Som liten kis såg man många matcher i rosenlundshallen mot vita hästen, ett namn man som knodd tyckte var konstigt… inte trodde man att man skulle tvingas se detta speedway-gäng möta HV71 igen efter sådär 40 år
tror på enkel vinst och att vi kommer få in några fler lirare på topp 50 i poängligan.
Jag räknar iskallt med storseger och det enda som är viktigt är att vi får igång lite fler målskyttar.
Vill ändå varna lite för Vita Hästen då de “bara” förlorade med uddamålet mot serieledande Almtuna. Det var dessutom jämnt länge i matchen när Vita Hästen mötte Västerås borta, men siffrorna rann i väg på slutet när Hästen tog ut målvakten. Jag tror också på seger, men det är ett läskigt lag att möta om man inte är skärpt.
Kommer även jag ihåg Vita Hästen i forna Rosenlundshallen. Fina minnen helt klart.
Men nu är det 2021. Stor skillnad - i exakt allt som ex- organisation, antal SM-Guld, ekonomi, supportrar, tak över isen osv…
Mest imponerad att dom bibehåller just namnet, Vita Hästen. Därav kross med två-siffrigt!
Känslan är “nja” för HV att möta VH. Det får bli en fyragångshändelse. Jag ser det här som ett trappsteg mot HA-finalen. Denna match ska bara vinnas. Tippar 5-1 och Önerud går upp i ensam ledning i skytteligan. Kul med tillskottet av Huhtala även om det inte blir premiär i denna match. Det är lika bra att man går ut hårt och ökar direkt. Det ser ut som en spelartyp som behövs, och det blir perfa just mot Karlskoga som spelar hårt.
Den här matchen skall vi ta. Jag är inte orolig.
Jag är däremot orolig för matcherna mot Modo och Södertälje.
Där finns risken att spelarna mentalt redan börjat fundera på resp nestkommande match som är mot förväntade slutspelslag.
Och den bristen på fokus är nog HV’s största motståndare i år…
Den här match blir ett riktigt test på hur man hanterar den.
De blir första gången man möter ett lag på den förmodade “nedre halvan” och där man ska vinna 19 gånger av 20.
Det borde vara en ganska stor klasskillnad mellan lagen. Men detta är garanterat årets match för Hästen. Därför är det viktigt att komma ut som mot Troja och Tingsryd genom att döda matchen ganska snabbt. Försöka att inte ge Hästen kommandot första 5-10min, då känner de att de är med och kommer ha en enorm energi och vilja.
Japp. Men just för att det är första gången så tror jag ledarna (formella så väl som informella) har enklare att lyckas med att banka in i skallen på samtliga att det är här och nu.
Jag är mer orolig nästa gång. Och framförallt de gånger vi har ett förmodat topplag bara några dagar senare.
Stille står som Head Coach på Swehockey. Samuelsson frånvarande? Det oroar mig inte jättemycket, Stillman håller säkert som HC också, men det är en iakttagelse. Det här vinner vi på tre femmor.