Omgång 37: Brynäs IF - HV71

Njah, det känns bättra att peta dom nu när vi har Lill-törna, Dyk, W.Karlsson, Fantenberg och Sandberg (även om han ej spelar ikväll). Om vi går tillbaka ett par omgångar så hade vi inte någon utav dessa fem spelare tillgängliga. Visst man skulle kunna ha plockat hem Törna och Dyk men det hade inte direkt varit något smart val. Nu finns det “utrymme” till att peta etablerade spelare, det fanns det inte då.

Om det nu är så att de petas för att de underpresterar (jag har hittills bara läst citat från Dahlén som säger att laget underpresterat. Då har jag dock inte tillgång till JP) tycker jag det är helt fel tajming. I alla fall när det gäller Petrasek.

Petrasek har varit långt från sämste back i HV. För första gången på länge har vi dessutom alla backar tillgängliga. Varför inte då prova att spela med de bästa spelarna?

Pettan har lirat med Trygg i x antal matcher nu. Att han ska leverera med en kille som är helt uddlös i det offensiva spelet, är att kanske begära lite för mycket?

Så varför inte prova tre backpar, nu när vi äntligen har chansen, där samtliga kan producera framåt?


Angående Dahlén. Han lirar ett riskabelt spel nu där gränsen mellan fiasko och succé är hårfin. Tidigare coacher har (med undantag för Janne Karlsson 2010/2011) satt laget framför sig själva och låtit spelarna lira hem guldet.
Dahlén, tydligt influerad av NHL där spelare är handelsvara, har en plan och verkar satsa fullt ut på den. I den ingår spelare som passar in i hans spelidé (north-south, dump and chase). Hjärta för klubben verkar spela mindre roll.
Intressant med tanke på att ett bultande HV-hjärta har varit en av de stora faktorerna till de senaste årens guld.

Jag tror vi skall vara lite försiktiga med orsak och verkan här. Jag tror vi har haft tur under 2000-talet att just HV-hjärta och skicklighet har gått hand i hand. Detta är ju på intet sett en nödvändig kombination.
Jag tror vi har varit bra för att ledningen varit bra på att knyta till oss bra spelare, utnyttja våra egna produkter på ett bra sätt och att bygga välbalanserade lag. Detta kan man göra utan hjärta men med disciplin, vinnarskalle och jävlar-anamma.

Som jag skrev: “En av de stora faktorerna.”

EDIT. Du skriver angående välbalanserade lag. “Detta kan man göra utan hjärta men med disciplin, vinnarskalle och jävlar-anamma.”

Jag håller med. Se Linköping 2007 och 2008. Men att vinna SM-guld. Nej. Då behöver du även hjärta. Se HV71 2008, 2010, Färjestad 2009, 2011, Brynäs 2012, Modo 2007 osv.

Att Luoma är petad är ingen överraskning.
Rakshani behöver nog en väckarklocka för att börja spela bra igen.
Petrasek däremot är lite konstigt för han tycker jag spelat hyfsat men kanske mår bra av detta.

Blir en tuff kamp idag mot Brynäs.
Gäller att laget tar sitt ansvar utan “stjärnorna” och att alla bidrar.
Gör dom det kan det bli bra annars finns risken att det blir ras.

Petningarna är väl solklara. Har ngn av dom rosat marknaden på sistone?
Signalerna är tydliga. Det finns killar bakom som knackar på dörren och vill in. Levererar du inte eller ger järnet i allt då får du gå ut och knacka på dörren istället.
Hoppas att det är en väckarklocka för hela laget. :exclamation:

Jag gillar verkligen Rhett men det börjar bli ganska uppenbart varför han aldrig kommer kunna ta en ordinarie plats i NHL.

Han förlorar 8 av 10 närkamper och tappar på tok för mycket puck. De gånger han visat prov på kvick puckbehandling verkar mer och mer framstå som rena tillfälligheter. Det är nästan imponerande hur många puckar som studsar från honom när han ska behandla den.

Att Luoma bänkas behöver vil väl knappt kommentera.

Petrasek är väl kanske lite mer tveksamt, men ingenting jag sätter mig emot heller. Dahlén visar att det inte spelar någon som helst roll vilket namn som står på ryggen.

I dessa målsnåla(tråkiga) tider så inser man hur enormt bortskämda vi var när 10 -76 -39 - 21 - 22 öste in mål i PP. :unamused:

Tror det kommer bli en jämn och spännande match, jag drar som vanligt in till läkerolen och intar en plats på bortastå! =D

På senaste 4 matcherna (Som har varit extremt målsnåla förutom mot Linköping) så har Petrasek +3 i +/- och 2 assist.
Jag tycker ju inte att det kan statistiken som bänkar honom iaf… Jag är nyfiken på vad det beror på…

Han kanske bara vilas? Williamsson och Trygg har varit bra på sistone och man kanske vill rotera lite.

Det är ju inte direkt självklart vem som ska bänkas i försvaret hos HV detta året…

Laget mot Brunäsorna och kör baklänges idag.

4th Line
97. Ledin, Per
23. Strandberg, Sebastian
79. Lindström, Johan

3rd Line
10. Thörnberg, Jesper
9. Krog, Jason
13. Sundh, Oscar
27. Williamsson, Jesper
46. Trygg, Mats

2nd Line
91. Jämtin, Andreas
28. Bengtsson, Anton
18. Fasth, Jesper
6. Fantenberg, Oscar
33. Fälth, Elias

1st Line
72. Carlsson, Patrik
71. Karlsson, William
4. Nilson, Marcus
55. Fernholm, Daniel
25. Karlsson, Mattias

Goalies
37. Gunnarsson, Jonas
32. Wesslau, Gustaf

Du glömde bara Engsund som sjundeback. Förutom Petrasek, Luoma och Rhakshani lämnas även Dyk hemma. Intressanta formationer hur som helst!

Jag tycker det är helt rhett gjort att peta Rhakshani. Petrasek har dock varit en av de bästa backarna i laget, Trygg och Fälth har ju knappast spelat bättre.

Sorry, var lite för snabb med musen.

Ska bli spännande att se dom nya formationerna.

Väldigt intressanta kedjor! Väldigt nyfiken på om Bengtsson och Fast tar chansen idag och ser till att de får fortsatt förtroende tillsammans kommande matcher. Kan tänkta mig att det skulle vara kul att som kusiner spela ihop i samma kedja och inte minst för släkten!

Tror att det kommer lossna för Nilsson idag igen efter några matcher utan poäng.

Idag köper jag om det blir förlust! Grymt imponerad av Dahlén som vågar bänka underpresterande “stjärnor”! Att ha det modet och beslutsamheten ta det beslutet för att skicka signaleffekt tror jag inte många av ES-lagens tränarkår har. All respekt till Uffe!

Kedjan med Fasth-Bengtsson-Jämtin har funkat hyfsat tycker jag hittils

Är det Mackan du menar så gjorde han poäng i senaste matchen. :wink: Tyvärr räknades ju inte hans straff borta mot FBK annars hade han gjort mål där.

Brynäs har mest och bäst so far…även om det inte brinner i knutarna precis!!

Nja, sådär…
Som tur är, är bif lika tafatta som HV.

Jämtin verkar pigg, han kommer att näta ikväll…

Ps. Bananen är så tråkig att lyssna på… Han kanske kommer igång i andra sen…

Men nu har HV tagit över. Kusinerna ser riktigt goa ut…