Omgång 43: HV71 - Skellefteå AIK

[list][list][list][/list:u][/list:u][/list:u][list][list]OMGÅNG 43 2014-01-21 19:00[/list:u][/list:u]

Tidigare möten:
Omgång 11: Skellefteå AIK - HV71 5-0
Omgång 16: HV71 - Skellefteå AIK 1-5
Omgång 36: Skellefteå AIK - HV71 4-1
Matchen visas på

HV71 har plockat poäng i tre raka matcher och är på väg uppåt i tabellen och fortsätter poängen strömma in har man snart hugg på en direktplats till slutspel. Men nu ställs man mot antagonisten Skellefteå. Ett lag som man inte besegrat denna säsong. Och Skellefteå lär vara sugna på att segra igen då man kommer till spel med fyra raka förluster i ryggen.
Serieledarna har 83p, HV71 befinner sig på en 10:e plats, 10p ifrån en kvalserieplats.

Bäste poängplockare:
SAIK: Rank 3 #10 Joakim Lindström 43p ~ 1,04 PPG (1+3 inbördes)
HV71: Rank 30 #71 William Karlsson 24p ~ 0,58 PPG (0+1 inbördes)

Läget i Skellefteå AIK:
Har 4 raka förluster på kontot; Örebro borta (3-2 PS), Växjö hemma (0-6), Luleå borta (2-1) och senast Modo hemma (1-2).
Fredrik Lindgren är tillbaka från skada och är spelklar till kvällens match.

Pontus Petterström
Johan Alm

Läget i HV71:
Förlust efter straffar senast hemma mot Brynäs (4-5 PS)
Bendelin inför matchen:
“- De är i bra slag och det blir mer viktigt hur vi presterar. Vi kan inte göra så mycket åt i vilken form de kommer i utan det handlar om hur vi ställer upp.”
“- Det är ett jättebra läge för revansch. Vi ska försöka göra match av det. Sen får vi se hur långt det räcker”


Rajala gör comeback ikväll i första kedjan!

Bästa poängplockarna i HV71 senaste 3 matcherna
#24 Eric Christensen (4+2)
#18 Kevin Fiala (2+4)
#71 William Karlsson (2+2)
#22 David Petrasek (0+3)

Mattias Karlsson (Långtidsskadad)
Johan Davidsson (Långtidsskadad)
Sebastian Strandberg
Andreas Jämtin

Laguppställning:
1:A FEMMAN
11 Anssi Salmela (LD)
41 Chris Campoli (RD)
72 Patrik Carlsson (LW)
71 William Karlsson (CE)
17 Toni Rajala (RW)

2:A FEMMAN
6 Oscar Fantenberg (LD)
22 David Petrasek (RD)
18 Kevin Fiala (LW)
24 Erik Christensen (CE)
90 Ted Brithén (RW)

3:E FEMMAN
27 Jesper Williamsson (LD)
33 Elias Fälth (RD)
8 Erik Andersson (LW)
26 Riley Holzapfel (CE)
16 Filip Sandberg (RW)

4:E FEMMAN
73 Stefan Johansson (LD)
29 Brett Sterling (LW)
79 Johan Lindström (LW)
28 Anton Bengtsson (CE)
4 Marcus Nilson (RW)

Sett till tabellen så är detta den tuffaste utmaningen. SAIK har vunnit alla möten mot HV denna säsongen och har 14-3 i målskillnad. Samtidigt har deras maskin hackat på slutet med tre raka förluster, samtidigt som HVs trend pekar något uppåt. Lagt till det så har HV spelmässigt gjort några av sina spelmässigt bästa insatser denna säsongen mot just SAIK, dock utan att ta poäng, så det hade varit skönt att göra det idag. Anledningen till att man kunnat spela ut mot SAIK är att ingen förväntar sig seger, eller ens poäng, och således har HV kunnat spela helt utan press. Hoppas att man kan göra det även idag.

Är det någon gång HV ska slå SAIK denna säsong så är det väl nu. Jag tror (eller rättare sagt hoppas) på uddamålsseger för HV. Men då krävs det en laginsats av Guds nåde och inte en massa enskilda offensiva utflykter i helt fel läge i matchen, á la Salmela senast.

Kom igen, HV!

Fan, är Rajala inte med idag heler? :frowning: Jaja, det blir överkörning idag. 6-0 te håve blå.

Rajala comebackar! Enligt HVs facebook sida.

Rajala spelar.

Ja, vad kan vi förvänta oss idag. 1-4 kanske… SKAIK är Sveriges bästa lag alla kategorier. Att man slappnar av och förlorar några matcher när man leder så pass stort är bara normalt. Tyvärr tror jag det är “sluttorskat” för norrbottningarna ikväll.

Hoppas verkligen vi orkar stå emot. Får vi med oss poäng är jag mer än nöjd!

Verkar som Rajala gör comeback ikväll :smiley: Sweeeeet

Då har vi tre kedjor som ska kunna prestera.

WK-PC- Rajala
Fiala- Chirstensen- Britén
Krog- Holza- Sterling
Bengtson- Nilson- ???

Kedjorna enl swehockey:

Rajala, Karlsson, Carlsson
Fiala, Christensen, Brithen
Sandberg, Holzapfel, Andersson
Nilson, Bengtsson, Lindström
Extra: Sterling

72-71-17
41-11

90-24-18
22-6

16-26-8
33-27

4-28-79
73

Extra spelare 29

Krog står inte med i laguppställningen och Sterling står uppsatt som extraforward.
Känns som Bendelin vill visa det missnöje som han tidigare uttryckt.

Då undrar man ju varför #4 ens är ombytt…

Men ska man vara ärlig…absolut sämst mot Brynäs var ju Jason Krog, näst sämst var Brett Sterling tätt följd av Riley Holzapfel. Tycker nog att Marcus Nilson ändå gör sitt jobb. Jag tycker det var likadant mot Leksand, så just nu tycker jag Bendelin gör rätt.

Jag håller helt med dig Zico. En sak jag tycker är anmärkningsvärd är hur Fälth och Fantenberg klarar sig undan det mesta av kritiken. För dessa bägge herrar har ju verkligen inte rosat marknaden om man ska vara helt ärlig. Tycker Nilsson faktiskt slitit på bra sista matcherna.

I mina ögon passar Jason Krog egentligen bara i producerande kedjor. Som det ser ut nu finns det andra som sköter det bättre och då är han överflödig. Mackan känns lite bredare och passar även längre ner i kedjelistan.

Jag tycker inte alls som er, jag tycker det är tjänstefel att låta KROG sitta på bekostnad av Nilson. Krog har producerat de senaste matcherna bortsett från just mot brynäs så detta är helt sinnessjukt för mig!

Att spela juniorer är väl bra men inte fan är sterling sämre än dem. Besviken är jag! Däremot ser 1a och 2a bra ut. Undrar varför han sätter ihop Salmela och campoli igen, han särade väl på dem av en anledning…

Håller tummarna för 3 riktigt bra perioder, mkt skridskoåkning och tacklingar!
Att backar ska vara backar och att forwards ska flämta när de kommer in i båset.

inget att rapportera om från första perioden?!

HV kommer riktigt bra igenom mittzonen idag. Det är ju något som inte funkat tidigare under hösten. Apropå Krog, är det någon som vet varför han inte är med? Är han uttalat petad eller är det något annat? Hur är det med Sterling? Hans speed de första skären är som bortblåsta. Har han känningar av något? Sen skulle man ju önska att Liket vågade utmana mot kassen istället för att vända ut mot sarg när han kommer i full fart med pucken.

Ser ändå hyggligt lovande ut idag tycker jag. Lite mer jävlaranamma mot SAIKs mål så ska det nog kunna trilla in nåt i andra.

Stabil period där HV var det bättre laget och förtjänade ett mål eller två men får ingen utdelning.
ZAIK blev lite bättre mot slutet men har inte skapat jättemycket.