Omgång 50: HV71 - Luleå Hockey

Är riktigt orolig för Salmeela som varit bäst under lång tid på backen.

Campoli
Fanten
Salmeela
Pettan
Wiliamsson

Ja det är inte lätt för hv att spela med många backar borta. Att Bendelin sitter och säger att då får de unga spela mer……Visst fan får de göra det men man kan inte spela seniorhockey med ett juniorlag så är det bara!

Tur att Marcus Minus Nilsson är lag kapten tycker det personifierar hv71 13/14 tyvärr ett lag som är nöjda med att inte vara sämst…noll spets i vårt lag verkligen

Du har naturligtvis helt rätt, men Crazy…vad fan är alternativet när läget är som det är??? Lämna walk over?

Jag tycker det gnälls för mycket. Luleå gjorde mål på två försvarsmissar. Vi hade klara chanser att sätta ett par puckar. Att det bli försvarsmisstag är inte konstigt om man kollar vilka som är skadade. På forwardssidan har vi rajala som är halvskadad (osäker på spel inför matchen) samt brithen, Jämtin, Strandberg etc. Skadade.

Vi hade med lite tur fått med oss en pinne trots alla skador. Så jag tycker inte det var så illa. dock svider det att se fälth för tillfället.

vi saknar spets säger bendelin…

Vi hade spets för att göra mål innan säsongen, vi värvade mer spets för att underlätta. och nu har vi bara spetsspelare på isen idag. Det är ju mest gruffspelare och backar som är skadade. Så mål SKA vi kunna göra. Det märkliga är snarare att vi bara släpper 2 mål bakåt med målvakt i målet. Alltså spelade Luleå inte speciellt bra framåt. Tyckte HV71 lika gärna kunde vunnit den här matchen om man tagit vara på sina chanser. Men tyvärr så verkar alla spets-spelare som kommer till HV71 bli icke-spets-spelare.

Rajala
Christensen
Fiala
Wk
Putte
Holzapfel
Krog
Nilsson

Spets finns det för att göra mål när man tittar ordentligt vad vi har för spelare på isen, Problemet ligger kanske i att man inte tränar skytte längre? För mycket fokus på försvar? Vi ska kunna hänga flera puckar varje match med sådana här spelare i laget, alldeles för dåligt att inte kunna göra mål framåt med sån spets som vi har i laget. Om vi skulle släppa in mycket kan jag förstå.

Men jag förstår fan inte att man har så svårt och är så ojämn att producera framåt. Nu när försvaret verkat bli lite bättre trots att man har många borta så blir man istället sämre framåt. Nånting är ju helt jävla fel i HV71s förening för stunden. Att man inte kan få ut mer av dessa spelare är en STOR gåta. Nilsson såg ut som en 70-åring när han intervjuades. Kör man slut sig på träning eller vad är det frågan om. Är alla andra lag dopade kanske? Så frustrerande och ologiskt att det inte går att få ut mer av detta gäng så man blir tokig.

Jag menar vi har spelare som är proffs i AHL. som har öst in poäng i den ligan. Borde man inte göra det i SHL då också. Ska det krävas att man håller NHL klass för att platsa i SHL nu?

Jaha, vad var det egentligen man såg idag? Var det uruselt rakt över eller var det hyggligt spel men otur i avsluten? Såg man någon överväxel? Såg man något nytt i spelet? Jo, en sak. Jag såg ett nytt uppspel rakt upp i mitten från back till forward i uppspelsfasen i PP. Såg kanske lite nya intentioner i själva PP-spelet också. Mer försök att gå på mål istf spel på back i förstaläget, tyvärr utan resultat idag.

Japp, verkligen orolig återigen… fan också.
Usch vad dåligt spel i en hemmamatch.

Årets sömnpiller till match.

Plus:
Kolan var tillbaka.
Juniorerna var på spelhumör.
BP såg bra ut.

Minus:
Vi släppte in tre mål och blev nollade på hemmaplan. En redan usel målskillnad blev precis ännu sämre.
Vi ligger under större delen av matchen men ingen spelare kliver fram och kämpar. Vi tacklas inte och vi åker knappt skridskor.
Vi försöker spela som ett spelförande lag trots att vi ligger i botten. Dags att kanske omvärdera och börja spela som ett bottenlag istället? Stäng av mittzon och gå på kontringar. Den truppen vi har nu är för dålig för det spel vi försöker spela.
PP och anfallspelet var lika fantasilöst som vanligt.
Örebro vann och vi har fortfarande en realistisk chans att hamna i kvalserien.
Marcus Nilson var lagkapten för HV71. Det sved i hjärtat att få uppleva det.

Och nej Bendelin. Matchen var INTE jämn…

Många lag förstärker sina lag, HV71 gör tvärtemot…vilka signaler sänder det ut?
Dagens match var säsongens sömnpiller för mig, jag hade svårt att se något konstruktivt överhuvudtaget mer än att BP fungerade väl bättre än innan, men det är inte direkt där man vinner matcherna.
Har sagt det innan och står fast vid det att HV går på konstgjord luft och har så gjort hela säsongen. Att inte kunna uppvisa ett spel som gynnar laget i omgång 50 (bortsett tränarbytet) är rent ut sagt uselt och sänder även där ut signaler som splittrar fansen, sponsorer mm. Nu saknades det flera spelare visst, men dom har även varit ordinarie och bidragit till detta sjunkande skepp också så det blir svårt att skylla sig ifrån det problemet.

Jag har svårt och se vad Bendelin och Olsson ska göra åt för att få en mer rakare trendpunkt som laget kan vila på, för detta upp och ner spelet håller inte någonstans och gör mig frustrerad!

HV71 måste börja inse att dom är ett av dom sämsta i serien och därför spela därefter. Willamsson säger i HVTV att vi ska gå ut och äga matchen från start!? Jag menar, va tror dom om sig själva? Självförtroendet liksom rinner över. HV71 har inte ägt en hel match på 50 omgångar. Dom kommer inte göra det heller av dom 5 som är kvar. Det starka och fartfyllda HV finns inte kvar, försök då inte spela så när ni inte har kunskapen.

Matchen var möjligtvis jämn i 3e perioden, men det berodde på att Luleå backade hem och bevakade sin ledning. HV var helt chanslösa,det gjorde ont i supporterhjärtat att se. Med det lag HV har, och med det spel de besitter så känns denna säsong slut mkt snart. Denna säsong är ett enda stort misslyckande…

Hv71 har gett upp den här säsongen och redan börjat tänka på nästa, Det lyser igenom. Tyvärr. Men det är ju en förening som ska gå med vinst precis som alla andra företag, och dom ser väl den lösningen som det bästa alternativet i längden. Därför sparar dom nu in slantar istället. Man tror inte ens själv på att laget ska kunna mäta sig mot de andra i ett slutspel eller ens gå dit.

Intressant presskonferens. Gillar att Bendelin inte daltar med spelarna utan säger rakt ut vilka han ger godkänt och inte. Kritiserar anfallsspelet rätt rejält, med all rätt. Brithén troligtvis tillbaka på fredag men Salmela blir troligtvis borta länge. :frowning:

Klockrent :slight_smile: Luleåtränaren ser livrädd ut och vet inte när han ska skratta eller va tyst ungefär. Ser väldigt oberäknelig och ilsken ut. Roligast är att han sitter och fipplar med pennan hela tiden. haha… Vifta lite med trollspöet. Intressant att Ted Brithen eventuellt kan var tillbaka på fredag om jag hörde rätt, då har vi 1 komplett kedja som är hel i alla fall.

Våran första går ju inte bara för rajalas skada. Nästan så jag tycker man kan sätta in Nilsson där igen och låta Rajala vila tills han är bra i handleden igen. Han snarare stjälper kedjan för att han måste spela på ett annat sätt som dom andra inte är vana vid och allt blir osynkat istället.

Vi har verkligen noll spetts hos forwards. Rajala och Christensen i all ära men vart är dom nu ? Sjukt ojämna även om rajala kanske har en skada att skylla på. Vem är våran Klasen Arlbrandt Rakshani Möller ect ect ? Vi har ok forwards som bäst. I vilket annat lag hade PC spelat i en första femma en hel säsong ? Örebro kanske
Man kickar Sterling och behåller holza mitt i skade eländet ok noll logik

JP-femman

5- Mattias Karlsson
Gjorde comeback i SHL, fick massor av speltid och var hur stabil som helst.

4- Kevin Fiala
Snabb på skridskorna, finurlig med pucken och det vassaste hotet framåt.

3- Filip Sandberg
Pigg särskilt i inledningen av matchen då han hade bra fart och var aggressiv.

2- Erik Christensen
Klok center som passar bra ihop med radarpartnern Fiala.

1- Christoffer Törngren
Ytterligare en junior som är en frisk fläkt och får fart på HV-spelet.

Såg inte sista perioden men är på riktigt rädd för vad som kan hända kommande 2-3 matcher om det ska fortsätta så här. Åker till Paris nu i några dagar så jag “slipper” se matcherna och vara nervös - förhoppningsvis ordnar sig allt i teorin efter helgen…

2 reflektioner efter matchen

-Nilson gör en riktigt bra (kämpa)insats. Kul att se!

-Fattar verkligen inte vad Fälth gör vid 0-2 målet. Först blir han av med pucken till rikspuckot Hedman i ett läge där han som vanligt borde spela enklare. Sen åker han på en solklar interference när han jagar Hedman och på så sätt får Hedman ett fritt läge mot mål. Det jag stör mig på är att han som vanligt åker snabbt ut mot båset istället för att bli förbannad och klaga på domarna. Domarna kommer såklart inte ändra sitt beslut men genom att påpeka att han/de har gjort fel så kommer HV kanske få med sig något domslut senare i matchen.

Ja, det är väldigt märkligt. Tyckte att Fälth såg väldigt stabil ut med Karlsson innan det misstaget och sedan var han tillbaka på samma spel som han haft de senaste typ 30 matcherna. Fälth ÄR en jävligt bra back men han har varit i en sämre period, vilket inte är så hemskt, om den inte pågår i ca 30 matcher då som den har gjort denna säsongen. Men han är inte ensam.