Omgång 35: Linköping HC - HV71

[size=200]Linköping HC - HV71[/size]


[size=150]SHL:s bästa lag i boxplay drabbar samman i Saab Arena[/size]
Publicerad: 2015-01-05 14:41 shl.se/shl-arena/39065/pregame/

Linköping var stärkta efter segern mot Skellefteå AIK dagen innan nyårsafton och det verkade passande att ta säsongens första seger mot Växjö Lakers när laget gästade Vida Arena på lördagen.

Det visade sig dock återigen att Linköping har förtvivlat svårt mot Växjö denna säsong och Östergötlands stolthet inkasserade sin fjärde raka förlust mot Växjö. Målskyttar för LHC var poängkungen Jeff Taffe och Broc Little.

– I dag stämde ingenting, tycker jag. Vi är ändå med målmässigt så vi trodde att vi hade en viss chans, men ja… Både vi och Växjö kan säkert spela mycket bättre än det vi gjorde i dag, men framför allt vi, sa LHC-tränaren Roger Melin till C More.

Nu väntar ytterligare ett smålandslag för Linköping när HV71 gästar Saab Arena på tisdagskvällen. Mot just HV71 har det gått bättre för Linköping denna säsong, på tre matcher har det blivit två segrar och en förlust.

I det fjärde E4-derbyt för säsongen får dock Linköping klara sig utan Dominik Granak som efter drygt två månader får lämna klubben.

– Vi har ett fattat ett gemensamt beslut tillsammans med Dominik. Han tycker att han har fått för lite istid under den senaste tiden. Vi vill inte heller ha en spelare i truppen som inte är nöjd med sin situation då det blir svårt att göra sitt bästa för laget. Därför har vi och Dominik valt att fatta detta beslut, säger LHC:s General Manager Fredrik Emvall till klubbens hemsida.

HV71 är SHL:s formastarkaste lag och har fem raka segrar. I lagets senaste match kom just den femte segern när HV71 besegrade Luleå Hockey på hemmais med 3-2.


Ersberg är avstängd i 3 matcher och får böta 30 000 kr.Kapten Ted är mkt bra i boxplay.

[size=125]Två bästa lagen i boxplay[/size]
Matchen var jämn, men det var HV71 som drog det längsta strået och Anton Bengtssons mål i den tredje perioden blev matchavgörande i jönköpingslagets favör.

I övrigt från matchen hade Andreas Jämtin en bra kväll för sitt HV71 och blev noterad för ett mål och en assist.

– Det var ingen lätt match att spela, men det känns bra att få en sådan match i benen också så vi får känna på hur det är att spela lite i uppförsbacke. Det kan liksom inte alltid vara propagandahockey, utan idag blev det lite av en slutspelsmatch och det var bra att vi fick sätta vår moral på prov. Det är bra att vi vinner ikväll, det visar att vi kan vända matcher där vi har uppförsbacke och får domslut emot oss, säger Jämtin om matchen på HV71:s hemsida.

Förutom att det är en intressant match mellan rivaler är det även en match mellan seriens två bästa lag i boxplay. HV71 är allra bäst med 89.32% i numerärt underläge och Linköping tvåa med 86.36 % i samma spelform.

I den spelformen är det en spelare från vardera lag som sticker ut lite extra. Ted Brithén i HV71 och Johannes Salmonsson i Linköping. Brithén har under säsongen endast varit inne på ett baklängesmål i spel i numerärt underläge.

Samuelsson är än bättre och har trots mycket spel i den spelformen ännu inte varit inne på ett baklängesmål i boxplay under SHL 2014/2015.

[size=150]KÄMPA HÅÅVEE!![/size]

Tur att Wesslau är tillbaka när Ersberg får nöta lite läktare. Jag hoppas innerligt att HV tvålar till LHC ikväll. LHC är ju ett mer spelande lag än Örebro och Luleå är så förhoppningsvis kan det bli lite mer än uddamålsseger.

Gäller som vanligt att se upp med LHCs förstakedja. Taffe är ju rena skarprättaren. Det får ju sägas att det är imponerande av LHC att år efter år kunna plocka in nordamerikaner som verkligen producerar poäng. Bra scouting, antar jag.

Men det som kommer att bli tungan på vågen till HVs fördel är att vi har 4 kedjor som kan producera och avgöra matcher, medan LHC bara har en eller max två.

Kämpa HV!

Jag stör mig oerhört mycket på denna förmåga. Hade de saknat den förmågan hade de legat där de bör, i hockeyettan. Sen kan jag tycka att man kanske relativt enkelt skall kunna plocka bort ett sådant uppenbart vapen. Men de kanske är så mycket bättre?

Förmåga att scouta bra nordamerikaner?

Tycker LHC är jävligt duktiga på att få ut max av sina producerande spelare, oavsett etnicitet. Flera säsonger nu där dem haft spelare i den absoluta poängtoppen. I år dominerar Taffe, Little och Micflickier och åren innan har det varit Arlbrandt, Hjalmarsson och Söderberg.

2013/2014, 3 (två svenska) spelare från LHC bland dem 5 främsta i poängligan.
2012/2013, 3 (alla svenska) spelare bland dem 7 främsta i poängligan.

Arlbrandt och Hjalmarsson gjorde ju +30 poäng i Luleå innan de gick till lch och Söderberg producerade ju väldigt stabilt i Redhawks. Men med det sagt så har de gjort bra scouting, men främst på nord amerikaner.

Japp. Hjalmar, 36 poäng som bäst i Luleå och 56 i LHC och Arla, 40 poäng som bäst med Luleå och 71 med LHC.

Viss, skillnad.

Tycker det är ganska skevt att påstå att LHC hade varit ett Div1-gäng om dem inte hade scoutat rätt Nordamerikaner. Samtidigt som deras främsta poängplockare dem senaste åren har varit svenska.

Ja det är det ju, men Luleå spelade inte heller den mest anfallsinriktade hockeyn när de spelade där heller. Jag bara menar att de svenska spelarna inte var särskilt svår scoutade, var nog fler klubbar som högg på dem också. Men ja, de har varit duktiga på att få ut mycket av dem.

Tuff match. Har varit tre jämna matcher hittills och kan väl gå lite hur som men det är LHC som har pressen på sig att vinna. Förlorar de ikväll tror jag risken att de kommer ikapp HV i grundserien är minimal.

Vi har väl haft det ganska svårt borta mot just LHC på slutet, kan inte minnas om vi vann nån här ifjol elr om det sträcker sig ännu längre tbx. Hur som helst en riktigt tuff match.

Taffe har 5p på 3m mot oss denna säsong så gäller att få stopp på hans kedja.

Jag hoppas det har extrem nötas PP för på de tre matcher har vi bara mäktat med ett mål å då har vi oxå spelat 5mot3 i 4min utna att göra något. I snitt har vi oxå legat på drygt 2 skott på senaste tiden per PP vilket är nästintill fruktansvärt dåligt!
Tempo killar

Hade varit extra fint med 3p idag eftersom FHC nollades av DIF, så nu har man chans att rycka lite mot plats tre också.

stäppa upp nu hv, lite tuff start. LHC åker på som bara den

Har LHC nån klack? Låter som en träningsmatch.

De har alltid ett par killar i absoluta toppen av poängliga som i stort sett räddar ett annars mediokert lag, som jag hellre ser i hockeyettan.

tveksamt mål…
förutom i chips-artos värld, där är det stenklart mål.

Känns som den är under ribban ändå, men vart är våra gubbar framför kassen? Han får ju stå helt ensam…

50/50

fan.

det svider… skitmål

mål

Är det bara jag eller ser isen väldigt stor ut, iallafall en typisk förstaperiod där vi är lite för passiva.