Omgång 5: Luleå Hockey - HV71

Helt sjukt. Fyra matcher in. Och här står vi inför två nya ödesmatcher BORTA mot våra bogeylag Luleå och Zkellefteå.

Spelet idag får komma i andra hand. Poängen är det viktiga. Känslan är precis som efter förlusten mot FBK. Den här veckans resultat kommer att definiera årets säsong.

Till sist. Diabolics, vilken stjärna!

3 gillningar

Tror många spelare i HV skäms över förra matchen så tror det kommer bli en jämn match med mycket bättre spel av HV.

Förra matchen var mer dålig inställning än dåligt spelsystem. Men det är oroväckande att HV som vanligt alltid är nöjda efter en seger och ska åka på halvfart matchen efter.

Petersson och Strålman måste bli förbannade och ställa krav på lagkamraterna.

2 gillningar

Om vi börjar som vi slutade förra matchen så vill jag se en time out och väcka laget direkt.
Det får inte se ut som mot MoDo där inget klickade och kändes som att man redan gett upp matchen.

Mer agerande från båset och inte hoppas på att det löser sig på plan.

1 gillning

Håller med, inget go i laget sist och väldigt oklart varför man inte tog timeout redan i första. Sen väntar jag fortfarande på att HV ska byta ut målvakten när det går dåligt, alla andra lag gör det men vi hänger envist kvar… sen är det iofs sällan bara målvaktens fel men man skulle vilja se lite aktion från ledarna.

Ikväll vill jag se att Axel Landen får chansen!

Vi kommer se ett bättre HV ikväll men kommer ändå förlora på skitdålig effektivitet mot tråk-Lule.
Tror fan vi blir nollade ikväll.

2 gillningar

Tror vi får se en liten uppryckning men efter ett par-tre matcher till med dåliga resultat börjar laget hänga med huvudet och spela för att få ny tränare (dvs. förlora).
Förlust ikväll så kommer de elaka rubrikerna fram.

Om Nubben och Montén har någon heder kliver de av i november utan krav på ersättning.

Inte en chans att någon av dem kliver av innan jul.
“Vi har fullt förtroende för xxx…” kommer basuneras ut från HV-ledningen om förlusterna börjar rada upp sig nu.

Tror det blir annorlunda denna säsong faktiskt. Förlorar HV för många nu i början tror jag tränaren ryker rätt snabbt.

Jag hoppas du har rätt.

2 gillningar

Händer inte det så måste medlemmarna rensa i toppen och alla led.
Man kan inte ge Sveriges sämsta aktiva tränare särskilt många matcher.

1 gillning

Bättre att vila Ortio när matchen ändå är körd.
Brattström är ingen shl-målvakt direkt utan en vild chansning som andramålvakt. Vår sportchef resonerar som en spelmissbrukare och chansar på varenda plan för att komma med briljanta lösningar. Kanske så man måste göra i bottenlag utan budget men som ett relativt rikt lag kan man plocka etablerade spelare i ligan som stomme och sedan krydda med chansningar.

Oprövade assisterande tränare och bevisat inkompetent huvudtränare
Ingen andramålvakt
Minimal bredd på back och forwardsidan.
Släpper spelare för att ersätta med chansningar.
Vi gick in i säsongen med 4 oprövade centrar i SHL.

Nu är jag ändå optimistisk och detta blir lättare att rädda än förra året. Satsar vi 7-12 miljoner på att fixa laget och nya ledare kan det bli kul i vår. Då kan vi rentav ta oss en bit in i slutspelet.

1 gillning

Exakt så. Det var ju inte helt otippat att det skulle vara skakigt i början men att det skulle vara så här extremt ojämna prestationer…

Trots illamående och ångest efter tisdagen så lever trots allt hoppet nånstans om att det här laget ska kunna stabiliseras på en godkänd nivå. Vi har ju sett en extremt hög nivå redan, vilket vi inte såg ifjol förrän i februari.

1 gillning

Jag räknar med att Ortio får stå 4-5 matcher på raken nu. Han har ju knappt fått nån matchträning och är en bättre målvakt.

Vi är verkligen upp och ner. Nu drar jag till med en riktig svordom i kyrkan och lär bli kritiserad av många :wink:

Jag är dock av den uppfattningen att de bästa spelarna måste leda laget. Bästa spelarna bör vara de som ges bäst förutsättningar att lyckas. Läs - omgivning runt omkring sig samt roll i laget.

De namn jag kommer in på är då Ortio, Peterson och Kaski

Ortio - här har vi sett kapaciteten tidigare. Dags att vakna till liv igen va? Har ej imponerat än så länge och stått på huvudet i nån match. Se Högbergs rån i premiären.

Kaski - kom tillbaka omgående. En pp gigant behövs.

Peterson - några osynliga ass och nån macka. Minus 3 i plus/minus. Enligt mig på tok för dåligt av en lagkapten och skapskytt med en av seriens största löneposter.
Får ibland känslan att han sätter väldigt stor ton på detta lag. Såväl positivt som negativt.

Helgonförklarad av många här och typ vårt enda ljus i mörkret. Jag kräver i så fall betdligt mer.

Ironiskt nog har Big Sam plus 8 och gjort två mål (båda mot oss). Dessutom med en medioker omgivning. Samtidigt anser alla att vi har centerproblem. Tragiskt att vi inte behöll honom…

Han hade varit -2 med ett assist hos oss. Han gjorde 100% rätt som drog till modo där han får förtroende osv.

Med det sagt så tyckte jag han skulle fått stanna. Kurvan pekade uppåt och han hade antagligen inte varit allt för dyr.

Livrädd för att Omark kommer ha nån sorts dundershow mot oss ikväll med typ 2+2 och fullkomligt dominant.
Frågan är hur man kommer formera laget idag med OSL uttåg ur truppen?

Efter matchen mot Modo så är det bara inse att vi har ett lag utan någon som helst krigarmentalitet och knyta näven. Återigen är det ett korthus som Nubben byggt upp likt Hult.

Vart är spelarna som ska gå i bräschen med fysiskt spel när finlirarna kör fast?
Funkar det inte för 1:a femman så fallet alla andra in i samma skit! Ingen kedja som kan gå in och spela fysiskt och på så sätt väcka de andra.
Att vi ska vinna mot Luleå ser jag inte utan risken finns att man stänger av efter 20min.

Jag förstår hur man tänkte dock. Ortio såg inte speciellt tät ut mot fbk och Bratten gjorde det helt ok mot oskarshamn. Nu gäller det att nån av målvakterna kliver fram och börjar vinna matcher. Ortio bör stå idag iaf.

Fan 1-0 Omark 3:15 in på första. ( positiva klubben har anlänt)

:grin: