Frölunda på bortaplan är det som gäller på lördagseftermiddagen
för HV71. Ett HV som kommer från en härlig seger mot just Fisklunda med 6-1
på hemmaplan.En trepoängare i götet skulle inte sitta fel och ge HV71 en andra raka
seger.
Det såg mycket bättre ut förra matchen och jag tror en stor faktor var att Thörnberg och Thuresson var tillbaka.
Det är viktigt att inte tappa fokus på att slutspelet är det allra viktigaste …
för om man ska man vinna en turnering i ett så hårt format (bäst av 7) så gäller det att lägga fokus på rätt matcher.
Inte ta ut spelare i onödan om det troligen bara handlar om max en position upp eller ner inför slutspelet. (kom ihåg sveriges OS-guld då man gjorde halvdant gruppspel och jämför en del andra turneringar där Sverige varit kung i gruppspelet men rykt snabbt i kvartsfinaler och semifinaler)
Spela smart med energin , dra ned tempot i matchen ibland och se det lite som en försmak på vad som ska komma, och försök toppa formen lagom till slutspelet skulle vara mitt råd …
Efter en rolig match igår med en framförallt fantastisk utdelning, så blir det väldigt intressant att se vilket av lagen som har förvaltat resultatet bäst. Siffrorna 6-1 i mål och 24-37 i skott säger lite om matchen. Det skvallrar som sagt om en otrolig effektivitet från HVs sida, och också ett riktigt bra målvaktsspel från Sandströms sida.
Men det finns faktiskt några saker som har förbättringspotential, nämligen passningsspelet och PP. FHC passningsspel var bättre än HVs i stora delar av matchen, även om inte RR tyckte att det var bra. PP var inte heller någon jättesuccé. Igår behövde man bara spela BP en gång och det var viktigt. Det kommer vara otroligt viktigt att hålla sig borta från utvisningsbåset idag också, för BP är fortfarande en akilleshäl.
Högst sannolikt säkrade man minst play in igår och man har faktiskt häng på topp 6. Men då krävs minst 6p av de återstående 9p.
Jag hoppas verkligen att Sandström får fortsatt förtroende, efter två bra insatser mot LHC och FHC. Tidigare år har HV haft som regel att ge målvakterna varsin match i back-to-back oavsett prestation. Hoppas man har gått ifrån detta.
Vad matchen anbelangar så är det otroligt svårt att sia om utgången. Kan bli allt från jämnt till 6-1 igen, fast denna gång till FHCs favör. Beror som sagt på vilket av lagen som kunnat ladda om bäst.
Håller med om Sandström. Men nu blir det Gunnar, vilket kanske iof inte är så konstigt.
Vad gäller Felix tycker jag han gått oförtjänt med kritik den här säsongen.
Gunnar var helt fantastisk i december och januari. Men kollar man på statistiken är de galet jämna. Ni som hängt här under åren vet också att jag primerar en vinnande målvakt.
Och faktum är att Felix är den med bäst vinstprocent. Strax över femtio (9-8). Gunnar förlorar mer än hälften av matcherna (14-18).
Jaha, där ser man. HV vägrar gå ifrån tidigare uppsatta principer om att spela båda målvakterna i back-to-back. Tror tyvärr att målvaktsbyte borgar för förlust. Hoppas självklart att jag har fel, men jag förstår inte varför man inte fortsätter med en het målvakt till förmån för att spela båda. Och särskilt när Gunnarssons form lämnar en hel del frågetecken.
Nu kommer säkert folk komma med invändningar om att man behöver vila målvakter osv. Innan ni börjar komma med sånt - det behöver man inte alls det. Målvakter kan spela båda matcherna back-to-back. I Sverige spelas 52 grundserieomgångar. I NHL spelas 82 grundserieomgångar och det är dit alla spelare vill, så att man inte skulle orka osv. köper jag inte en sekund, för det är som att säga att man aldrig kommer orka spela i NHL.
Slarv i egen zon som avslutas med ett slappt lobbförsök av Lehtonen. Situationen ska inte kunna uppstå och skottet ska inte kunna sitta. Släpper man sånt så blir det inte lätt. Gäller att skaka av sig detta snabbt.