Omgång 36: HV71 - Växjö Lakers HC

[size=150]HV71 - Växjö Lakers HC[/size]

Dags för ett smålandsderby för HV71 när Växjö kommer på
besök på torsdagsdagskvällen. HV71 har två raka segrar och hoppas
att sviten fortsätter mot Lakers.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Kollade lite statistik (hoppas jag fick det rätt)

Växjö har spelat 12 matcher mot lag som är så dåliga som HV (dvs Brynäs, HV71, Linköping, Malmö, Oskarshamn) och har ett snitt på 2,67 poäng i de matcherna .

På dessa har Växjö :
9 vinster under ordinarie tid (3 poäng)
2 övertidsvinster (2 poäng)
1 förlust på övertid (mot HV71) (1 poäng)

HV däremot har ett snitt på 0,31 poäng mot de 6 lagen som just nu ligger på slutspelsplats ( 5 poäng på 16 matcher mot dem)

Det mesta talar med andra ord för 0 poäng.

Å andra sidan har spelet sett mycket bättre ut sen Lillis kom in i bilden …

Men såga inte Lillis & Co med fotknölarna om det blir 0 poäng … :slight_smile:

Kan vi knipa en poäng så är jag nöjd.

Matt Donovan spelklar

Någon som sett träningen idag? Verkar han spelklar?

Detta blir ett elddop iallafall. Tror inte vi ska dra för stora växlar av matcherna mot LHC och DIF då de båda är ganska skadeskjutna nu och vi vann med uddamålet och det nog kunde gått hur som helst med handen på hjärtat.

Jag varken tror eller förväntar mig en vinst här, det är inte topplagen vi ska ta poäng av. Dock vill jag se en krigarinsats där vi grisar och maler ner Växjö så vi kanske får med oss en poäng som vi inte är ett dugg värda. Såna poäng kan bli ovärderliga mot slutet.

Om man ska framhäva något positivt så är det att HV även tidigare under säsongen lagt nivån ganska mycket efter motstånd. Har ju spelat upp sig mot bättre lag och även om man förlorat har man inte blivit utklassade, målmässigt iallafall. Kan man på liknande sätt lyfta prestationen nu tror jag man kan knipa poäng faktiskt.

För att komplettera det jag skrev i inlägget högre upp :

Det är en JÄKLA skillnad på poängskörden för HV i matcher mot de 6 lagen som ligger på slutspelsmatch just nu :

0,3125 poäng per match (5 poäng på 16 matcher ) mot :
Rögle
Luleå
Växjö
Frölunda
Örebro
Skellefteå

Mot resten av lagen är det 1,737 poäng per match (33 p på 19 matcher) :
DIF
Färjestad
Brynäs
Malmö
Oskarshamn
Linköping
Leksand

Vi går alltså i snitt PLUS mot de andra lagen (dvs > 1,5 poäng per match )

Men mot topplagen har HV oftast inte haft mycket att hämta när det gäller poäng , nära noll ,(En ganska klar kvalitetsskillnad …) och ikväll möter vi ett formstarkt Växjö…

Men Lillis har verkligen börjat få ordning på spelet, mer skymning framför mål etc. så hoppas det kan vara en faktor.

Min känsla är att poängfördelningen sett till inbördes möten brukar jämna ut sig något under säsongen. Det är sällan ett lag tar 12 av 12 möjliga.

Ta Oskarshamn förra året som blev toksist. De tog trots det minst 3 poäng mot 9 av 13 lag. Mot topp 6 hade de ett poängsnitt på 0,87 poäng per match. Inte bra, men bra mycket högre än det snitt HV har idag mot topplagen.

Så jag tror och hoppas att poängen mot topplagen snart börjar trilla in. Kanske redan idag mot Växjö? Blir så fallet och man inte tappar för mycket mot botten 7 så ser det genast lite bättre ut.

Ja, HV:s fördelning är kanske inte helt “normal” :slight_smile:

Det kan bero på att med ett kvalitetsmässigt sämre lag och DESSUTOM dålig coaching (som vi haft tidigare) så blir det EXTRA svårt att ta poäng mot bättre lag.

Ibland lyckas ju lag med sämre spelarmaterial men bra/effektiv coaching knipa åt sig poäng ändå, men när båda fallerar, då är det nog väldigt svårt …

Man måste upp rejält. Visst vi har vunnit två raka men det har inte sett jättestabilt ut bakåt.

3 poäng ikväll skulle ge råg i ryggen dock inför kommande slutspurt.

viewtopic.php?f=11&t=1232

Donovan startar som sjundeback.

Pratade med en Växjö poolare, bad han be växjö lägga sig.
Han pratade med Sam så saken är biff :smiley:

Andra matchen i rad jag tar ledigt för att se.

Fortsätt streaken gör mig inte besviken!!!

Intressant och se Donovan i HV-tröjan, inte den lättaste matchen att börja i dock. Känslan är att de kommer bli svårt ikväll, växjö har som oss oxå ett sylvasst PP.

var rätt väntat, men tror han får speltid i 2 PP istället för andrae

Blir väl som vanligt. Stoa hänger två i vardera kryss och vi defilerar till seger :sunglasses:

googlar: obotlig optimist

Nån som vet vem som står i mål? Jag hade spelat Alnefeldt. Kommer krävas lite extra idag och det har Alnefeldt en bra dag. Gunnarsson brukar dippa efter ett par bra insatser samt vid ev förlust så har Gunnarsson fortfarande en bra känsla.