Omgång 5: Örebro HK - HV71

[size=200]Örebro HK - HV71[/size]


[size=150]Örebro Hockey jagar trendbrott i Behrn Arena[/size]
Publicerad: 2014-09-24 13:50 shl.se/shl-arena/38881/pregame/

Omgång fem av SHL inleds på torsdag när Örebro Hockey tar emot HV71 hemma i Behrn Arena. Örebro har efter den inledande segern i premiärmatchen endast tagit en poäng i de efterföljande fyra omgångarna och laget jagar sin första trepoängare på hemmaplan.

[size=125]“Vi är i behov av tre poäng”[/size]
Örebro Hockey kommer senast från förlust i bortamatchen mot Linköping där laget blev nollat. Laget har endast svarat för fem mål framåt på fyra spelade matcher, men kollar vi till den interna poängligan är det nyförvärvet Derek Ryan som svarat för ett mål och en assist för förstaplatsen i statistiken. Det gäller nu för Örebro att få bättre utdelning på chanserna som skapas.

– Vi har tre raka förluster och är i behov av poäng. Det kommer att finnas ett otroligt driv för att ta tre poäng nu mot HV71 och vi vill spela vårt spel som innebär att vi är aggresiva. HV71 har ett rutinerat lag och är inte lätta att möta, men spelar vi smarta och tar bort misstag från oss själva så ska vi kunna peta in puckar vilket är precis det vi behöver, sammanfattar Örebro Hockeys assisterande tränare Johan Tornberg till lagets Web-TV.

[size=125]HV71 vann tre av fem matcher förra säsongen [/size]
Gästande HV71 kommer även de från förlust i sin senaste match i SHL där laget föll mot MODO Hockey på bortaplan. HV71 har även hunnit med spel i Champions Hockey League där gruppspelet fortsatte med förlust efter straffslag mot finska JYP Jyväskylä. Räkna därför med kraftigt laddade gäster som även de vill bryta en negativ trend.

HV71 har blandat vinster med förluster i inledningen av SHL där laget vunnit två matcher och förlorat två för totalt sex inspelade poäng och en femteplats i tabellen efter fyra omgångar.

Kollar vi till förra säsongens möten mellan Örebro Hockey och HV71 var det HV71 som gick segrande ur tre av fem matcher där noterbart är att två av dessa segrar kom efter förlängning. Väntar en tät match med förlängningsvinnare på torsdag när Örebro Hockey suktar efter en hemmaseger men båda lagen jagar trendbrott?

[size=150]KÄMPA HÅÅVEE BLÅ[/size]

Tror och hoppas på vinst! Det är matcher som denna som det nästan är krav på 3 poäng, annars riskerar man att halka för långt efter i tabellen. Visserligen tidigt på säsongen, men jaa ni förstår vad jag menar…

Inte alls imponerad över Örebros lagbygge. Går vi bara på hårt från start så ska det bli 3 poäng.

Skulle vara skönt om dom jagade bort bortaspöket mot Örebro…
KROSSA ÖREBRO!

Tror det blir en svår match mot Örebro, alla lag kan slå alla och är vi inte med från start! så kan det bli jobbigt.
Krävs gediget hårt arbete och skridskoåkning och högt pucktempo, då ska vi kunna ta 3p.

Jag hoppas att spelarna är revanchsugna efter matchen mot JYP. Man var inte med till en början och släppte lite av greppet man byggde upp under delar av andra perioden under tredje. Man lyckades inte göra en bra match i 60 minuter.

Jag hoppas vi får se ett riktigt taggat HV71 som gör en gedigen match i 60 minuter. Gör man det borde det bli 3p.

Jag kommer bli oerhört besviken (som alltid) vid torsk mot ett lag som örebro. Örebro borde hamna långt ner i årets tabell, sett till hur laget ser ut samt att man verkar ha tappat den stomme som ledde laget upp i SHL. Lag som går bra efter ha spelat ihop sig i HA under flera år kommer förr eller senare till den punkt då de måste fylla på med nytt och det är egentligen först då de testas. Kolla på leksand just nu. Växjö verkar vara kvar i sötebrödsdagarna, men där är nog inte örebro.

Matchen mot Jyp såg mot slutet trevlig ut, bra PP, bra spel som ledde fram till PP. Jag förväntar mig vinst mot örebro. Jag hoppas matchen mot MODO va ett snedsteg.

Skitkul med denna emil J. tror han stänker in ett idag! Gör likt Louma en fin genomåkning från bakom egen förlängda mållinje å nätar i vänster kryss med en backhand som förvisso går så högt pga ett ihopslag med Marcus Weinstock.

Dax att plocka fram ödmjukheten igen och att alla bidrar med sitt och gör jobbet på hela isen som mot Frölunda!

Gör vi det så är vi ni nog fan det bästa laget i SHL!

Verkligen, oerhört skoj med Emils framfart, lika så Christoffers, härligt!

©hardestam.se
---------------[size=150]Emil Johansson[/size]---------------------[size=150]Diabolics[/size]

Hahahaha! Dagens bästa! Efter att ha träffat Diabolics på läktaren så kan jag intyga att han faktiskt ser ut sådär :wink:

Matchen tror jag vi kan vinna om vi, som tidigare nämnts, har samma ödmjukhet som vi visade upp mot Frölunda.
Sen är Örebro borta inga lätt match och jag tror inte vi kan förvänta oss någon överkörning. Det kommer bli jämnt i kväll.

Vart skickar man fakturan?

:wink:

Emil betalar den gärna, om det slår in. :sunglasses:

Vore skitkul om Emil J fick måla, likaså Törngren.

OT: Weinstock, vad blir det på svenska? Vinballe?
/OT

AJ meddelar att Petrasek inte spelar. “Småbekymmer” säger han.

Överlag har HV stått för en helt okej säsongsinledning. Positivt är att vi har flera fungerande kedjor. Dessvärre funkar det offensivt inte för Holzapfel i tredje. Tycker det låser sig för alla spelare som kliver in i den kedjan. Laine, Jämtin, Ridderwall, Carlsson. Listan kan göras lång.

Om nu Holzapfel är en uttalat duktig defensiv center. Varför inte lira honom som en sådan i fjärde? Låt honom centra Bengtsson och Törngren. Flytta upp Sandberg med Ridderwall och Laine. Alternativt flytta ner Brithén till tredje och släng upp Törngren bredvid Christensen och Tedenby.

Tycker det är synd att låsa en kedja så totalt som vi gjort de första matcherna med Holzapfel som tredjecenter.

Låst sig för Laine. Berätta mer!

“Låst sig” är kanske fel ordval i fallet Laine. Men att tredjekedjan inte fungerar offensivt, oavsett vilka forwards vi slänger in där, kan väl inte ha undgått någon?

Småbekymmer…? Vad fan är det, skoskav eller, verkar som Pilut spelar istället

Marcus Nilson och Patrik Carlsson spelar troligtvis inte enligt JP.