Ja, det här med skadorna alltså… Vi har många på skadelistan, men som du och vissa andra påpekar. Vilka är det vi egentligen saknar?
AP. Absolut. Han hade varit ett avbräck för vilket SHL-lag som helst. Men sen tittar vi på resten.
Luoto? Vi har inte en jävla susning om han är den toppspelare han värvats för att vara.
Kaski? Mr Skjuta slagskott i tid och otid som snittar 0,5 per match, men som i HV nu anses vara bärande för heeeela vårt offensiva hot från blå. Jisses.
Fisker Moelgaard. En talang utöver det vanliga. Men ska allt stå och falla med att en 19-årig center är borta? Ja, då har vi major problem.
Jag tror inte spelbolagens odds på HV-seger sänkts nämnvärt om vi haft dessa spelare i laget…
Om det är något problem som skadorna visar så är det hur oerhört tunn och dålig trupp vi har (vi har på riktigt ingenting att fylla på med vid skador). Vinstchanserna är låga med full trupp, snudd på obefintliga om en 19-årig center inte är i speldugligt skick.
Skadorna är a easy way out om man vill hitta orsaker till varför HV är där de är idag. Gräver man lite djupare så borde flesta inse att det är inte det som är problemet.
Jag tror det är en kombination. Mer istid till våra bästa spelare i 5v5 och PP, bättre matchcoachning, tagit ut Mv för spel 6v4 i slutet under kvällens match är några saker som står på AB:s minuskonto och som kan ha kostat oss poäng.
Tycker AB ska ha ros för det som varit bra såhär långt vilket givetvis är många saker, men likväl finns det saker man kan ge honom ris för och det tror jag han själv bröstar.
Absolut, jag håller helt med dig om att coachningen under match inte varit optimal och det tror/hoppas jag även att AB är medveten om. Ser man annars till 5v5 så har vi ju legat väldigt jämnt, och även varit bättre, än motståndaren. Det som skiljer oss mot motståndaren har i mångt och mycket varit specialteams.
Jag gillar dock inte övertron AB verkar ha på. Tikka och Stakke. Det är minst sagt skumt.
Skadorna är visst till viss del problemet. Det är som om Färjestad skulle sakna tomasek. AP är vår tomasek, han bidrar med att på nåt sätt alltid va inblandad i ett mål framåt varje match. Det hade inneburit förlängning mot Frölunda och idag LHC.
Nä inte dom matcherna nej. Men idag hade vi haft ett2-2 läge, med AP på isen så gör vi ett mål mer varje match, sen kanske det inte alltid räcker till seger, men idag och mot Frölunda hade det räckt till poäng.
vad jag läst och hört så vill han ge dem en så kallad ärlig chans, jag vet det låter helt sjukt. hoppas att förtroendet har försvunnit helt på måndag morgon.
Läser att AB är frustrerad och att om laget hade ett fungerande PP hade situationen varit annorlunda. Jag hoppas han ställer den frågan till sig själv, hur ser PP ut? Varför fungerar inte PP och vilka spelare spelar PP?
Tycker ändå att AB känns rätt för Hv, det är inte tränaren det är fel på. Jag tror på honom. Däremot har Abbott och Hv fått ärva för mycket av nubbens fuskbygge, med spelare som inte håller måttet. De hade behövts göra av med, men man kan ju inte göra sig av med alla. Hv är för dåliga framåt helt enkelt, det är problemet. Det är egentligen bara AP20 som levererar på högsta nivå, men han är jämt borta. Den tilltänkta ”spetsen” finns inte riktigt tyvärr. Det måste tyvärr in klass och det måste ske fort. Tycker att en spelare som Reber utmärker sig mer än spelare som Brännström tex. Tycker det säger ganska mkt om hv som lag. Hv kämpar men räcker liksom aldrig till ändå. Vi förlorar ofta med ett mål. Men vi får inte ens in en kvittering, då är man aldrig riktigt nära en seger heller kan jag tycka.
Arbetsinsatsen är förstklassig! AB har uppenbarligen skapat något riktigt bra här. Det behövs dock en seger snart för att luften inte ska gå ur truppen.
Alnefelt!!!
Hugo Fransson blir bara bättre och bättre.
Negativt
Truppen är för svag för att kunna hantera skador.
Återigen offensiven — även om det var ett fall framåt med några längre etablerade spel. Men trots lite mer puckinnehav en oförmåga att komma till farliga lägen.
Powerplay. Ett fungerande powerplay med normal målprocent hade gett oss poäng i någon/några av de fyra matcherna.
I bortamatcherna har det varit förväntat med förlust. Växjö och Frölunda är så pass mycket bättre och har haft ett fungerande spel under lång tid. Ett fall framåt att vi inte blev utspelade som förra säsongen. Linköping ska vi kunna rubba på papperet, men inte i verklighet då de är HV:s bogey team. Så egentligen inget konstigt med bortamatcherna.
Hemmamatchen mot SAIK borde vi däremot ha tagit poäng i. HV har tidigare kunnat kämpa till sig poäng mot SAIK.
Hade HV bara haft ett fungerande PP som levererat så hade det blivit poäng i några av matcherna. Fixa PP. Nu.
Tikka har börjat göra det bra i defensiven med att få stopp på motståndarnas anfall. Ser inte riktigt vem som skulle kunna ta den rollen. Juniorerna klarar allt som oftast inte av att stå emot motståndarnas offensiv — även om det händer bättre grejer offensivt än med Tikka.
Stakke fick inte mycket mer speltid än juniorerna (förutom Reber som fick mer speltid) trots att han får spela BP. Joel Abrahamsson är den som satt på bänken — förutom något byte.
Så AB har att välja mellan defensivt valpiga juniorer eller Tikka som inte kan spela offensivt…
Förresten, Tedenby fick bara 11 minuter. Känning? Eller matchade AB bort honom?
Arbetsinsatsen är mkt bra, de ger sig inte iallafall. Här är AB mycket bra för Hv tror jag. Strongt ändå med så mycket spelare borta. Hade kanske gått att vinna ngn av matcherna med ett bättre PP, som har varit uruselt. Ändå om många spelare är borta så fattas de där riktiga klasslirarna. Hv spelar runt i PP, men chanserna som kommer blir aldrig riktigt farliga. Kollar man på andra lag, så bara smäller det direkt. Det är inga krusiduller. Det kommer bli bättre när många har kommit tillbaka, men tyvärr så måste det in en eller två riktigt bra forwards.