Omgång 42: HV71 - Luleå Hockey

I ett bra lag så hade han kanske haft 2-3% till men det är fortfarande inte super bra. Bara att konstatera att han inte haft nån bra säsong.

#indichenwetrust

Han hade 95% under spurten förra säsongen.

Dichow har mycket bättre siffror med samma kassa HV försvar. Så handlar om ens egen insats och inget annat.

Hade Ortio haft samma siffror över denna säsongen som Dichow haft i HV hade vi haft häng på sjätteplatsen.

Är inte krångligare än så.

Ortio har varit bedrövlig denna säsongen och är huvudorsaken till vår placering.

Ortio var grym under spurten förra säsongen och var huvudorsaken till att vi är i SHL denna säsongen.

Vårt största problem är målvaktspositionen och det måste bli rätt nästa säsong. Vi kan inte ha 87/88 % på vår förstamålvakt.

4 gillningar

Fast det är ju självklart. Om lagen vi mött gjort mindre antal mål på skotten de sköt så hade det gått bättre.

Det betyder inte att man kan säga att det enbart är målvaktens fel.

Om hälften av skotten är helt otagbara för ens värdens bästa målvakt för att motståndaren får stå sopren i slottet så är det ju den delen inte nåt målvakten kan påverka.

Vad jag menar är att vilken målvakt som hellst antagligen hade haft 2-3% lägre snitt i HV än i växjö t.ex.

Även med det sagt så har ju Dichow varit fenomenal och Ortio ändå inte speciellt bra.

1 gillning

Orito är alldeles för ojämn ja.

Håller med. Ortio har kostat oss poäng. Visst. Men det har även vår urusla defensiv och trubbiga offensiv gjort.

Dessutom. Handlar årets resultat enkom om en dålig målvakt. Ja, då är ju lagbygget i övrigt rätt bra, eller?

Jag menar att det inte är det.

2 gillningar

källa

Kan någon förklara hur Dichow endast får 0,8? är det pga de andra målet han släppte in eller?

Håller med, är inte enkom målvakten även om det är i särklass största enskilda orsaken.

Vi såg ju förra säsongen hur vi blev ett topptvålag med ett grymt målvaktsspel sista typ 15 omgångar.

Lagbygget i övrigt också dåligt.

Med vår megabudget så är vi ju automatiskt topp tre om vi lyckas hitta en OK målvakt och lyckas någorlunda med lagbygget.

Lyckas man få valuta för pengarna så är man ett topplag om man har högst budget. Nu har vi misslyckats med allting och är otroligt nog i botten.

Vi har haft sämst eller bland de sämsta:

Coacher
Målvaktssida
Backsida
Forwardssida
Fysträning

Då blir det kasst resultat trots dyraste kostnaden. Jag hade varit missnöjd även med en sjätteplats.

Jag tycker Nubben misslyckats i stort sett inom alla områden men hjälper inte när ledningen är nöjda och han får härja vidare som det ser ut.

Oskar Vrål-Lyrenäs

2 gillningar

Självklart är lagbygget ett haveri rakt igenom. Men samtidigt är målvakten en stor del i det. Som man brukar säga - målvakten är halva laget. Och det säger man av en anledning.

Ortio är och har varit för dålig. Vilket är mycket mer allvarligt och får mycket större påverkan på resultatet, än vilken annan enskild spelare som helst i laget.

Med en bättre målvakt hade HV haft fler poäng.

5 gillningar

Visst har Ortio varit för dålig, problemet var ju att Brattström var än sämre. Med en bra målvakt så hade vi säkert haft fler poäng, då han kunnat vinna matcher åt oss som Ortio gjorde förra säsongen. Men den här säsongen har både målvakt och försvarspel varit uselt, jag hoppas nu Lindbom låter Dichow stå, då han klarar det Ortio inte gör, mota puckarna.

1 gillning

Såg att Kris Beech stod i båset igår, vad gör han tror ni?

Men var verkligen Brattström sämre än Ortio? Ungefär lika kassa båda två skulle jag säga.

1 gillning

Sista grejen kring målvakten.
Blir ganska lätt att raljera som soffcoach…
När man ändå inte har alla omständigheterna
Typ:
Besticken skall ligga i bestickslådan - check.
Målvakten, hmm, jo skall stå i målet - check
:smiley:

Trevlig fredagskväll!!

1 gillning

Brattström gjorde en bra match mot Oskarshamn. Vinst och stabilt spel.

Brattström gjorde en mindre bra match mot Modo borta där två mål var svaga ingripanden.

Den stora härdsmältan i Gbg upplevde jag på plats. Där var han direkt magnifik halva matchen. Räddade laget på ett sjukt bra sätt. I den matchen fick VF stå och prickskjuta in 5 av 6 mål. Skulle inte på något som helst vis lasta Bratten för den förlusten. Kolla gärna highligtsen på ett nyktert sätt så ser ni.

Så i Hv fick han inte alls chansen att bevisa sig. Nu har han lämnat och vi har fått in en oerhört lovande och blivande stormålvakt. Skulle faktiskt inte förvåna mig om Dicken får ett rejält genombrott nästa år (om vi spelar shl) och blir sen inplockad i Canadiens organisation. Den risken är iofs stor ändå om han gör det bra i avslutningen av serien

En bra och två dåliga per varje tre-matchers-cykel (osäker på den språkliga hanteringen). Är ju ungefär som Ortio med den skillnaden att Ortio gjort det över dryga 30 matcher istället.

Håller med dig om att han aldrig fick chansen. Med facit i hand kanske man borde slängt in Brattström fler gånger. För det har ju varit uppenbart väldigt länge att Ortio släpper nån billig var o varannan match, och Brattström kanske hade spelat ok i de framträdanden han aldrig gavs. Vi kommer nog aldrig få reda på hur det hade fallit ut, hehe.

Skönt att vi har den unge dansken numera i vilket fall.

Vill minnas att Ortio gjorde en kanonmatch, Brattström fick chansen nästkommande mot Leksand, och det kändes som de få skott Leksand hade gick in på märkliga sätt…Kanske har drömt, börjar ju bli gammal :grinning: