Omgång 40: HV71 - IK Oskarshamn

HV71 vs IK Oskarshamn


image image

Falleren fallaralla.
Det är laget som skall göra det. Vi står och faller som lag. Just nu är vi sämre på det där med att stå, men bättre på att falla. Där är vi inne i ett stim. Diskursen här på forumet är lång och invecklad, till vad man kan göra när man faller. Lösningen som krystats fram verkar ligga i olika former av att ställa sig upp igen. Hur detta bäst görs är vi inte helt eniga om. Kortsiktigt behöver laget komma samman.

Hur man kommer samman som lag är ytterligare en fråga som diskuterats. Danskurs var svaret från någon. Detta för tankarna till ribbstolar, ungdomens gymnastiklektioner, överentusiastisk gympalärare och bugg. Fy fan för bugg. Buggkurs och hockeyallsvenskan, precis lika illa.

Disco däremot. Förutom metal, finns det nog ingen musikstil som har en sådan gränsöverskridande positiv inverkan på mänskligheten. Disco har dessutom den fördelen att man, efter ölbärs och utan tidigare kvalifikationer, kan utföra rörelser som i vissa fall kan definieras som dans. En annan fördel med discodans är att finländarna redan har en stark discoutbildningstradition.

Upp till dans, HV71.

Johan’s tankar

FORZA HV71!!

10 gillningar

återigen ett lag med negativ trend som kommer bryta sin mot hv…

Förlust idag och de är över. 3 kommande matcher fbk, luleå och växjö, 3 solklara förluster

Idag vinner vi.

3 gillningar

Det är klart vi vinner idag men sen vet jag inte. Efter Frölundamatchen har man gett alla tvivlare ännu mera bränsle.

Jag tror snarare att säsongens största bottennapp kommer ikväll. HV-spelarna har sett sjukt omotiverade ut de senaste matcherna och IKO skulle bara älska att knäppa oss på näsan, på hemmaplan, inför kvalet.
Lindbom verkar ju dessutom ha tappat truppen helt.

Vår danske junior är bäste forward, Frölundas 3emålvakt är vår bästa målvakt, en 38-åring är vår klart bäste back…inte konstigt att laget ligger där de ligger. 3 poäng är ett måste ikväll, jag undrar hur det ligger till på det mentala planet.

2 gillningar

Har inte skrivit så mycket efter senaste veckans senaste förluster. Det har bara känts tomt. Det är inte kul att titta på matcherna.

Frölunda-förlusten gav ändå visst hopp. Spelet såg bra ut.
Färjestads-matchen var slätstruken.
Timrå-matchen var totalt håglös.
Trenden är djupt oroande.

39 matcher spelade.

  • En poäng mindre än säsongen vi åkte ut.
  • En poäng mer än förra säsongen.

Om någon tvekat: HV71 är precis lika dåliga som de varit de senaste säsongerna.

Nu är sista chansen.

  • Säsongen vi åkte ur gick botten ur i omgång 41 och 11 förluster radades upp på rad.
  • Förra säsongen vände det i omgång 40 och sedan radades det upp 10 segrar på 13 matcher.

Förlust idag och fokus behöver till 100% sättas på att förbereda laget för kvalspel.
Det är som sagt inte kul lägre att tittat på HVs matcher. Det har blivit till ett enda långt utdraget kvalspel.

6 gillningar

Genrep inför kvalet. Jag är ambivalent angående resultatet dock. Hellre förlora nu och vinna i kvalet än tvärtom. Bäst är att vinna både nu och i kvalet, men det finns väl risk att det inte blir så.

1 gillning

Innan Frölundamatchen ville jag främst ha bra spel. Kände mig optimistisk efteråt men laget har kollapsat.

Vad vill jag idag? Jag vet inte.
Inte ens en brakförlust kommer leda till förändring.

Jag tror på torsk dessvärre, finns ingenting i den här usla truppen som man kan hämta.

IKO har ju hittills bara en öt-vinst i HG och två vinster i O-hamn. Resten har HV vunnit.

Sååå…det är bara vinna som gäller. Låt IKO fortsatt åka hem med känslan " här är omöjligt att vinna".

4 gillningar

Det finns en plats kvar av forumplatserna. HUGG.

En chans att gå på hockey gratis, tillsammans med forum-skribenter. Win-win.

3 gillningar

Det kommer krävas vilja för att vinna, även mot IKO.

Vi får helt enkelt se om viljan finns där idag.
Därefter får man väl se framåt igen. Fan, vilken jävla skit.

Är det spikat att Dichow inte är med?

Tror det.

Samma lag som senast sa Lindbom i JP

1 gillning

Ja, Frölundamatchen var nog spelmässigt bland det bästa man presterat den här säsongen (ja, jag vet @Shitkicker det är bara poängen som räknas i slutänden). IMO.
Min amatörmässiga analys av vad jag tycker man gjorde bättre den matchen i spelet MED puck var:

  1. backarna paniksprätte inte iväg pucken så fort dom kunde utan var kyligare och spelade sig ur den första pressen. Ja, man spelade fast sig i egen zon ett antal ggr men oftast löste man det och kunde starta ett anfall i lugn och ro
  2. mer kortpassningsspel från egen zon, genom mittzon och därför kom vi också in oftare kontrollerat i anfallszon.Det är svårt med korta passning om man är långt ifrån varandra. Det är lättare att sätta dom på bladet och därför var också passningsspelet bättre.
    I matcherna efter tycker jag vi fallit tillbaka i spelet med att backarna tvingas till långa pass upp i mittzon till ofta stillastående forwards i passningsskuggan och man tvingas egentligen bara ge bort pucken. Det verkar nästan vara det som är HV-hockey nuförtiden, tyvärr.
1 gillning

Nu ska man sätta sig i bilen och åka och se en riktg ödesmatch.

Torsk och en strid på kniven om att få hemmafördel i Play Out.

Vinst och en strid på kniven om att slippa Play Out.

Bör och ska givetvis bli en seger men detta håglösa Lindbomlag känns sjukt opålitligt och saknar helt ett eget konstruktivt spel.

Har inte ens en känsla för hur det kommer att gå idag även om en promenadseger borde stå på menyn.

Idag har ju t o m Ortio chansen att vinna målvaktsmatchen då IKOs målvakter är nästan lika dåliga som Ortio statistiskt sett.

2 gillningar

1 gillning

Hemmamatch mot tabelljumbon en lördag. Det är sådana här matcher vi MÅSTE vinna för att ens ge oss själva chansen att slippa ett nytt ångestkval. Har spelarna vad som krävs?