Omgång 37: Brynäs IF - HV71


[list]OMGÅNG 37 | Läkerol Arena | Tisdag | 2013-01-08 | 19:00 | | webbradio[/list:u]

[size=130]Fakta om HV71 inför kvällens drabbning[/size]
HVTV: Oscar Fantenberg inför kvällens match - [url]http://hv71.se/artikel/32230/[/url]
HV71 åkte igår upp till Gävle med en bra känsla i truppen.
HV71 har vunnit de tre senaste matcherna i Elitserien och har fem raka segrar mot Brynäs.
Senast lagen möttes var på annandagen. Då gick HV71 segrande ur striden efter att Mattias Karlsson avgjort 03:09 in i förlängningen.
Det har som sagt börjat se lite ljusare ut för HV71 de senaste matcherna. Laget kommer senast ifrån en 2-0 seger hemma mot Timrå där även Johan Davidsson blev hyllad för sina prestationer i HV-tröjan. Tyvärr så drog Johan på sig en liten skada under matchen mot Timrå och missar därför kvällens match. Andreas Frostemark (HV71’s sjukgymnast) säger följande till jnytt.se angående Johans skada.
- Johan har ont i ryggen och en lång bussresa till Gävle gör inte saken bättre. Han blev sämre efter senaste matchen och det är bättre för honom att stanna hemma och köra rehab. Det är ingen allvarlig skada och det är rätt goda chanser att han blir bättre till torsdag, men jag kan inte redan nu säga om han spelar då.
[size=85]Källa: jnytt.se/nyhet/52210/fantenberg- … vidsson-ut
[/size]
Utöver Johan så väntas även Rhett Rakhshani, David Petrasek samt Mikko Luoma missa kvällens match (pga petning).
In i laget kommer dock Oscar Fantenberg samt William Karlsson. Tommy Kristiansen är fortsatt utlånad till Sparta Sarpsborg.

[size=130]Fakta om Brynäs inför kvällens drabbning[/size]
Det är ett riktigt formstarkt Brynäs IF som idag tar emot HV71 i Läkerol Arena.
Brynäs kommer senaste ifrån en övertidsseger borta mot Växjö (1-0).
Brynäs har fem raka hemmasegrar och har tagit minst en poäng per match de sju senaste hemmamatcherna.
Precis som HV71 så har Brynäs varit väldigt starka defensivt de senaste matcherna men inte gjort så mycket mål framåt. På de fem senaste matcherna så har Brynäs gjort 10 mål och endast släppt in sex mål.
På skadelistan så hittar vi sedan tidigare långtidsskadade Lars Jonsson och Simon Bertilsson. Även Andreas Thuresson missar kvällens match. Brynäs tränare Tommy Jonsson säger följande till klubbens hemsida angående kvällens match.
- Det är en tuff match, men det känns som om det är dags att vinna mot HV nu. Vi har gjort bra matcher men inte lyckats vinna mot dem hittills, nu känner vi att vi jagar en seger mot dem.
[size=85]Källa: jnytt.se/nyhet/52210/fantenberg- … vidsson-ut
[/size]

Rhett, Pettan och Luoma är inte bänkade som extraspelare i kvällens match - utan de följde inte ens med upp till Gävle. Det är tuffa bud att ha Dahlén som tränare minst sagt :open_mouth:

Jag undrar huruvida Pettan verkligen är “petad”?

I Luomas fall känns det väl rätt självklart. Rhett har ju, likt Växjös Iggulden ifjol, trampat vatten i snart 30 omgångar så inte heller där är jag förvånad. Men Pettan? Visst, poängmässigt har han inte rosat marknaden. Men att spelare som Trygg skulle gå före honom har jag svårt att tro.

Näe. Läs förklaringen till varför Davidsson stannar hemma. Där har vi nog svaret vad gäller Pettans “petning”. Sedan att Dahlén, och andra, kallar det för en petning är en annan femma.

Skulle först och främst vilja veta källorna på detta. Det är väl inte bekräftat från något håll? Hittar inget i någon av kvällstidningarna eller på jnytt. Nåväkl. låt oss spekulera.

Att Luoma lämnas hemma nu när alla backar är tillbaka är föga förvånande. Tror inte att han stannar säsongen ut. I min värld går såväl Trygg som Williamsson före alla dagar i veckan. Pettan kan knappast vara petad. Han är assisterande kapten och betyder mycket för laget. Möjligtvis är det av någon schism som ligger bakom och då lär inte sista ordet vara sagt. Stödjer också Uffes beslut att peta Rhett. Tror verkligen han behöver en rejäl väckarklocka. Han har inte producerat på länge och kollektivt bidrar han inte med någonting så länge inte poängen trillar in. Det finns hungriga grabbar som gärna tar hans plats. Nu lär väl även Sandberg aspirera på istid efter JVM-insatsen. Blir spännande att se hur laget formeras i afton.

En utav den säkraste källan när det gäller petningarna är JP. Kan dock ej länka utav förklarliga skäl.

Just nu kan vi enbart lita på det Uffe säger och då är det för att de inte är nöjda med hur laget presterar som Pettan, Rhett och Luoma får stanna hemma. Spekulationer om skador, schismer etc. är onödigt just nu och blir lätt till rykten som lätt blir till “sanningar” (speciellt vild spekulation om shism).

Sen tror jag inte att Luoma lämnar under säsongen nu när det är så kort tid kvar av både säsongen och kontraktet. Men vi får se. Trade-deadlinen närmar sig med stormsteg.

Man ska absolut akta sig för att spekulera men det är svårt att undvika när vi inte har sanningen ännu. Och nog är det ett väldigt kontroversiellt beslut att peta en HV-ikon och assisterande kapten? Klart man blir nyfiken på anledningen, men vi får säkert svaret snart. Eller aldrig…

Inte har sanningen? Uffe säger att han inte är nöjd med spelet och därför låter han dom stå över. Tills motsatsen är bevisad så är det sanningen…

Sandberg kommer inte att spela, tyvärr

Ber om ursäkt. Har inte tittat på HVTV-klippet. Klart det är sanningen. En tydlig signal från Uffe. Återstår att se vad det får för effekt.

expressen.se/sport/hockey/el … med-laget/

nu har det kommit ut i kvällstidningarna, kan någon sammanfatta det som står i JP?

Att det skulle handla om en mörkning när det kommer till petningarna tror jag inte alls på.
Visst om det hade varit Jesper Fasth, Johan Davidsson och/eller Marcus Nilson som blivit petade så hade jag kanske anat en mörkning men nu så är det faktiskt tre spelare som har underpresterat enormt som är petade. Alla här vet ju hur Pettan är när han är som bäst och hur han har spelat nu de ca 10 senaste matcherna. Enligt mig så är det helt rätt spelare som är petade. Även Jason har varit under isen ett bra tag.

Hade jag gärna gjort om det inte var så mycket text.
Gå ju inte länka tyvärr även att jag läser via nätet, men säljer dom inte JP i storstaden Eksjö?

Behövs inte. Expressen har redan sammanfattat allt.

Nej, här är det Smålands-Tidningen som gäller och den täcker bara Nässjö, Tranås och Vetlanda :frowning:

Inget konstigt att bänka/peta spelare som inte funkar fullt ut oavsett hur seniora, högavlönade eller etablerade de är. Allt annat hade varit tjänstefel av Dahlén givet att han nu tycker de har underpresterat. Jag tror inte på snacket om schism. Däremot kan det förstås uppstå schismer när stjärnor bänkas. Men det är risker man får ta.

Jag gillar Dahlén mer och mer. Rhett och Pettan är spelare jag verkligen gillar och väntar mig skall spela viktiga roller i slutspelet, men vägen dit kan t.ex gå via en petning. Det är såhär man skakar om och testar nytt för att få ordning på spelet till säsongens viktigaste fas.

Roligt att Sundh får praoa som kapten. Jag sade redan för ett par år sedan att han kommer efterträda #76 på den posten när det är dags för Davidsson att gå in pension.

Brynäs är ett viktigt lag. Dels att vinna för att ha psykologiskt övertag men framförallt handlar det om att visa att vi har spel och grepp som biter på dem. Vi skall nolla deras PP, bryta deras passningar/offensiv, lyckas i offensiven och hitta vårt PP. En dag på jobbet helt enkelt. :slight_smile:

/ JV

Någon som vet om Cody Franson kommer spela eller har han gjort sin sista match i Gävle i och med att lockouten är över?

Han har kontrakt med Brynäs säsongen ut, så han kommer troligen spela. Grejen med Franson är att han inte har nåt NHL-kontrakt och är därför inte att betrakta som lockoutspelare. Däremot så har han en outklausul som gör att han kan lämna för NHL mitt under säsongen om han får ett nytt kontrakt där.

Här kommer lite intressant statstik inför kvällens match.
HV71 och Brynäs har möts 303 gånger. HV71 har vunnit 151 matcher medan Brynäs har vunnit 150.
När det kommer till antal gjorda mål under dessa 303 matcher så har HV71 gjort 402 och Brynäs 376.
Under de 29:e säsongerna som HV71 och Brynäs har spelat i samma serie så har endast en säsong slutat i en “4-0:a” (1993/1994 vann Brynäs alla fyra matcher mot HV71). I år dock så har HV71 chansen att för första gången någonsin göra en “4-0:a” mot Brynäs (har just nu 3-0 mot Brynäs denna säsongen). Endast en match mellan HV71 och Brynäs har slutat mållöst (1985-11-28).
NOT: Jag räknar segrar i sudden death och straffläggningar som vanliga segrar.

De tre målrikaste matcherna mellan HV71 & Brynäs IF
1994-10-25 Brynäs - HV71 8-6 (4-3, 3-0, 1-3)
1993-02-21 Brynäs - HV71 5-6 (4-0, 1-5, 0-1)
1992-01-12 HV71 - Brynäs 9-2 (3-0, 1-1, 5-1)

Jag har inget emot petningar, texvis har jag proklamerat att man tom skall peta Kapten (när han va som sämst), men jag ifrågasätter tajmingen på petningarna.
Både Pettan och Rhett har väl haft ett visst uppsving de senaste 2-3 matcherna? Pettan var stabil senast mot Timrå där även Rhett var bra och vann 2 5-mot-fyror samt var allmänt pigg. Rhett var även bättre än “vanligt” i matchen mot växjö.

Hade dessa petningar kommit för 5 matcher sedan så hade jag inte sett några problem, men just precis nu när man tightat till defensiven och fått med sig lite poäng så trodde jag att man ville gneta på…

Tycker ni andra att tajmingen är bra?