Omgång 4: Brynäs IF - HV71

[size=200]Brynäs IF - HV71[/size]


[size=150]Ny succé för Felix Sandström?[/size]
Publicerad: 2015-09-25 16:40 shl.se/shl-arena/39666/pregame/

Fjolåret var inte kul för Brynäs IF när motståndet hette HV71. Smålänningarna vann alla fem matcher lagen emellan och tog fjorton av femton möjliga poäng. Den historiken är förstås föga smickrande för gävlelaget som kommer in i den tredje omgången med vinst i ryggen efter seger borta mot Djurgården på torsdagkvällen (2-1).

[size=125]Succédebut i målet[/size]
De som avgjorde den matchen offensivt var tvillingarna Ponthus och Pathrik Westerholm som gjorde lagets båda mål, båda assisterade av varandra. Men det mesta av snacket efter matchen handlade om den som avgjort matchen på andra sidan banan. Målvakten Felix Sandström var i det närmaste felfri. 18-åringen som för första gången fick stå från start fick en riktig drömdebut och motade 22 av 23 skott.

– En jättetalang, bra storlek, en modern målvakt. Han är också väldigt lugn i kynnet och jag tror han har rätt mentalitet för att bli en riktig stormålvakt, sa tränaren Tomas Berglund om Sandström på presskonferensen efter matchen.

Ordinarie förstemålvakten Bernard Starkbaum finns heller inte med i laget mot HV71, men väntas enligt Berglund vara tillbaka i träning på måndag. Frågan är vad han kommer tillbaka till, gör Sandström en till toppmatch mot HV71 råder det knappast något tvivel om att det blivit kamp om förstaspaden i laget.

[size=125]Premiärmål för Tedenby[/size]
Precis som Brynäs har HV71 två segrar och en förlust så här långt den här säsongen. HV71 kommer till matchen i Gävle med två raka segrar, senast betvingades Örebro med 4-1 hemma i Jönköping. Stor segerorganisatör då var Mattias Tedenby som med sina två första visade vägen för sitt lag. Själv var han dock ödmjuk och framhöll laget:

– Jag kan inte komma på en enda minut där vi slappnade av i dag. Alla grabbarna jobbade i 60 minuter och det var det som avgjorde i slutändan, vi ville det här mer än Örebro i dag, sa Mattias Tedenby till HVTV efter matchen.


Tedenby var segerorganisatör mot Örebro och Karalahti är tillbaka efter avstängning.

[size=125]Powerplay viktigt[/size]
Att HV71 lyckats få till ett starkt kollektiv är extra imponerande när man tittar på skadelistan där namn som Chris Campoli trängs med Lawrence Pilut och Ted Brithén, för att nämna några. Laget har tvingats spela med ett helt annat manskap än man ursprungligen tänkt och gjort det bra. Allra bäst har det gått i numerära överlägen, där toppar laget hela SHL med hela 40%, eller ja, laget delar förstaplatsen med Brynäs som precis som HV71 gjort fyra mål på tio försök i numerärt överläge. Det om något blir en het duell på lördagen.

Glädjande för HV71 är att laget nu får tillbaka Jere Karalahti som varit avstängd under säsongens tre första matcher efter en händelse i slutet av förra säsongen. I övrigt ställer laget upp som i torsdags.

Brynäs har inte gått ut med sin laguppställning.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Orolig! Dels är Brynäs bättre än Örebro dels tror jag balansen i laget blir sämre. Inte så att Karalahti är sämre. Men han är främst bättre framåt. Och det är bakåt de yngre kan få det jobbigt.

Jag håller med. Poäng ikväll är bonus.

Blir tufft, jag rankar Brynäs som ett topplag i år. Tycker dom har riktigt bra trupp offensivt. Defensivt är det nog värre men bra målvakter. Vinner vi den här matchen så är det ännu större än dom vi besegrat redan. Ska bli extra inressant att se om Teden fortsätter där han slutade. Skjuter mycket och är allmänt finurlig. Blir också spännande att se om Karalahti höjer oss eller hamnar efter då han inte spelat på ett tag. Tyckte det lyste i Karalahtis ögon i en intervju om comebacken, så jag tror tuff Jere ikväll. Känns som han sparat sig till SHL. 1 mål 1 ass och 7 tacklingar :slight_smile:

Vafan det är klart vi vinner vi är ju bättre!

Hoppas man matchar Jere o Almqvist i PP tillsammans då jjag tror de kan bilda ett riktigt giftigt PP par

Borde bli så om inte Hanson tar Almqvists plats. Men det blir giftigt de ned.

Enligt laguppställning saknas Törnberg. Måste va fel annars är vi illa ute. Får hoppas PW står denna match så kanske han kan rädda oss.

Japp thörna också skadad. 10 man borta nu varav hela vår 1:a-lina borta.

Men detta är ju ett skämt. Thörna också skadad. Nu liknar hv fan mer ett juniorlag än a-lag. Synd att lindbom splittrar på sundh, andersson, sandberg.

Det är dåligt att ha så många skador när säsongen knappt börjat.

verkar dock inte va så allvarligt. får se vad man säger om läget snart.

Klart det inte är positivt men det är knappast något man kan rå över (iafl inte de flesta skadorna).

Riktigt tråkigt att skadorna fortsätter droppa in.
Följande är borta:

  1. Chris Campoli

  2. Ryan O’byrne

  3. Lawrence Pilut

  4. Emil Johansson

  5. Simon Karlsson

  6. Eric Christensen

  7. Ted Brithén

  8. Anton Bengtsson

  9. Christoffer Törngren

  10. Martin Thörnberg

Enligt cmore så verkar sändningen starta 18.50 men va fan matchen börjar ju 18.30 mig veterligen???

Matchen brukar alltid starta 18.40 ca, inte 30. Vet inte varför de har kvar det som officiell tid.

Bragd om vi får med oss poäng. Det ska teoretiskt sett inte vara möjligt.

teoretiskt sätt så är det möjligt att ta 3 poäng. Praktiskt borde det vara svårare i en situation som HVs samt att Brunäs faktiskt verkar ha ett välbalanserat lag, å andra sidan en ung målis… kanske darrar.

hv börjar bra.

Har inte tänkt på hur fantastiskt snygga våra bortaställ är.