Omgång 34: HV71 - Luleå HF

Att skjuta ett slagskott mot en målvakt som ligger skadad är pinsamt, att visa idioten som gör det att det är inte ok ser jag inget som helst pinsamt i.

Notera att jag inte exploderat om hur dålig domaren är. Jag har system overflow här i soffan, inget kommer ut… det bara gurglar i halsen…

Jag hittar inte regelboken. Någon som kan citera relevant regel alternativt länka till reglerna?

// JV

Tror att hammare mena denna delen av ditt inlägg “Nu vill jag se någon klippa Sigalet rejält.”
det kan jag med hålla med om man ska inte medvetet skada en motspelare och falla in i deras ojusta sätt att agera :exclamation:

Jag tolkar att “klipper” att man skall typ skada nån och det tycker jag är pinsamt beteende och dessutom göra de oschysst. De tycker jag är pinsamt beteende

Kommer nu på C More :exclamation:

“Klippa” innebär väl inte självklart något regelvidrigt?

// JV

Nån slags “polisverksamhet” har de flesta klubbar. Det är etiskt fel att skada folk med flit men det finns element av “respekt” (i ordets något grumligare betydelse) och “konsekvens” (som i att få det jobbigt fysiskt) i denna sport. Jag tycker nog Jere kan kliva fram. På nått sätt.

Det som är förjävligt är ju att

  1. regelboken tillåter att man får göra mål så där.
  2. puckjäveln hade gått utanför om den inte träffat Ersberg på vägen in i mål.

Korrekt mål enligt regelboken.
Håller med om att Ersberg skulle haft matchstraff.

Så, HV blev förfördelade i situationen inte tvärtom.

Nej det trodde inte jag heller, men man får väl uttrycka sig tydligare. Jag hoppas att någon markerar mot Sigalet, om det är på ett schysst sätt (som i tillåtet, i och med en hård tackling eller whatever) eller om det är på ett oschysst sätt (som i otillåtet, slänga handskarna och ta en fight med honom t.ex) bryr jag mig inte om, men man måste markera för att visa att det där är inte ok. Är det tydligt nog hammare7?

Kommer antagligen att bli avstängning för att han kastade sin handske. Pinsamt om det blir mer än 1 match, kommer säkert att bli 4-5 matcher eller något ändå. Inget förvånar mig när våldsamma tacklingar knappt bestraffas.

Kan hålla med om att det inte är regelvidrigt, men att utnyttja en skada för att göra mål är inte så snyggt :exclamation:
Sen kan man vända på det och fråga vat som skivits här om en HV spelare valt att inte göra mål i motsvarande situration :question:

Vad svamlar du om alla spelare på isen hade tagit det skottet. Regelrätt att ta skottet med.

Lyssnade man på regelupplösningen i studion så skulle man ju kunna säga att “så länge det är en målchans” är ett mycket slirande mått på när domaren bör blåsa av för huvudskada. Hur kan det fortfarande vara en målchans när nu pucken i första läget går bakom förlängda mållinjen? Visst, man kan valla in pucken men det kräver ändå en ny spelsekvens med passning för att skapa en ny målchans som jag ser det??? mkt kass jävla regel.

btw: Jag tror domarna föll för trycket när de inte gav ersberg match penalty. Jag tror de visste precis vad de gjorde.

Hade varit regelrätt av Magnus Johansson att skjuta en saikare rätt i nyllet när han ramlade häromdagen med, men han höll inne skottet istället och slog en passning. Jag hoppas verkligen att samtliga HV-spelare hade låtit bli att skjuta om det hade varit omvänt.

Edit: Jag hade inte sagt något om han hade lagt en hög handledare mitt i mål heller, men ett slagskott på liggande målvakt?

Håller helt med dig Dia…

håller med danken. Regelrätt mål som tyvärr hände. Men att använda “klippa honom” och “på oschysst sätt” i sin beskrivning tolkar jag man skall ut o skada honom.

Det händer alltid något i matcherna mot Luleå :slight_smile: