Omgång 44: Skellefteå AIK - HV71

En bra kämpar match men man orkade inte helt i 3 perioder tyvärr men jag tykte an visade karraktär

En poäng borta mot SAIK utan ordinarie lag är helt ok. Och bra att FHC och LHC kammade noll. Dubbelmötet mot FHC blir riktigt intressant nu.

SAIK är ett jävligt bra lag, ingen tvekan om saken. Att ett skadedrabbat hv spelmässigt skulle bli överköra i deras hemmaborg är därför ingen direkt överraskning. Innan matchen hade saik tagit 50 av 66 möjliga poäng på hemmaplan.

Men trots att saik ångar på så vetefan om de är så stora guldfavoriter som media vill göra gällande. Deras styrka är att vinna alla de matcher man “ska” vinna, dvs mot lag mot nedre halvan. Mot topplagen har de problem. De har inte plusstatistik mot nåt topp fem-lag. Som de sa på matchen i går så har de tagit 17 av 45 möjliga poäng (innan gårdagens match) mot de andra lagen i topp fem. De hade gett mig huvudbry om jag vore SAIK-are, så på så sätt “ljuger” tabellen lite.

JP-femman

5+ Gustaf Wesslau. HV-målvakten lämnades i stort sett ensam under vissa delar och stod då för flera fina parader. Räddade 47 av 49 skott och höll laget kvar i matchen när SAIK tryckte på för ett segermål.

4+ Jere Karalahti. Spelade 29 minuter och 43 sekunder - nästan halva matchen alltså. Gjorde det dessutom riktigt bra.

3+ Chris Campoli. Karalahtis backkollega fick nöja sig med drygt 25 minuters istid och kanadensaren tog ett stort ansvar när
pucken dansade framför Wesslau vid flera tillfällen.

2+ Anton Bengtsson. En av SHL:s mest formstarka spelare hittade målet igen.

1+ Mattias Karlsson. Var inne på båda HV-målen framåt och inget bakåt. Stabil.

Andreas Johansson: -Det kändes som ett rån gällande våran tidiga ledningsmål i matchen.

Hans Wallson: -Växjö hade fem segrar mot FBK i grundserien förra säsongen, men förlorade mot dem i semifinalen.
Det viktiga för oss är prestationen, och att vi lyckades vända matchen i dag.

Okej att ta detta här?

Såg att SHL skrivit en artikel om statistik som belyste detta som du nämnde:
shl.se/artikel/63446/
Där ligger ZAIK i mitten för tabellen mot lagen just nu i topp 6. Örebro leder, tvåa är HV.

Om man ser till den statistiken kommer HV eller Växjö att ta guldet. Fast det hade varit intressant att se hur det sett ut på slutet (formtoppar o.s.v.). Före/efter Pesonen?

Vad som dessutom talar mot SAIK är CHL semin. De klarade inte ens av att vinna, varken hemma eller borta, mot formsvaga Luleå. Det säger rätt mycket om vilket slutspelslag de INTE har.

Nej jag vet, det här hör inte hemma här!