Det är tyvärr svårt för mig att acceptera även om man borde, det känns ju som att de kan spela bra och då blir man så jävla sur då de nästan får häng uppåt men sen tappar. Vi hade ju efter vinst idag inte varit så långt från en 6eplats faktiskt men det gick nog åt skogen nu.
Alltså, man kan väl inte vara nöjd med att, förmodligen, slippa kvalserien och vänta in slutspelet…?? Om vi kommer 7-8 så slipper vi seriens överlägset bästa lag i en ev kvartsfinal…
Äh, wtf, sämsta laget har vunnit förr. Jag var i Globen -95, tredje kvarten mot Dif och se vad det ledde till… ![]()
Ni som ropar fiasko och är besvikna över spelet. Känns som att ni är ett halvår sena.
Att det här skulle bli en skitsäsong stod väl klart efter ungefär en handfull spelade omgångar. Att det ser ut som det gör bygger på en mängd felaktiga beslut av ledningen de senaste åren. Ex. Att förlänga med Dahlén. Att göra sig av med lojala spelare som Sundh och Ledin. Att satsa på mediokra transatlanter och en transatlantisk spelidé.
Så vad förväntade ni er av tränarbytet och de återstående omgångarna? Att HV skulle klättra till toppen av tabellen och på allvar utmana om guldet?
Många kan och ska det skyllas på efter säsongen. Men några som enbart ska hyllas är BenOls. De tog över för att i första hand säkra kontraktet. Då hade vi en poäng ner till strecket. Nu har vi elva. De är alltså på god väg att göra det som förväntades av dem, det vill säga rädda det som räddas kan. Dessutom har de även lagt en liten, liten grund inför kommande säsong med unga egna spelare på väg uppåt - med andra ord en början på den föryngringsprocess som Dahlén och Stillman tjatat sig blå om men som också visat sig vara ingenting annat än fina ord.
Om HV tar sig till slutspel är det i mina ögon en bonus. För helt ärligt. Att det här låtsasbygget, tillika själlösa laget klarar sig från kvalserien är ingenting annat än en stor bedrift med tanke på hur det stundtals sett ut.
Fyran: det är väl inte säkert att man undviker seriesegraren om man blir åtta. Vinner både sjuan och åttan sina play-in matcher så blir det väl åttan som får möta ettan i kvarten.
Jag tror inte att de haft ett skit att göra med att det är 10 poäng istället för 1 om jag ska var ärlig. Det är ju snarare Örebro och AIK som förlorat mer senaste tiden. Kurvan ser ju ut ungefär som med Dalhen så jag köper inte att de skulle räddat hv utan jag tror att det är ungefär samma skrot i både Dahlen och I bendelin.
Försvaret är ju fortfarande illa och anfallsspelet i vissa matcher är ju totalt kasst sen blixtrar vi till men Rajala behövs i första utan tvekan och så kan kanske Fiala och co göra bra ifrån sig men jag tycker att Hypen om Fiala var för stor för snabb. Visst fan gjorde han några bra matcher men det handlar om jämnhet, Christensen har spelat jämnt länge nu och han behöver både Brithen och Fiala i bra form för att den kedjan ska funka. Nu är det två dåliga matcher så vi ska inte måla fan på väggen för mycket men om vi förlorar i morgon hemma så kommer jag vara mycket besviken. Tre raka förluster var längesedan.
Det handlar om resultat. Med Dahlén som tränare lyckades vi förlora i stort sett varje match som betydde något (tänker framför allt på slutspelen). Med BenOls vinner och förlorar vi “rätt” matcher. Det tror jag inte är en tillfällighet. Jag tror helt enkelt att de lyckas få ihop mannarna när det är som viktigast. Kom ihåg att matcherna mot Frölunda och Modo exempelvis var matcher vi hade råd att förlora med tanke på att Örebro torskat kvällarna innan.
Vad gäller Fiala tycker jag det är urdumt att redan nu börja leta fel. Fokusera hellre på de som inte bidrar (typ ursprungstransatlanterna).
Att skylla på transatlanterna är att göra det lätt för sig. Kollar man på poängskörd är de före Liket, Mackan, Bengtsson, Strandberg osv. Det är inte där de brister och kollar han Sundh har han inte uträttat mycket i Luleå eller LHC så att han skulle vara en räddning köper jag inte heller.
Så du menar det är mer rimligt att skylla på Bengtsson, Strandberg och Liket?
Det handlar inte om transatlanternas eller för den delen någon annan spelares individuella egenskaper. Det handlar om att man har valt fel väg. Ingen kan väl påstå att transatlantsatsningen inför säsongen föll särskilt väl ut? Vad Sundh gör, eller inte gör, i andra lag är ointressant. Desto mer intressant är han som exempel på hur ledningen sålt ut sin själ och vinnarkultur för att ersätta med legoknektar hämtade från AHL eller något bottenlag i SHL. Den enda värvningen inför säsongen som fallit väl ut är Ted Brithén. Han är väl också den som som stämt bäst överens med Stillmans tidigare HV-mall.
Fast nu skyllde inte jag utan gjorde en jämförelse.
Sen om nu Sundh hade så stor hjärta undrar jag varför han själv valde att lämna?
Jag undrar också hur det kommer sig att HVs räddning hittills har varit just 4 “legoknektar” i form av Christensen, Rajala, Salmela och Campoli.
Dessutom tycker jag att den som visat mest “hjärta” denna säsong är han som blivit den nya hackkycklingen, nämligen Holzapfel.
Summering: Usel första period där Modo fick göra lite som dom ville när HV inte visade nån vilja att åka skridskor. Andra lite bättre men relativt viljelöst att gå på mål. Tredje spelade HV bra och var förtjänta av ett mål.
Sågningen går egentligen till hela laget både för ineffektivitet o inställningen från start, men väljer vår målvakt för jag ser inte nån framtid med honom.
Gunnarsson kunde förvisso inte göra nått åt en del av målen, han gjorde sitt bästa och en riktigt fin räddning vid underläge 3-0.
Men det är det som just är problemet, han är inte dålig men bara helt enkelt inte tillräcklig.
Han håller inte på denna nivå om man är lite grov i mun. En målvakt ska ge möjligheten till sitt lag att vinna matcher, denna kapacitet visas allt som aldrig pga dom billiga målen han släpper in i helt fel lägen i var o varannan match. T ex när vi startade andra perioden med nytt adrenalin “nu ska vi ta igen detta” så släpper han in det billiga 3-0 målet på direkten. Det var där vi förlorade matchen (även om vi bara lyckades med ett mål framåt) enligt mig. Även om han är ganska ung så kräver jag mer. Jag är fortfarande vid fattning att han gjorde sin bästa match när vi förlorade mot MODO borta förra säsongen (4-1 eller 3-1), sen dess har han knappt varit medioker trots en nolla (mot FBK) på SHL-cv:t. Bara detta säger mig att Gunnarsson är inte är en “vinnare” och då är han inte en framtidsmålvakt i HV71.
HV behöver en stabil backup likt Andreas Andersson var till Liv.
Nu släpper jag denna match för sömn och nya förhoppningar om morgondagen, “adrenalinpumpad tjurar” som utkräver revansch är vad jag vill se mot FBK.
Att det ska var så svårt att konstatera att HV stått för en rad felbeslut…
Om du läser vad jag skriver skyller inte heller jag på några enskilda spelare. Jag skyller på de felaktiga beslut klubben tagit. Där ingår bland annat transatlantsatsningen och Dahlén.
Vad gäller de fyra legoknektar vi tagit in hade vi väl inte så mycket val. Svårt att få hem Thörnberg och Laine mitt under säsong… Jag är jättenöjd med de fyra vi tagit in. Men i längden är det ohållbart att fortsätta ta in dyra spelare under säsong. Både sett till ekonomi och lagets utveckling.
Att Holzy är ny hackkyckling för att folk tycker han tog ett dumt matchstraff… Ja, det är din åsikt. Precis som att det är din åsikt att han är den som visat mest hjärta. Och vad gäller det är jag av en helt annan.
Och det innebär att HV71 kan vika ner sig fullständigt när vi förlorar “rätt” matcher…
Man trodde att man sätt sin sämsta HV-Match för den här säsongen, Men NEJ DÅ! så fort vi börjar närma oss lagen ovanför så tippar vi förlust på oddset och skiter i allt verkar det som. Så ini helvete besviken så jag skakar av ilska, ni vet när man vill slå sönder hela lägenheten i ren frustrationen för att INGET… går som man vill.
Antingen så ville man förlora ikväll eller så finns det någon märklig kraft i universum som kallar Gud, som älskar att jävlas med människor, Föreningar eller vad det nu kan vara lite då och då.
Resultatet av det blir att:
- Varje passning Hvspelarna slår är det en Modoklubba i mellan
- Varje RIKTIG målchans är offside
- Varje passning som HVspelarna kunde slagit som troligen resulterat i mål skiter dom i att slå och tar eget VÄRDELÖST avslut
- Varje Värdelösa långt ifrån mål-skott utan täckning av målvakt som man tar når inte ens fram till mål för att skapa oreda
Sen har vi andra saker som gör en minst lika förbannad
Bendelin var vansinnig mot Frölunda där vi spelade ganska okej ändå. Vi hade svårt att komma till för att Frölunda spelade bättre än oss, Men vi försökte mycket mer i den matchen. Dock inte fullt ut som man hoppats men ändå okej.
IDAG är vi skitdåliga och han nästan berömmer våran insats, Han gör inget för att försöka laget. Sämsta matchcoachen nånsin.
Fy fan vad jag saknade Dahlen i den här matchen som skulle varit skitarg och illröd i ansiktet. bara för att få se lite känslor.
Sen har vi det sista
- Man visar inga känslor alls på att man vill någonting
- Det syns inte att man vill någonting
- Jag såg inga tacklingar
- Inget gruff eller avslagna klubbor efter 3-0
- Jag satt och hoppades att Modo skulle göra fler mål så att det kanske skapade nån form av ilska och känslor till slut i HV71
- Domaren tog utvisningar på sånt som dom bortser från i andra matcher beroende på intensitet i matcherna
- Domaren tog kompensationsutvisning när Modo gjort 4-0
- Kevin Fiala och William Karlsson blir sämre och sämre desto mer beröm dom får
Fiala verkar ha blivit för Ego och kunde passat fram till 2 kanonlägen men skiter i det och dribblar bort pucken och skapar 2 kontringar mot oss.
Är det Petrasek effekten? Pettan skadad och allt går åt helvete igen?
Han var dålig i början och gav sig fan på att vi skulle ta oss upp ur skiten, vi var riktigt bra på väg med hela laget som presterar bättre och Pettan själv bland bästa backarna på slutet om inte bästa.
Fy fan att han ska bli skadad nu i slutet då, Han som alltid har trott på att vi ska vända på skiten och att vi kommer bli riktigt farliga längre fram när vi gjort det. Vi som var på så god väg.
Nu skiter sig allt bara för att vi har så bortskämda spelare som måste ha nån som ryter i och pushar hela tiden. Nä sparka halva laget till nästa säsong om dom ska vara så jävla ojämna. Då spelar jag hellre med ett lag utan stjärnor som försöker VARJE match oavsett om vi förlorar.
Satt du bakom båset?
Hade du en kamera riktad mot Bendelin som inte andra hade tillgång till?
Var du med i omklädningsrummet?
Bara för att han inte står och skriker som en idiot eller klagar på domaren vid varje avblåsning så betyder det inte att man inte bryr sig.
Alla har inte samma taktik för att motivera/peppa spelare.
Hur kul tycker du själv det hade varit i längden att haft en coach som blir förbannad och skriker på dig varje gång du gör fel istället för att lugnt och sansat går igenom vad du gjorde fel för att försöka hjälpa dig att utveckla det som behövs?
Det låter nästan på honom som att han tycker dom spelar bra, Det gjorde dom inte med 2 ofarliga skott på mål i första.
Det är de jag är ilsken på.
Tycker du att dom spelade bättre resterande del av matchen med nonchalanta Bendis i båset kanske?
Nä inte jag heller!!
Jag satt och undrade hur dom kunde få så många skott på mål när matchen var slut, För det kändes inte som dom lyckades få fram 1 enda puck mot mål eller ens skapa någonting som man kan göra mål på.
Jag hade älskat det, För då hade jag taggat till något grymt och gjort allt för att bevisa honom motsatsen.
Jävla daltande hela tiden, Det är väl för fan inga ungjävlar. Vuxna karlar som ska kämpa till sista bloddroppen i en tuppfäktning om vem som är bäst är vad det ska vara. Men det märks fan inte.
Det är det sport går ut på. Det är därför jag tittar på sport. Klarar man inte av att utöva det så ska man inte hålla på med skiten…
Ska han torka dom i arslet också kanske? Lite saft och bulle i pausen och pusskalas. Jävla trams nu får dom fan tagga till bortskämda snorungar som ska behöva en jävla dagisfröken i båset för att göra läxorna. Jag vill se lite kamp, Sen skiter jag i om man förlorar. Vinner man är det en bonus för att man spelat bra.
Presskonferensen:
play.shl.se/video/3133695690001/
Tycker Torgny skiljer sig en del i sina uttalanden i media jämfört med andra coacher. Han är väldigt ärlig. Han vågar ge sina egna spelare kritik vilket är ganska sällsynt. Ibland hänger t o m ut en en eller två enskilda spelare. Sen verkar han rätt skojfrisk och pratglad emellanåt. Tycker faktiskt dessa egenskaper är bra, men det är bara min personliga preferens.
Ja, det har du rätt i, fel av mig.
Men problemet är att spelarna redan verkar vänta på slutspelet och vi är verkligen inte där ännu, även om det ser bra ut… Spel- och inställningsmässigt, usel insats ikväll. ![]()
Japp, skillnaden mellan vinst och förlust var helt klart en spann med “fuck”.
The fuckin’ segerrecept: