Omgång 38: HV71 - Växjö LH

[size=200]HV71 - Växjö LH[/size]


[size=150]Viktiga derbypoäng står på spel i Kinnarps Arena[/size]
Publicerad: 2015-01-15 14:25 shl.se/shl-arena/39082/pregame/

HV71 spelade sin senaste match i torsdags då man hemmaföll mot Färjestad med 1-2. Sedan dess har fokus legat på träning och på att slipa formen inför fredagens möte med rivalen Växjö Lakers, och det är en viktig match för HV71 om man kollar in de båda lagens läge i tabellen.

HV71 återfinns just nu på en andraplats i tabellen med 63 poäng, men bara fem poäng bakom skuggar Växjö och det skiljer hela fyra placeringar mellan de båda lagen så för att HV71 inte ska bli neddraget och inblandat i streckstriden om direktplatser till kvartsfinal.

Det är med andra ord viktiga tre poäng som står på spel under fredagskvällen. Men kollar vi in de tidigare mötena så har HV71 en fördel. Under lagens tre matcher denna säsong så har det slutat med tre hemmasegrar. Senast i Kinnarps Arena vart det 6-3 till hemmalaget - även det på en fredagskväll.

En spelare att hålla koll på i hemmalaget är speedkulan Mattias Tedenby. Forwarden kom tillbaka till HV71 inför den här säsongen och har setts som en poängspelare, men det riktiga flödet i poängkolumnerna har inte visat sig för den lille men kraftfulla spelaren. Ur Tedenbys synvinkel så kanske både han och HV71 hade räknat med mer än 13 poäng så här långt in i säsongen.


Bli det nya poäng för Tedenby mot Lakers och Fiala spelar i AHL istället för HV.

[size=125]Formstarkt Lakers på besök[/size]
Gästande Växjö Lakers kommer till spel med en god form då man segrat i fyra av sina fem senaste matcher. Närmast kommer man från en 4-3 seger hemma mot Djurgården i en tät drabbning i Vida Arena. Men det var samtidigt en bra uppladdning inför det som komma skall, för tätt lär det bli även i Kinnarps Arena.

[size=125]Mäktiga Murphy på blålinjen[/size]
Om blickarna offensivt riktas mot HV71:s Mattias Tedenby så kan de defensiva blickarna läggas på Växjös back Cory Murphy, som förvisso är en offensivt skicklig back. Det visar inte minst hans digra poängskörd på 27 poäng. Med det toppar han backarnas poängliga.

Murphy har också visat upp en riktigt bra form i de senaste matcherna då han efter jul stått för tre mål och tre assist samt inte gått minus i statistiken över plus/minus i en enda match.

[size=150]HÅÅVEE BLÅÅ ÄR DOM BÄSTA!![/size]

Dags att tvåla dit det där jävla skitlaget som bara köper och köper.

Har en sån där drygsur känsla i magen, som vanligt, när vi ska möta “Läjkess”. Hoppas bara att alla är både spel- och revanschsugna efter de två senaste, ganska dåliga matcherna.

Kämpa HV!

Hoppas på bättre spel än i dom två senaste matcherna. Laget saknar en bra center i andra linan. Jag skulle gärna se att Brithén fick chansen att spela center några matcher och flytta upp Carlsson med Christensen.

Med Fiala borta saknas även någon som kan styra ett 2:a PP.

Svårtippad match. Beror mest på om HV har lust att vinna idag. 2-2 ?

Nu jävlar nu kör vi grabbar…

youtube.com/watch?v=EyAmABAofx8

Jag tycker att Tedenby kan få styra ett PP han har kreativitet för det och dessutom så blir det lite mer fart på det när han tar några snabba skär. Då får han en bra chans där han har lite mer utrymme att kunna producera ikapp lite poäng så att han får fart på självförtroendet igen.

fan va gött med hockey i rutan igen!!!
Jag ogillar “lökars”, de är lökiga som få och har inte i SHL att göra (lite som alla andra lag utom HV).

Nu till matchen:

Tyvärr har de ju byggt vidare ganska bra på det som förde upp dem i SHL och de verkar ju lyckas bra med sina nyförvärv. Dessutom verkar de gilla att lira mot oss. Lökars är det tredje svåraste laget vi mött denna säsong, 2 förluster på 3 försök.
Jag är skeptisk till dagens match eftersom vi verkar vara lite “med eller motgångsbenägna” detta år. Vi radar upp antingen många vinster eller många förluster. 7 raka vinst följs upp av 5 torsk, sen 5 vinst, å nu 2 raka besök i baken igen… typ.
Hoppas naturligtvis att det inte blir mer bakåtsträvande idag och att folk börjar kliva fram nu när det är strömavhopp i föreningen.

Ja PC, jag pekar på dig!

(PC kan bytas ut mot en rad andra forwards förvisso)

Purre nätar 2 idag… (i sin nya superkedja??) Hoppas.

Ska bli väldigt intressant att se om det är några förändringar i linorna nu.
Känns inte helt oävet att AJ letat nya enheter att spela ihop under uppehållet efter hur knackigt det gott sista tiden i alla enheter mer eller mindre.

Laguppställningen är uppe… intressant. Jag gillar förstalinan. Hoppas stenhårt på att Tedenfart skakat av sig transatlant-rosten och hittar poäng-påsen. #24 borde kunna uppfatta Tedenpulsiv’s finlir och länka fint.

Tufft program för HV, Växjö, SAIK och Frölunda.
Alla fyra har bortamatch imorgon.

Tror de kan bli en målsnål match ikväll och förväntar mig inte att vi har fått ordning på effektiviten och PP spelet även om man alltid kan hoppas.
Tedenby in i första kedjan igen, funkade inte så bra sist han var där men hade några glimtar i början av säsongen då han fick lira med Christensen så helt klart värt ett nytt försök.
Kom igen nu tar vi 3p!

[size=150]Lance Waaaard[/size] :smiley:

Glest på läktarna… :astonished:

teden, ted och EC var riktigt bra i början av säsongen, kul att dom får chansen igen. KOM IGEN NU HÅVE BLÅÅÅÅÅ!!!

Fy fan vilket billigt mål :imp:

För i helvete

Som sagt. Sur känsla i magen = Lakersmatch.

Klassmål för HV. Turmål för Fakers. Är jag förvånad? :smiley:

Kolan är riktigt…mindre bra,målet får han ta på sig,dumt att åka med skridskoskydden på,tur att vi har Laine!