Omgång 41: HV71 - Malmö IF

HV71 vs Malmö IF


imageimage

SM-guld-SM-guld-SM-guld-SM-guld-SM-guld-vattenskalle…

Nåväl. Hellre vattenskalle för några timmar än förlust, säger jag. För en liten tid där så glömde vi av cirkusen i föreningen, all förvirring, all förnedring. Vi vann en match. Det är vi inte vana vid och önskan om vattenskalle är stor, bland spelare, ledare och fans. Lindboms vattenskalle i intervju-position var rörande. Säga vad man vill om killen i KD-form men hans HV-hjärta lös igenom på ett fint sätt. Att kunna vinna när man är uträknad är en av de finaste egenskaperna sportvärlden har.

Ordet ‘uträknad’ innehåller två delar: ‘ut’ och ‘räknad’. ‘Ut’ som i riktningen Kent är på väg, och ‘räknad’ som i dagarna tills det händer. Uträknad är även HV’s chanser till spel i SHL nästa säsong, om man skall tro oss här, samt hela den förenade hockeyexpertisen i detta avlånga land. Det är fint med enighet vilket medför att det saknas anledningar för Birgit Friggebo att ta ton. Men, vattenskalle trumfar enighet och således sitter man här och fångrinar i hoppets bleka sken.

För imponerande antal gånger i rad verkar det som om det blir nära nog lapp på luckan i Husqvarna Garden igen. Man grinar… igen. Det blir återigen klapp och klang i hallen vilket förhoppningsvis leder till framgång. Vilket osökt får mig att återkomma till klippet ovan. För lyssnar man noga så gör sig en ranglig Halmstad Hammers-supporter sig hörd över församlingen och proklamerar bestämt: “man får aldrig några framgångar genom att skrika”. … pyttsan! Det får man visst det, och ännu bättre blir det med klappor. Klappkalas efterfrågas. Och kalas blir det av att klappa till Malmö!

Släpp pucken!

Charles challerar

FORZA HV71!!

11 gillningar

Imon ska jag sitta på lokala olearys med ett gäng polare riskerar att bli en dyr nota beroende hur vi spelar…

1 gillning

Det har varit en sjukt spännande vecka.
Först idag läste jag om Stillmans intervju i JP. den som några ville gömma och begrava.
Men va fan allt måste väl ut ur skåpet?
Skitsamma
Imorgon förväntar jag mig en fortsättning på bra defensiv.
Bygg mot kvalet
Försäsongen mot Malmö börjar imorgon.
Det är klart vi måste visa vilja
Eller vad?

1 gillning

Håller med! Allt annat är en bonus. Ska bli spännande att följa hur lagets utveckling blir med Lindbom och Pelle.G

1 gillning

Brilliant matchtråd som vanligt :smile:

Hoppas vi tömt skallarna på vatten för det finns fortfarande en del vi behöver slipa på. Tänker t.ex på vad alla utespelarna ska göra när vi har pucken.

1 gillning

En trea är grymt viktig idag.

  1. Man kan visa var skåpet ska stå inför kvalet.
  2. Man kan faktiskt sätta lite press på Brynäs. Även om jag tror BIF tar Rögle hemma.

Efter intervjun med Challe B - Man kan ju inte annat än att älska honom. Vilken pärla.

1 gillning

Defensiven var lika risig som vanligt mot Timrå. Stora skillnaden var Ortios storspel.
Defensiven måste förbättras avsevärt om det skall till flera poäng på kontot. Ortio kommer inte kunna dominera på samma sätt match efter match. Så, idag förväntar jag mig att backarna spelar enkelt i defensiv zon när man måste och spelar uppoffrande och täcker skott i varje byte! Men vad är oddsen på det…

Ortio fick också hjälp av försvaret att storspela. Jag tycker man visade mer kraft framför eget mål. Sen höll man TIK på utsidan också. Målvakter blir automatiskt mycket bättre om de får hjälp av försvaret.

Men visst HV måste upp något snäpp i offensiven för att kunna fortsätta vinna hockeymatcher. Man kan knappast räkna med att en målvakt ska rädda 42/43 skott varje match. Men betryggande iaf att se att Ortio still got it. Man har ju tvivlat både 10 och 15 gånger denna säsong. Nu ska han bara visa det lite oftare också.

1 gillning

Okej grabbar och tjejer! Vår hockeyintresserade vän “Mavix” från Litauen vill så gärna ha en HV-pin. Vill någon av er köpa det om ni ska på dagens match? Köp den och maila till honom och be om postadress och sedan skicka den. Total kostnad 49 för pin, 30 för frimärke + brev. Han har ju bett länge om detta nu och då jag själv inte kommer till HG på några veckor till (bara lyckats pricka in tre matcher där denna säsong) så hoppas jag att vi kan fixa detta. Helst medan HV71 fortfarande spelar i SHL, för sedan kanske intresset svalnar…

5 gillningar

Vi har lte olika syn på det hela, helt klart. Enligt mig, ren och skär tur att vi vann och man släpper till alltför många sk 100% lägen och jag drar inga växlar av den matchen mer än att HV faktiskt fick vinna och att det i sin tur kan ge lite självförtroende. Att Ortio storspelar, det har han visat tidigare också i enstaka matcher. Det jag misstänker, eller snarare hoppas (utan ngt statistiskt underlag) är att Ortio faktiskt kan vara en slutspels målvakt. Hoppas för HVs skull att det också isf gäller i kval:)

2 gillningar

Det som gjorde mig hoppfull i Timrå matchen var att laget kunde vinna trots att man inte vinner skotten och inte har maxutdelning (t ex Frölunda och Växjö matcherna). I många matcher har HV skapat fler 100% chanser än motståndarna, men missat dem och satt en hedersamförlust på kontot. Nu stal man 3 poäng. Jag tror det är viktigt att kunna vinna utan att spela enormt bra. Kan man ta några sådana segrar så hjälper det sargade spelares självförtroende något enormt.

Sen tror jag inte att segern senast var tursam. Den kom genom stenhårt arbete och att man hjälper Ortio på ett bättre vis.

Men forum är till för att tycka olika :). Jag tar hellre en tråkig defensiv seger än en hedersam förlust där man skapar mycket mer än motståndarna. Vi får se om TIK var flyt eller att man har höjt nivån på försvarsspelet under de kommande matcherna. Speciellt Luleå borta blir en bra värdemätare. Tight defensiv där och jag börjar tro på en strukturell defensiv förbättring. Men möjligt du har rätt och det blir 4-0 till LHF på tisdag och 3-4 idag efter straffar typ. Då är TIK segern inte värd ett skit.

Anledningen till vinsten senast är till 100% att HV71 prioriterade defensiven före offensiven. Annars hade det aldrig gått vägen, knappt det hjälpte och det är väl lite oroväckande. Challes intervju inför matcher är goda. Spel klart situationen i egen zon sen går vi framåt. HV71 behöver inte tok jaga på varje puck.

1 gillning

Hoppas man, som Challe är inne på, inte blir övermodiga nu när vi möter jumbon på hemmaplan. Inga tjuvrusningar utan tanke, då får MIF spelvändningar på oss och de har en del spelare som kan göra mål.

Det är väl nu det gäller att visa vad man är gjorda av. Förväntar mig bästa presationen för säsongen.

1 gillning

Att man prioriterade defensiven tycker jag bara är positivt eftersom man ju ÄR ett bottenlag.

Det gäller att inse det och spela därefter, bygga upp en defensiv säker bas och sedan kontra etc.

Johan Lindbom sade i intervjun att man behövde städa bort dåliga pass i egen zon och jag gillade att höra det - tycker inte Tommy Samuelsson var lika tydlig med det.

Visst hade vi “tur” förra matchen (plus en Ortio som var överjordisk) , men samtidigt har vi ju spelat jämnt med andra lag (spelat “bra” men haft “otur” många andra matcher) så man kan ju inte bli för negativ bara för vi råkar ha “tur” en match.

En del säger att det inte FINNS tur och otur - vilket är dumheter - däremot brukar ju tur och otur jämna ut sig i långa loppet .

En hel del av HV:s “otur” kom däremot från våghalsigt och dumt spel när man lett matcherna i tredje perioden

1 gillning

Lördag. Hemmamatch. Mot jumbon man troligtvis möter i kvalet. Segern mot Timrå i ryggen. Idag vill jag ha en 100%-ig insats från samtliga. Och att Ortio får fortsatt förtroende i kassen.

1 gillning

Nu har jag lyssnat på Challe! Allt låter förnuftigt istället för “mer kroppar på mål”. Vi ska inte ge motståndaren nån gratischans och vi ska ligga rätt för då får man spelvändningar.

Sjöholm med! Bra!

1 gillning

Ett fysiskt starkt Malmö kan bli tufft för våra lättviktare!
Bröderna Sylvegård är killar som jag gärna sett i HV71 men som man inte gillar i motståndarna.

Här måste vi ta kommandot från start och och inte bli små!

1 gillning

Håller med om allt du säger. Problemet som jag ser det, är att HV tyvärr inte har spelarna(backarna) för ett prioriterat defensivt spel. Man har byggt laget löjligt naivt på frejdigt anfallspel och låtit backarna spela alltför svårt genom hela säsongen. Det visste naturligtvis Tommy och Stillman men det fanns liksom inget alternativ spelmässigt. Nu kommer Lindbom in och ändrar och trycker mer på defensiven (vilket är den sista livlinan) Men instinkten i flertalet av HVs backar säger nåt helt annat. Vi får se, blir spännande att följa.

1 gillning