“Trygghet och lugn”. Enligt Rahm är det nycklarna till kvällens match. Det enda sätt vi fans kan anamma dessa känslor är om vi tar kopiösa mängder Rohypnol och låser in oss i en madrasserad källare med betongväggar och ståldörr. Den enda nyckel vi ser, det är den vi spolar ner i dasset tillsammans med föreningens existens i SHL.
Vi handhjärtar oss ner i HA och vinner århundradets jönköpingsbo-pris för att vi schangtilt och frivilligt ger upp vår plats i SHL till förmån för mindre bemedlade föreningar. En stilstudie i kontinuerlig självförnedring. En handlingsplan för att kompensera för en ishockeyns motsvarighet till arvsynden.
“Alla som håller på HV är inte idioter, men alla idioter håller på HV … och tror att vi just nu seglar mot ära och framgång med helt rätt personer på alla positioner” för att avsluta med ett känt citat från en av bygdens stora, Dag Hammarskjöld.
Föreningen som inte kan vinna mer än två på rad ska nu försöka med att ta Örebro, på bortaplan.
Tror vi håller liv i kontinuiteten och vinner första perioden för att totalt gå ner oss i andra och förlora på grund av ett individuellt misstag i tredje
Självklart kan vi vinna mot team Marjasin.
Vi har visat att vi kan vinna mot alla. Det är väl bara det att vi inte gör det så ofta. Så, sållar man bara bort alla mellanliggande fadäser så vinner vi ju mot alla, hela tiden.
Helt klart ett supergäng, där alla spelare, ledare, managers och styrelse är precis rätt personer, på rätt plats, i rätt formation, hela tiden. Kanonbra. Hipp hurra för vi är så jättebra.
Jag vill slita ut mina tänder och hälla saltsyra i hålen.
Jag förstår att man inte kan spela de bästa spelarna konstant, men i viktiga lägen och när det drar ihop sig kan vi inte spela en spelare från HA som har sämst +/- statistik i ligan.
Gärna inte ihop med Pasic heller då som inte direkt är någon defensiv fantom.
Man borde kunna byta konstellationer då och köra med säkrare kort. Blanda lite i kedjorna etc.
Jag tror t.ex. OSL kan spela såna minuter ihop med vissa andra för att fylla ut då inte Ang och Co orkar spela konstant.
Olika spelare har olika för och nackdelar men man behöver inte slaviskt köra på med samma kedjor om man på slutet när det står och väger ska sätta in folk att spela mot Puistola & Karlkvist.
En sexpoängsmatch av rang verkligen. Örebro har hittat ett bra spel igen på sistone, men samtidigt finns det en oro för att lägstanivån ska blotta sig igen. Örebro släppte in sju mål senast lagen möttes i Bern Arena. Det tror jag inte kommer att hända, men det gäller att ha respekt för motståndarna för HV71 har lyckats plocka ikapp en del. I slutändan får jag väl hoppas att det är Linköping och inte Örebro som HV71 klättrar förbi.
Jag känner att jag knappt bryr mig längre om hur de återstående matcherna går. Kvalet är redan klart och nu handlar det endast om hemmaplansfördel eller inte.
Det enda jag tittar på i matcherna är om vissa tendenser syns. T ex förmågan att spela på ledning, att kunna stänga ner en match, att kunna vända match man hamnat i underläge, att det finns ordning i BP/PP, uppoffring i spelet som t ex att täcka skott (sämst i ligan). Alltså sånt som kommer avgöra kvalet.
Just nu pekar dessa tendenser i negativ riktning, men det finns fortfarande tid kvar att fixa till. Men då krävs det att man:
menar allvar med att man vill vara kvar i SHL.
att man gör de förändringar som krävs för att man ska klara sig kvar.
Efter att ha lyssnat på Hult i Nedsläpp HV71 så är känslan att hela föreningen gett upp. Det får bli som det blir. Det finns ingen kraft kvar att göra nånting åt läget. Bara att hoppas på att det löser sig. Av sig självt.
Sett till den här matchen så finns det inget som pekar på HV-seger eller ens poäng. Man har bevisat så många gånger nu att man inte kan vinna den här typen av matcher. Men det kanske är lika bra att avhakningen sker nu, så att även de mest verklighetsförnekande sektmedlemmarna inte kan påstå något annat än att det blir kval.