Omgång 49: HV71 - Leksands IF

[size=150]HV71 - Leksands IF[/size]

Leksand kommer på besök på tisdagskvällen och
vi får hoppas att spelet ser bättre ut än det gjort
i 48 omgångar innan. :frowning: Och att några spelare är tillbaka.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Tar vi med intensiteten från förra matchen och bygger vidare på det så kan vi få se ett nytt Hv71 och det Hv71 vi hoppades på inför serien.
Då kommer vi bli svårslagna i ett kval.
Faller man tillbaka till gamla syner så är vi inte ett lag för SHL och kommer bli en mumsbit för det lag vi ställs emot.

Här har spelarna ett val. Men då kostar det svett och blåmärken samt ett stort egenansvar eller så kan man gå tillbaka till det gamla och glida runt och skämma ut sig och vara fräsch i kroppen.

Spelar vi som igår så har vi alla chanser att slå Leksand och jag hoppas ledare och spelare insåg vilken skillnad på spel det är när man ger lite mer och man höjer farten. Sen får mer skott på mål är väl det vi önskar oss samt att man är noggrann att lyfta ut puck när man behöver det. Sen inga idiotutvisningar.

Kämpa Hv!

Jag hoppas på samma fart och frenesi framåt som sist helt klart. Vi kan inte gå runt och oroa oss för att göra fel för då låser det sig.

Samtidigt behöver vi vara smarta och minimera chanser för Leksands poängplockare. När de är på isen så ska vi va på dom som blodiglar och aldrig ge dom nån tid.

Sen vill jag se Emil Johansson använda sin fart och spel men skita i chanspasningar upp genom mittzon.

Ingen match idag, detta blir ju fan pajjas av avslutet av säsongen…

bra.

mer tid för kinnvall att komma tillbaka

Denna säsong blev inte som man tänkt sig på flera plan.
Hur länge kan man köra vidare tro?
Blir liksom ingen rättvisa tillslut men på ett sätt vill man ju att det ska spelas färdigt.

Om man ändå tänker lite sansat och klart så vore det bästa för alla att ingen åker ut och två lag från Allsvenskan går upp!
Nästa säsong åker 3 lag ut direkt!

Att stoppa Covid-19 måste ändå vara det som är prio 1 i alla lägen.

Men att Hv71 skulle klara sig kvar genom detta är inget jag föredrar då det sportsliga ska gå före egentligen.
Men nu är läget allvarligt och då måste man tänka längre än näsan räcker.

jag skiter i allt sportsligt/osportsligt.

Jag skäms gärna framgent, likt alla Leksands/växjö-fans borde göra vad gäller kommundopning, bara de ställer in SHL detta år och börjar om igen nästa år. Jag kan tänka mig att helt skamlöst lobba för detta, helt öppet med ambitionen att de enbart är för att HV skall slippa kvala. Det andra kan andra bry sig om.

Om SHL vill stå för FairPlay så stoppar man här och nu.
En del lag har blivit extremt hårt drabbat av Covid 19. En del har lyckats ändå men av egen erfarenhet av Covid så är inte min kapacitet 100. Ändå hade jag smittan i november. Vissa kan komma tillbaka snabbare medans en del inte kommer tillbaka alls som det man hade innan smittan. Det kan aldrig bli FairPlay.

Hatar egentligen att det inte kan avgöras. Men att få stopp på skiten måste vara viktigare för Sverige och nästa säsong efter vaccinering så kan man förhoppningsvis fylla arenorna och ekonomin får lagen på banan.

Jag kom just på en briljant idé!
HVs enda räddning den är säsongen är att simulera smitta resten av säsongen så den inte kan slutföras. :smiling_imp:

Tummen upp på detta!
FEM av dagens sju matcher är framflyttade och prio ett måste vara att få stopp på detta.

13/3
Skellefteå - Malmö (uppskjuten)
Brynäs - Frölunda
Rögle - Växjö (uppskjuten)
Linköping - Luleå (uppskjuten)
Örebro - Oskarshamn
HV71 - Leksand (uppskjuten)
Djurgården - Färjestad (uppskjuten)

Jag håller med er. Men det är Svenska Ishockeyförbundet som ska stoppa det. SHL har inte den makten, enligt VDn.

Jag tror inte att man kommer att göra det, även om det på många sätt vore det enda rätta. Men det här är Sverige. Här sätter vi ideologi och identitetspolitik före sunt förnuft. Det enda man kan hoppas på är en total nedstängning av samhället som även sätter stopp för all idrott.

Behöver inte spela denna match längre fram. Jag kan redan nu avslöja hur den slutar;

Leksand vinner med 3-0.
Patrik Zackrisson som skulle varit avstängd idag är tillbaka till denna matchen och gör tre mål…

DEt är börjar mer och mer likna en fars. Tyvärr kommer nog säsongen spelas klart, sportsligt rättvisa eller ej. Det enda som skulle få dem (SHL/ishockeyförbundet) ändra sig är väl att något framträdande spelare blir riktigt allvarligt sjuk, och det är det ju ingen som vill.
Som någon nämnde så är uppehållet välkommet då vi kan få tillbaka Kinnvall tidigare, oavsett om det blir kval eller ej.

EXTRA: Hela Husqvarna Garden stänger ner efter coronautbrott: ”Vi har inte kontroll” • Ny HV-match skjuts upp
Tidigare på lördagen beslutades det att kvällens match mellan HV71 och Leksand skulle skjutas upp.
Nu står det klart att även måndagens match mellan HV och Luleå skjuts på framtiden och att Husqvarna Garden stängs för all verksamhet.

– Det är ett jättetufft läge, säger HV:s klubbdirektör Agne Bengtsson.

När HV-truppen testades på lördag förmiddag var det en i truppen som testade positivt och matchen mot Leksand sköts fram. Senare kom även besked om att även måndagens match mot Luleå kommer att genomföras vid ett senare tillfälle och att Husqvarna Garden stängs under tre dagar söndag–tisdag.

– Förutom den i truppen som har testat positivt har vi smitta bland personalen och vi har inte kontroll på läget. Det är personal som behövs för att driva verksamheten och därför har vi valt att göra så här, förklarar Agne Bengtsson.

Söndagens verksamhet på Vapenvallen fortsätter emellertid som planerat.

Hur känns det att åka på det här nu med tanke på läget HV är i?

– Det är ett jättetufft läge. Sportsligt vet vi var vi befinner oss men nu gjorde vi en bra match i torsdags och hade velat spela i dag mot Leksand. Men någon gång ska ju matcherna spelas och det är bara att hoppas att vi kan spela bra när det blir aktuellt, säger Bengtsson.

– Sedan är det ju aldrig roligt när folk blir sjuka. Hälsan kommer alltid i första hand.

De nu uppskjutna matcherna har ännu inte fått några nya datum och enligt det spelschema som nu ligger ska HV spela nästa match lördagen den 20 mars borta mot Brynäs. Planen är att HV-truppen ska återsamlas på onsdag om inte fler blir smittade.

Patrik Sjöblom
patrik.sjoblom@bonniernews.se

Nu drar vi igång denna tråd igen och ser om denna
match kan spelas :wink: :unamused:

Idag möter vi Leksand som har den bästa kedjan i hela SHL samt en målvakt som är otroligt bra.
Hur ska vårt virriga försvar stå emot och hur ska vår fantastiska målproduktion kunna fortsätta mot Juvonen.

Vår målproduktion är ju horribelt dålig i 5vs5 och det finns inga genvägar utan här krävs det trafik på mål. Men jag ser inte den desperationen eller viljan att ta den striden som många andra lag gör. Vi är bekväma och letar på tok för mycket efter ”snygga” mål som man kan lägga in i öppen kasse. Vet inte hur många mål vi åkt på för att det är just trafik i ansiktet på våra målvakter samt returer som slås in. Vi tar inte jobbet utan vi har för bekväma spelare. Vi lägger på tok för mycket tid bakom och i hörnen istället för att ta oss in. Förstår inte hur man som ledare och hockeyspelare 2021 inte har insett att det är framför målare man gör mål och inte bakom.
Det är ju så enkel logik att t om med min son som är 10år fattade det redan vid 5 års ålder när han började spela innebandy.

Är man inte beredda att få lite ont eller offra sig för kompisarna på isen så ska man fan inte spela. Det finns flera juniorer som hade offrat både pung och lem för att få istid i SHL. Spela dem istället och visa de stora överbetalda ”stjärnorna” att är ni inte beredda att offra er för laget så sitter man på läktaren.
Vet inte någon som blivit satt på läktaren i år av forwards. Krav är något som verkar saknas helt i årets upplaga av Hv71. Ställs det inga krav på isen så blir spelet också därefter.

Ser inte att det finns de kraven jag hade krävt som HC vart fall! Det handlar om att skapa ytor år kompisar samt offra sig för laget. Ta det där extra skäret eller ta den där smällen.

Att vi hamnar i kval är jag säker på. Men nu handlar allt om att komma ihop sig och hitta en väg att vinna 4 av 7 matcher. Det är det vi ska finslipa för nu resterande matcher. Alla måste bidra nu och alla måste inse att det är ”En för alla, alla för en”

Nu kör vi boys!

Leksand har Camper och Ashton borta, samt även Ritola och Fransson. Bra. Dock är PZ och Lang tillbaka och han är en hal jävel, underskattad och bra driv i åkningen.

Vi hade verkligen behövt fullt manskap. Plus dock att Kinnvall är tillbaka. Ovärderlig för oss i framförallt pp.

Jag ser denna, samt de kvarvarande 3 matcherna efter denna, som tid att få tillbaka spelare till kvalet.
Kinnvall får 4 matcher att komma igång på. Donovan och Fröberg har lite tid att komma tillbaka.
Någon som vet status på Donovan för övrigt?

Det finns en matematisk chans att man kan klara sig undan kval om man går rent, men jag ser det som ytterst osannolikt. 4 matcher att hitta ett bra stim inför kvalet är vad som gäller.

Jag ställer mig samma fråga ang Donovan, fröberg kan gärna sitta i skamvrån tills han blir farlig i slutspelet.
Enligt Lillis så är inte Donovan aktuell för denna eller nästa match. Oklart om det betyder att han hoppas på att han kommer tillbaka till näst sista matchen eller om han bara skjuter problematiken framför sig…

Som sagt: det som gäller är att spela till sig någon typ av go känsla inför kvalet, få lite spritt i benen och åka av sig rosten i hjärnan.

Ta bort den där jävla iden om att man kan undvika kval, så att man kan testa att spela lite utan press. För pressen kommer komma oavsett. Ett par matcher här nu med lite leenden och lite lugn, sedan tar man i så man spricker i kvalet. Det är så jag ser på det.

Idag får man gärna vila de spelare som har småskavanker eller är slitna.
De kommer att behövas senare.
Matchen betyder ju i praktiken 0, null, undef, nada och inget för HV, men desto mer för Leksand.

Ska bli skönt att se en match där man inte har några som helst förväntningar på resultatet.
Kanske kan det lossna då.

Det gör det säkert… 4-0 till hv eller nåt.