaplan men var som sagt försiktig med Luleås offensiv …

Hoppas på att vi fortsätter att spela som vi gjorde förra matchen med många vassa kontringar där alla kedjor bidrar med hård press och hög check för att snabbt vända spelet och skapa heta lägen. Sen hoppas jag att vi har den där lilla extra skickligheten ikväll så att vi sätter dessa lägen och tar en ordentlig ledning tidigt i matchen. Och fortsätter jobba på samma sätt hela matchen utan att falla tillbaka och slå av på takten.

Viktigt ikväll kommer vara att inte stoppa upp spelare tidigt med backarna och inte låta dom vandra in i slottet. Vi ska ligga på som iglar kropp mot kropp och inte ge dom nåt utrymme att kunna spela på. Sen när chansen ges så ställer vi om blixtsnabbt och kontrar in mål.

en mur på 5 man ska stå och vänta redan innan blålinjen och stå upp när Luleå kommer, inget backa hem och låta dom få åka in i zon och ta avslut i slottet.

Matchen ska ses live, kommer bli tufft iom att Luleå är rätt starka på hemmaplan medans Hv inte imponerat på bortais. Men jag tror på en tät och jämn match (som vanligt mot Luleå). Hv71 drar såklart längsta strået och vinner med 3-2 igen! :smiley:

Kungkeno is back. I eftermiddag blir det vinst. Töm ut var enda förbannad blodplätt i kroppen å krossa motståndet. Kör 2-4 på oddset idag. Kom igen nu och kräma ut allt ni har.

Fint med hockey. Laddar med “Out in the fields” - open.spotify.com/track/5AQhw6cV5w1NipoBJbOb3f

Heja heja HÅVE-BLÅ!

Samma kedjor som sist, Kämpa HV

Ta vara på detta nu, PP på direkten…

Kom igen nu håve! Viktig match!

så sjunker man ner i boxen på samma sätt som alltid :frowning:

Helvete. Dålig start.

2-0… FYFAN VAD DÅLIGT

spelar som ett gäng sopor! 2-0 till Lueleå nu. Man glider runt jättelungt i defensiven och verkar inte sugna på att anfalla alls. helt dött.

spelar som ett gäng sopor! 2-0 till Lueleå nu. Man glider runt jättelungt i defensiven och verkar inte sugna på att anfalla alls. helt dött.

FAN VAD DÅLIGT. 2-0

Börjar ju bra det här. HV är ju för fan inte med i matchen!

Och för övrigt. HVs lagkapten är sämst i SHL. Bara sämst.

Fy fan vad svagt spelat på detta målet dom hade hur många chanser som helst att få ut pucken men inget JÄVLA itag och få ut pucken bara duttande och inget bestämt,nu var denna match körd,men lika bra det så kan jag göra lite annat i em istället som ger mer än detta :imp: :imp: :imp: :imp: :imp:

Hur i helvete kan det inte dömas för hög klubba där? Fy fan vad dåligt!