Omgång 45: HV71 - Frölunda HC

Dumt att säga för mycket nu när man är så frustrerad men en sak är klar!! Alla som skriver på matchtråden borde ta sig till ståplats då och då för att hjälpa till! Snart bara gamla north banksare kvar på läktaren. Och då menar jag de som stod där tidigt nittiotal.

Dagens bästa inlägg. Tack Lux!
Även om inte Fantenberg målade igår :wink:

Totalt usel och årets floppar i HV Laine och Teden fortsätter vara lika dåliga. Ska HV gå ner sig rejält i form nu innan slutspelet? Ne detta känns verkligen inte bra. Tycker HV är rätt korkade på isen gör sanslöst korkade saker inte bara en gång utan massor av gånger.

Ne SKÄRPNING! Nu måste dom vinna nästa match så är det bara! Det som oroar är att jag tror HV får svårt att klara topp 4:a.

Tycker HV som klubb kan börja stänga av sina egna spelare och även kanske tränare om de uppträder som de gjort de här två matcher, vad ger det bild för oss som klubb till övriga Hockeysverige och vad sänder det för signaler för våra ungdomar. Vad är det för förebilder egentligen som gnäller som treåringar, filmar och koncentrerar sig på helt fel saker och tar ut sin frustration över sina egna misstag på domarna så det istället drabbar laget HV71. Dessutom smittar all respons både negativa och positiva reaktioner på övriga lagkamrater, man måste tänka lite längre än bara på sig själv innan man slänger ut sin frustration.

En hockeyspelare på den här nivå i vår klubb ska inte behöva hålla på med en massa gnäll,tjafs och filmningar alá Jämtin.
Inse istället att man förtjänar att vinna om man istället jobbar stenhårt för det.

Sorry men är så fruktansvärt trött på hur lätt vårat lag hamnar ur balans.

Håller med dig. Svära högt för sig själv är ju tillåtet antar jag, det borde räcka för att dämpa frustrationen och få ut lite ilska en stund och sen fokusera på spelet igen istället för att behöva hugga någon i skrevet eller vad man nu väljer att syssla med. Kasta klubban i isen tycker jag man kan få göra ibland i frustration. Det tillhör lite. Så länge man inte kastar den på någon. Det är ett effektivt sätt att dämpa trycket som byggts upp av ilska eller frustration utan att ta ut den på någon annan och sen kunna fortsätta spela hockey.
Det är väldigt svårt att spela hockey full av ilska. Då är det bättre att snabbt göra sig av med den istället för att använda den i gruff och tacklingar. Speciellt när det andra laget spelar smart och utan lika mycket ilska uppumpad så är det lätt att man går bort sig istället.

Japp, så är det. Lägg där till 2 raka till så ryker slutspelet. Troligt? Ja mycket troligt. Har slutat tro på under för längesen, speciellt när HVs upplaga är som den är.

Jag tror knappast att det hade gjort någon monumental skillnad om vi plockat in en “sniper”. De två matcherna efter uppehållet har det varit allt för många som underpresterat. Tror inte att en ny spelare skulle ha en sådan enorm spillover effekt på de övriga.

Innan uppehållet såg det väldigt bra ut. Så mycket kan inte förändras på 1 vecka. Jag tror främst på följande anledningar.

1. Stenhård träning under uppehållet för att peaka formen i slutspelet
  2. HV är alltid dåliga efter uppehåll
  3. Frölunda var igång under uppehållet med CHL finalen

Det är många här inne som anser HV enkelt vinner guld då man vinner ett par matcher. På samma sätt är HV totalt värdelösa när de förlorar. Det är väldigt enkelt att åka med den känslomässiga hissen antar jag, istället för att se nyanserat på det.

Tycker Frölunda påminner lite om HV anno 2004. Ett fysiskt, spelskickligt lag som sköljer över sina motståndare i våg efter våg. Till slut går det inte att stå emot.

Det verkar dessutom som om sjukdom har gått runt i laget. Det kan väl lätt bidra till formdipp antar jag.

JP-femman

5+ Mattias Karlsson. HV:s stabile backkugge gjorde hemmalagets enda mål den här kvällen. Spelade mycket och gjorde det bra.

4+ Andreas Jämtin. Slet stenhårt. Skapade en del chanser och var nyttig i boxplay där han gick ner och täckte skott.

3+ Patrik Carlsson. Jobbade också han kopiöst och spelade bra i boxplay. Skapade ett vasst läge i slutet av matchen i boxplay.

2+ Lawrence Pilut. Gjorde en okej match. Försökte framåt och spelade allt som oftast bra defensivt.

1+ Filip Ahl. Det syns att den unge HV-forwarden har stor talang. Tog för sig när han fick speltid. Börjar växa in i SHL-kostymen.

Presskonferensen: hv71.se/artikel/63586/

Två jobbiga dagar att ha jobb i Göteborg… Sen att man jobbar ihop med Frölundas assisterande j-20 tränare gör inte saken bättre…

magnus b är, tycker jag, inne på rätt spår.

Under förluststreaken på fem matcher var laget inne i en rejäl träningsperiod. Denna fick avbrytas just på grund av att man inte orkade vinna matcher och situationen poängmässigt blev för farlig. (Enligt Davidsson)

Det är möjligt att man påbörjat en ny sådan period under uppehållet efter att man vunnit fyra(?) raka och nu återigen är rejält körda i botten.

Vidare har vi som några påpekat blivit av med två riktigt heta, och en rutinerad spelare på kort tid. Dessutom har vi en ganska jobbig skadelista. Kan man räkna med att prestera som i höstas när vi hade sex bra / riktigt bra forwards fler än vi har nu?

Vad som oroar mig är hur spelare agerar på isen. Självförtroendet verkar vara som bortblåst, eller så finns det en extrem rädsla för att “göra bort sig”.

Se på frölundaspelarnas rörelsemönster under de två senaste. Vad gör de när de får pucken i sin ägo i t.ex. PP? Jo, de vänder upp och ställer sig med ryggen mot sargen, klubbor inåt. Icke puckförare rör sg för att göra sig spelbara.
En spelare med puck, med ryggen mot sargen går man som försvarande spelare inte lika hårt på som om samme spelare stått vänd med rumpan mot dig.
Wikegård var inne på detta när något annat lag hade problem med defesiven i höstas.

HV är i en sådan fas just nu. Så fort man får pucken vänder man ut mot sarg för att skydda pucken. Rädd för att bli av med den och bli syndabock? Inte vet jag.
Så såg det inte ut i höstas. Då spelade man som Frölunda gör nu. Vänd upp mot din motspelare, gör dig till ett hot istället för ett offer, få bättre blick för vart dina medspelare är.
Samtidigt måste ju medspelarna också göra sig spelbara och inte åka och gömma sig i passningsskugga.

Vi har ju sett att man klarar av att spela ett spel så som Frölunda nu gör. Så antagligen sitter det bara i huvudet och då är det AJ’s uppgift att få spelarna att inse vad de kan. Det kanske inte görs bäst med hot och straff som verkar vara hans melodi vad gäller motivation. Nu spekulerar jag bara. Jag har ingen aning om hur han sköter det mentala spelet utanför planen. Något verkar ju dock vara skevt i truppen sett till spelet och hur minerna på bänken är.

Tack för mig.